Hur väcker man en 2,5-åring på bästa sätt?
Vår 2,5-åring går på dagis sedan ett år tillbaka. Jag påbörjar väckningen omkring 05.50 och tar honom till dagis omkring 6.30 varje dag, detta eftersom jag pendlar ganska långt till jobbet (och jag har tyvärr varken flextid eller en förstående chef).
Problemet är att tiden det tar att få liv i honom på morgnarna blir allt längre och längre. Jag ska med en buss så jag kan inte dra ut på det hur länge som helst för då missar jag bussen (som inte går så ofta). Han är rätt morgontrött så jag brukar sätta mig bredvid hans säng och småprata lite om dagen som kommer, leka lite med gosedjuren och klappa honom lite. Ibland kittlar jag lite försiktigt för att "aktivera" honom lite.
Just idag var det extremt svårt och när han väl gick upp så gick han direkt och lade sig i vår säng istället. Det slutade med att jag fick bära honom under gråt och skrik till skötbordet för blöj- & klädbyte. Skitjobbigt för alla och man känner sig som en usel förälder och man blir helt uppstressad.
En tanke är att han borde somna tidigare på kvällen, men då måste vi göra avkall på hans lunchsömn, vilket känns som en dum idé. Lunchsömnen behöver han nämligen, annars blir han helt oregerlig och uppenbart trött mitt på dagen.
Hur väcker ni era barn på morgonen på ett effektivt men relativt skonsamt vis?