Treåring rädd och deprimerad
Jag behöver hjälp! Jag träffar min brorson flera gånger i veckan och jag vet inte hur jag ska hjälpa han eller vad jag ska säga till hans föräldrar... Saken är den att han är rädd för allt och känns väldigt nere ibland... Är detta normalt för en treåring? Jag vet att barn är väldigt olika i sin sociala utveckling, men han är så ensam. När vi träffas med andra barn är han alltid själv och när han leker med andra slutar det ofta i bråk bara efter ett kort tag. Ofta ser det ut som att han vill och verkligen försöker leka med dem, men vissa har börjat dra sig undan... En sak som slagit mig är att hans mamma är ganska slapp (?) i sin uppfostran, hon säger väldigt sällan till honom när de är bland andra barn.. Enda gången är när han gör illa någon annan. Men sist retade han en tjej och fastän hon sa att han skulle sluta så gjorde varken han eller mamman något åt det. Hon är en jättebra mamma som spenderar all tid med honom, men även det tror jag har gått till överdrift... Hon får så dåligt samvete om hon gör något annat och han får leka själv, om det inte handlar om att laga mat eller gå på toa. Pappan däremot är kanske en aningen för sträng, han säger till på skarpen för minsta lilla. Bara här om dagen gjorde han ett harmlöst bus och pappan vrålade och mamman skrattade.. Vad kan jag göra? Är det normalt att de kan vara deprimerade under en lite längre tid? Jag spenderar som sagt väldigt mycket tid med honom och det gör så ont i mig att se honom när han är så här...