• Violet

Stora problem med bonusdotter

Hej! Vi är en stor familj på 8 personer, jag har 3 flickor som är 14,13 och 10år. Min sambo har 3 barn på 12,11 och 5 år. Vi har varit tillsammans i 1 1/2 år och redan från början har det varit problem med hans dotter som är 11år, hon har bott själv med sin pappa i 6år innan lillebror kom och det tyckte hon inte alls om, hon vill ha pappa för sig själv. Hon kräver väldigt mycket uppmärksamhet hela tiden, pratar hela tiden om sig själv om hur duktig hon är, hon ljuger väldigt mycket och hittar på saker bara för att få uppmärksamhet. Hon har problem med kompisar också, hon har inga alls för att hon är så himla dominant och elak mot andra barn. Hon har stulit pengar hemma från de andra barnen, hon är väldigt slarvig och okoncentrerad också, glömmer busskort och tappar bort saker och när man berättar saker man ska göra så får man säga det flera gånger innan hon förstår. Problemet är också att hennes pappa inte förstår hur allvarliga hennes problem är utan han skäller lite på henne ibland och ger henne olika konsekvenser för hennes handlande men håller inte fast vid det han har sagt och det gör mig fullkomligt vansinnig! Jag har klara regler för vad mina barn får göra och inte och har jag sagt något så står jag för det. Nu känner jag att jag snart inte orkar mer med hennes problem men jag älskar ju min sambo så vad ska jag göra och är det någon annan som känner igen sig?

• Svar på tråden Stora problem med bonusdotter
  • lindmicoach
    Violet skrev 2014-06-17 20:36:37 följande:

Hej! Vi är en stor familj på 8 personer, jag har 3 flickor som är 14,13 och 10år. Min sambo har 3 barn på 12,11 och 5 år. Vi har varit tillsammans i 1 1/2 år och redan från början har det varit problem med hans dotter som är 11år, hon har bott själv med sin pappa i 6år innan lillebror kom och det tyckte hon inte alls om, hon vill ha pappa för sig själv. Hon kräver väldigt mycket uppmärksamhet hela tiden, pratar hela tiden om sig själv om hur duktig hon är, hon ljuger väldigt mycket och hittar på saker bara för att få uppmärksamhet. Hon har problem med kompisar också, hon har inga alls för att hon är så himla dominant och elak mot andra barn. Hon har stulit pengar hemma från de andra barnen, hon är väldigt slarvig och okoncentrerad också, glömmer busskort och tappar bort saker och när man berättar saker man ska göra så får man säga det flera gånger innan hon förstår. Problemet är också att hennes pappa inte förstår hur allvarliga hennes problem är utan han skäller lite på henne ibland och ger henne olika konsekvenser för hennes handlande men håller inte fast vid det han har sagt och det gör mig fullkomligt vansinnig! Jag har klara regler för vad mina barn får göra och inte och har jag sagt något så står jag för det. Nu känner jag att jag snart inte orkar mer med hennes problem men jag älskar ju min sambo så vad ska jag göra och är det någon annan som känner igen sig?

Det här är alltid svårt.
    Som det gamla ordspråket mina barn och andras ungar.
    Nu verkar du haft mycket tålamod kring flickan du berättar om, men såklart är det jättesvårt när man har olika regler för barnen.
    Sen är det ju så att kanske din käresta besitter lite dåligt samvete för sin dotter.
    Det kan ju vara så att hon också känner att hon kan spela på känslorna.
    Sådant som barn lär sig mycket fort.
    De har lärt sig vilken tå som är den ömma hos sina föräldrar.
    Uppmärksamhet söker ju barn hela tiden och tyvärr spelar det ingen roll om det är negativ uppmärksamhet.
    Jag tror det är bra att prata med någon utanför.
    Det är alltid svårt att diskutera andras barn även om man lever tillsammans.
    Men det är ju också så att det måste fungera om man valt att leva tillsammans.
    Man väljer ju inte bara en man utan ofta också barnen.
    men däremot kan man kanske låta den biologiska föräldern ta mer ansvar om sitt barn.
    Jag antar att hon också har en mamma.
    Låt föräldrarna göra sitt och luta dig tillbaka lite.
    När man kan lära sig det blir det faktiskt lite enklare.
    Jag tror vi ibland vill så väl men måste vi vara så involverade i allt?
    Lycka till Linda

besök gärna min hemsida www.lindamicoach.com
    lindamicoach
Svar på tråden Stora problem med bonusdotter