• Soella

Nu ger jag snart upp! Tips?

Hej, Min bebis är 5,5 veckor och hittills har vi enbart ammat. Fortfarande har jag väldigt ont i bröstvårtorna. De är torra och fnasiga och blir vita efter amning. Det känns som om vi provat allt! Amningsnapp (som också gör ont efter ett tag), smörjs med bröstmjölk och purelan, amma båda brösten lite, amma ett bröst i taget för att det andra ska få vila mellan amningarna. Det gör så ont så jag gråter! På BVC idag hade hon inte gått upp "ordentligt" och sköterskan sa att det kan bero på stress. Nu ger jag snart upp! Jag vill inte ha såhär ont och vill gärna helamma. Är det någon som har tips som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Nu ger jag snart upp! Tips?
  • Niit88

Kanske bättre som du börjar ge bebisen ersättning? Både du och din bebis blir ju stressade. Bättre att testa med ersättning ett tag och låta brösten vila. Har du testat pumpa?

• Soella

Tack för svaret. Jag gav faktiskt ersättning igår kväll och nu på morgonen. Jag får se om det underlättar för mig. Tänkte att jag ger ersättning ibland och ammar resten. Jag pumpade lite igår och blandade med ersättningen.

• Flickan och kråkan

Kan det vara så att du lider av reynaulds. Jag får ibland lite känningar av kärlkramp, men inget som är särskilt besvärligt. Uteslutit svamp? Finns inte så jättemycket att göra åt kärlkramp i bröstvårtorna tyvärr, men det kan ibland ändå kännas skönt att veta vad som är problemet. Hoppas att delamning kan vara en lösning för er om du vill fortsätta amma.

• Flickan och kråkan

TS, har du varit på din amningsmottagning? BVC är inte särkilt kunniga när det kommer till amning och bröstproblem.

• Soella

Flickan och kråkan: Jag hade inte ens tänkt på amningsmottagningen, tack för påminnelsen. :) Ringde den och bm trodde att det var svamp så ska testa med salva. Och avlasta med ersättning tills det är bra igen (om det blir bra..).

• Celice29

Du kan testa tvillinggreppet, d.v.s. att du vänder på barnet så att hon ligger med benen/fötterna under din arm eller liksom under armhålan. Så måste ju tvillingar som ammas samtidigt ligga. Om bebisen ligger så belastas bröstet lite annorlunda o det kan hjälpa. För mig blev det lösningen med mitt första barn efter veckors kämpande och ont och såriga bröst. Det kan ju vara värt att pröva. Lycka till!

• Soella

I fredags fick jag mjölkstockning och 40 graders feber. Som om jag inte hade det jobbigt nog. Var på gynakuten och fick hjälp att pumpa ut och har hyrt en pump med hem. Stockningen har gett med sig som tur är, men jag har så sjukt ont i bröstvårtorna även mellan amningstillfällena att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag ska upp till amningsmottagningen imorgon och de ska då hjälpa mig att få det på rätt håll. 

Celine29: Nej, jag har inte testat det. Amningsmottagningen nämnde det också, så vi saka prova det vid nästa tillfälle. Tack! 

• Flickan och kråkan

Det bästa när man får stockningar är att amma i alla möjliga och omöjliga positioner. Du kan amma med tvillinggrepp, men även uppochner. Om du liggammar så ligger alltså du och bebisen med fötterna åt varsitt håll. Amma med barnet sittandes upprätt mot dig etc. 

Vad bra att du ska till amningsmottagningen! Lycka till . Fungerande amning är suveränt. När man får ont och krånglar är det vedervärdigt på många sätt.

• Krutgumman

Det allra lättaste var alltid att liggamma- att slippa tänka på att hålla rätt!

Svar på tråden Nu ger jag snart upp! Tips?