• Envira

Katt matstrejkar

Hej!

Har på slutet märkt att det blivit mindre och mindre att rensa i kattlådan, har därför kollat hur mycket katten äter... Har den senaste dagen ätit strax under en halv tetra med bozita mjukmat men knappt rört torrfodret... 

Han dricker väldigt lite vatten och är väldigt små "kissklumpar" i lådan.. 

Han är en 3år gammal riktigt stor bondkatt och har alltid älskat mat, han har kommit på morgonen o pratat o skrikit tills han fått mat och sen spunnit så fort man hällt upp mat!

Har kollat munnen och han reagerar inte som att det gör ont när man rör där och kan inte se något konstigt.

Har en dotter som är 11 månader som är uppi han väldigt mycket, han har aldrig ens gått därifrån när hon kommit utan tom börjat spinna när hon är vid han.. Nu de senaste veckorna har han dock börjat gå undan o gömma sig under dagarna (bor i en 2a i 1,5 månad till innan vi flyttar till större så det är svårt att få dom åtskilda).

Vad tror ni kan vara fel? 

• Svar på tråden Katt matstrejkar
  • Ambulansliv

Veterinären kan ta reda på vad som är fel. Katter är inga lätta djur på det viset. Döljer länge att de inte mår bra.

• Envira
    Ambulansliv skrev 2014-06-17 20:55:45 följande:
    Veterinären kan ta reda på vad som är fel. Katter är inga lätta djur på det viset. Döljer länge att de inte mår bra.

Ja jag märkte mest att han gått ner i vikt helt plötsligt.. 

Vi ska ringa veterinär imorgon. Han verkar knappt dricka vatten heller. Om han skulle vara "deprimerad" borde han väl ändå dricka vatten, det är ju ren överlevnad.. eller?

• nemo1

Boka bums en tid för undersökning. Be om blodprover du njurbesvär är vanligt bland katter. Be även om en ordentlig koll i munnen med ev lätt sövning för att verkligen få en ordentlig koll. 

Du ska veta att det ska otroligt mycket till för att en katt ska visa sig dålig. Dra upp skinnet i nacken och se om det stannar kvar.

• minafinastebarn

Viktnedgång ska du ta på allvar!!
    Har varit med om detta innan...
    Katt nr1 diagnosisterades med diabetes, 9 år gammal.
    Katt nr2 va bara 4 år och fick nedsatt njurfunktion.
    Lova du ringer Vett imorrn!! Går katten ner i vikt finns orsak! Be dom ta prover!

• Envira
    nemo1 skrev 2014-06-17 21:50:17 följande:
    Boka bums en tid för undersökning. Be om blodprover du njurbesvär är vanligt bland katter. Be även om en ordentlig koll i munnen med ev lätt sövning för att verkligen få en ordentlig koll. 

Du ska veta att det ska otroligt mycket till för att en katt ska visa sig dålig. Dra upp skinnet i nacken och se om det stannar kvar.

Vi har fått en tid imorgon klockan nio. Blodprov skulle tas. 

Ja jag har tempat honom- ingen feber

Kikat i munnen - inte sett nåt konstigt och han har inte reagerat (jag är ju såklart inget proffs men ja) 

Känt igenom kroppen - han reagerar inte på nåt ställe

Har även försökt dra i nackskinnet men tycker inte det stannar kvar, men det är jäkligt svårt att se för han har så mycket päls. 

idag har han hittills bara legat i sin transportbur, tagit nån tugga blötmat.. Inte varit på lådan nåt. 

Fan vad orolig jag är ;/ 

• Envira
    minafinastebarn skrev 2014-06-17 21:52:08 följande:
    Viktnedgång ska du ta på allvar!!
    Har varit med om detta innan...
    Katt nr1 diagnosisterades med diabetes, 9 år gammal.
    Katt nr2 va bara 4 år och fick nedsatt njurfunktion.
    Lova du ringer Vett imorrn!! Går katten ner i vikt finns orsak! Be dom ta prover!

Ja vi får se vad dom säger imorgon.. Har prövat bjuda honom på kycklingvingar men icke. 

Något han tycker är supergott är såna där "kattsticks" och det åt han två stycken igår. Men typ inget annat. 

• Madmoiselle

Hur har det gått TS?

• Envira

Åh min fina lilla katt.. Han har tidigare vägt runt 8-8,5 kilo. 

Idag vägde han 5,5 kilo :'( 

Fyfan, jag mår så fruktansvärt dåligt. Hur kunde vi inte märkt detta förräns nu?!!

De kollade först i munnen och halsen - det såg ut som att han var irriterad i halsen, så hon ville sätta in antibiotika. 

Men när blodproverna kom tillbaka visade det sig att hans njurar och lever hade dåliga värden, och då kunde man inte ge antibiotika för det kunde göra dom värdena sämre. 

Egentligen ville dom göra fler prover att skicka på olika virus som katter kan ha, men nu när det är helg så skulle dom inte hinna bli testade. 

Så han fick en spruta med kortison. Också fick vi med oss en mat med hög näring som vi ska försöka få i honom. 

Hon hoppades att detta skulle göra att han börjar äta, men tyckte ändå vi skulle följa upp efter midsommar även om han börjat må bättre. Och det tycker ju jag också. 

Min älskade kisse, han är så trött . Jag har så hemskt dåligt samvete att vi inte märkt något tidigare. Har en 11månaders dotter hemma så vi har tänkt att vi tyckte katten blivit lättare för att vi jämt lyfter vårt barn och hon blir ju bara tyngre. 

• JosefinGranqvist89
    Envira skrev 2014-06-19 21:41:02 följande:

Åh min fina lilla katt.. Han har tidigare vägt runt 8-8,5 kilo. 

Idag vägde han 5,5 kilo :'( 

Fyfan, jag mår så fruktansvärt dåligt. Hur kunde vi inte märkt detta förräns nu?!!

De kollade först i munnen och halsen - det såg ut som att han var irriterad i halsen, så hon ville sätta in antibiotika. 

Men när blodproverna kom tillbaka visade det sig att hans njurar och lever hade dåliga värden, och då kunde man inte ge antibiotika för det kunde göra dom värdena sämre. 

Egentligen ville dom göra fler prover att skicka på olika virus som katter kan ha, men nu när det är helg så skulle dom inte hinna bli testade. 

Så han fick en spruta med kortison. Också fick vi med oss en mat med hög näring som vi ska försöka få i honom. 

Hon hoppades att detta skulle göra att han börjar äta, men tyckte ändå vi skulle följa upp efter midsommar även om han börjat må bättre. Och det tycker ju jag också. 

Min älskade kisse, han är så trött . Jag har så hemskt dåligt samvete att vi inte märkt något tidigare. Har en 11månaders dotter hemma så vi har tänkt att vi tyckte katten blivit lättare för att vi jämt lyfter vårt barn och hon blir ju bara tyngre. 

Tänkte precis skriva att det kan va levern, hoppas värdena inte va allt för dåliga. Fick ta bort våran lilla tös för 2 år sen (hon blev 2 år) på grund av dåliga levervärden som bara blev sämre och till slut gav alla organ upp. Men som sagt upptäckt vi det när värdena va väldigt dåliga... Håller tummarna för er!
  • Envira

fanfanfan.. Han hade ätit rätt bra idag. Nu spydde han. Mat,en liten hårboll och en hel del slem.. 

och veterinären som sa att det var bra att han inte hade spytt.. 

Vad gör jag nu ? Gråter

Svar på tråden Katt matstrejkar