• EdwardTheNotSoGreat

Hur väcker man en 2,5-åring på bästa sätt?

Vår 2,5-åring går på dagis sedan ett år tillbaka. Jag påbörjar väckningen omkring 05.50 och tar honom till dagis omkring 6.30 varje dag, detta eftersom jag pendlar ganska långt till jobbet (och jag har tyvärr varken flextid eller en förstående chef).

Problemet är att tiden det tar att få liv i honom på morgnarna blir allt längre och längre. Jag ska med en buss så jag kan inte dra ut på det hur länge som helst för då missar jag bussen (som inte går så ofta). Han är rätt morgontrött så jag brukar sätta mig bredvid hans säng och småprata lite om dagen som kommer, leka lite med gosedjuren och klappa honom lite. Ibland kittlar jag lite försiktigt för att "aktivera" honom lite. 

Just idag var det extremt svårt och när han väl gick upp så gick han direkt och lade sig i vår säng istället. Det slutade med att jag fick bära honom under gråt och skrik till skötbordet för blöj- & klädbyte. Skitjobbigt för alla och man känner sig som en usel förälder och man blir helt uppstressad.

En tanke är att han borde somna tidigare på kvällen, men då måste vi göra avkall på hans lunchsömn, vilket känns som en dum idé. Lunchsömnen behöver han nämligen, annars blir han helt oregerlig och uppenbart trött mitt på dagen.

Hur väcker ni era barn på morgonen på ett effektivt men relativt skonsamt vis? 

• Svar på tråden Hur väcker man en 2,5-åring på bästa sätt?
  • SANOJ

Du kanske kan börja väcka honom tidigare? Sitta och prata och klappa honom tills han piggnar till? Försök att locka med att frukosten är klar eller något barnprogram eller något?

Att stressa på morgon gör ingen gladare i alla fall inte om man är morgontrött då är det bättre att försöka gå upp tidigare, sen kanske man kan minska lite på lunch vilan så borde han vara relativt trött på kvällen?

• EdwardTheNotSoGreat

Klart att jag kan börja tidigare, men hur lång väckning är rimligt? Förut har det räckt med c:a 10 minuter men idag  tror jag det var minst det dubbla. 
    Frukost har han tvärvägrat hemma i ett par månader och äter det på dagis istället, så det funkar nog inte riktigt.
    Ska testa att muta med barnprogram, även om jag tycker han sitter klistrad allt för mycket redan... :-/

Tack för att du svarade

• Ellie

Har du testat att lägga honom tidigare på kvällen eller tror du bara att han inte är trött då? Vilken tid lägger han sig nu? För de flesta barn brukar det komma ett "sömntåg" några gånger under kvällen. Missar man det första blir det en stund till av pigg lek, och sedan fångar man kanske nästa. Har du sett om han gäspat och gnuggat sig i ögonen redan vid tex 18 (om ni lägger kl 20) eller är han superpigg hela kvällen?

Kanske du kan byta blöja och ta på kläder i sängen så att du slipper "bära iväg honom under gråt och skrik"? Kanske det får honom att vakna till lite också, och så har ni sparat lite tid där.
    Ni kanske kan minska en liten stund på lunchsömnen utan att ta bort den helt? Han kommer vara extra trött några dagar innan han ställt om sig, men ge det en vecka eller två.

Sedan är väl alla olika morgontrötta. Vi har aldrig haft det problemet eftersom dottern på 2 år skuttar ur sängen mellan 5-6 varje morgon.

• Natulcien

Det går inte att korta ner dagsömnen till bara en powernap då, och sen få honom i säng tidigare?

• En blå giraff

Jag måste vara lite bestämd när jag väcker mina barn. Det går inte att väcka dem på det viset du beskriver för då sover de bara vidare. Jag brukar dra upp gardinen i sovrummet och sen när jag ser att 3-åringen vaknar till så tar jag direkt upp honom i famnen och bär ner honom, då brukar han vakna till. Klart det blir lite grin och gnäll ibland innan han vaknat till riktigt. Men vi måste också iväg tidigt (hänger på låset på dagis 6.30) så jag vill inte väcka dem tidigare än det behövs.Så det måste gå rätt effektivt att få upp dem.

• En blå giraff

Jag använder absolut TV som muta på morgonen för att få bättre humör, det tycker jag är helt OK. Det blir ju inte lång stund ändå de hinner titta.

• Amanda84

Du får kanske ändå dra ner lite på dagvilan (inte ta bort den helt men förkorta den något) och se om du kan få honom i säng lite tidigare eftersom han uppenbarligen inte har sovit färdigt när det är dags för honom att gå upp. Det är förvisso inte alls säkert att det fungerar eftersom en del människor, såväl stora som små, inte alltid kan somna tidigare på kvällen.

Jag tycker oavsett vilket att du skall prova att byta blöja och klä på honom när han fortfarande ligger i sängen, så blir övergången från sömn till vakenhet kanske lite mjukare, och han slipper att bli så ledsen som när du bär iväg honom till skötbordet.

• rere88

Vi tänder i taket och säger "godmorgon. Det är dags o vakna" sen borstar jag tänderna och klär på mig.. är han inte uppe då går jag in och pratar med honom om saker han tycker om.

vi har kört läggning 19.00 när han ska upp tidigt. Tog bort lunchsömnen runt 2,7 år och det går lättare sen dess.

• myone

Korta ner vilan mitt på dagen och lägg honom tidigare på kvällen. 
    Byt om på honom i sängen

• Ejin

Jag lyfter helt enkelt upp mina ungar o lägger dom i min säng där vi har tv och sätter igång Barnkanalen. Sen duschar jag medan de ligger o vaknar till. Sen sköter vi blöjbyte och påklädningen i sängen. Den lilla får man sen bära till hallen där skorna sätts på o sen ut i bilen. Frukost äter de på dagis. Visst blir de gnäll ibland men de vaknar iaf och vi kommer iväg. Men den lilla lägger vi senast kl 19 oftast så får hon ligga i sin säng o sjunga o tjoa en stund om hon har svårt att sova men huvudsaken är ju att hon kommer i säng o tillslut somnar hon. Hon är 2,5.

Svar på tråden Hur väcker man en 2,5-åring på bästa sätt?