• Anonym (less)

sambons vårdnadstvist

Finns det fler här.som.varit tsm med nån som haft vårdnadstvist på gång under tiden ni var/är ihop?

Min sambo genomgår en och det har pågått över ett år. Allt jag fått veta/höra/läsa gör mig förvirrad för han säger annat om saken/sakerna.

Han brukar ofta prata om hur han känner sig osv men när jag förklarar hur jag mår över allt så lyssnar han inte utan säger "jag förstår eller så säger han att han inte vet vad han ska säga"
    Vi vä tar barn om 2 mån och min fokus är på att få klart allt och bolla tankar jag har kring det. Men när vi ratat om allt alla timmar på dygnet så vet jag inte vad jag vill längre, hans ex försöker kontrollera våra liv ( hon har borderline) just nu har jag lust att lämna allt vi har för att jag inte orkar med allt men känner inte för att bara lämna allt heller.

Nån som har tips och råd på hur jag kan vara ett bra stöd amstidigt som jag måste hantera allt jag hör/läser.

• Svar på tråden sambons vårdnadstvist
  • Anonym (P)

Det här låter bekant, som mitt ex. Han ville att jag skulle lyssna på honom i timmar och sen hade han inte ork att lyssna på mig i mer än fem minuter. Det var ständigt hans sätt eller också fick jag höra att jag minsann alltid skulle bestämma allt. Han hade väldigt svårt att se något ur någon annans perspektiv. Samtliga av hans ex (och speciellt dotterns mamma) hade psykiska diagnoser. Tyvärr tog det mig mer än två år att inse att det var han som var problemet med narcissistiska drag...

• Anonym (bps)

På vilket sätt försöker exet styra erat liv och vad har hennes eventuella diagnos borderline med den saken att göra?

• Anonym (Lycka till ts)
    Anonym (bps) skrev 2014-06-16 19:35:56 följande:
    På vilket sätt försöker exet styra erat liv och vad har hennes eventuella diagnos borderline med den saken att göra?
    Mitt ex har borderline och han ska kontrollera allt jag gör i mitt nya liv.
    och jag har läst rätt mycket om just borderline och psykisk personlighetsstörning för att förstå honom hur han tänker.
    Så ja det är jobbigt att ha någon med just bordeline som sitt ex, eftersom personer med det har väldigt svårt att släppa andra som inte vill ha något med dom att göra längre.
  • Anonym (less)
    Anonym (Lycka till ts) skrev 2014-06-17 17:29:38 följande:

och jag har läst rätt mycket om just borderline och psykisk personlighetsstörning för att förstå honom hur han tänker.

Så ja det är jobbigt att ha någon med just bordeline som sitt ex, eftersom personer med det har väldigt svårt att släppa andra som inte vill ha något med dom att göra längre.

Helt rätt. Det är samma här. Hon vill veta allt vi gör när vi har dottern. Det funkar inte riktigt så i ens annan värld.

Ja vi funderar på partetapi för att få en tredje part i det hela. För han verkar inte alltid förstå hur jobbigt detta är även för mig.
  • Anonym (bps)
    Anonym (Lycka till ts) skrev 2014-06-17 17:29:38 följande:

Då har du läst om någon annan diagnos för att "släppa någon" har inget med borderline att göra.

Däremot har borderline personer svårt att bli lämnade, men det innebär inte att dom kontrollerar den som lämnat dom. Jag vet nog mer om detta än du och ts gör eftersom jag har haft den diagnosen. Jag är både utbildad, påläst och behandlad.

Hur gammal är barnet och hur ofta har pappan sitt barn?
  • Anonym (öaölkd)
    Anonym (bps) skrev 2014-06-18 07:14:00 följande:

Då har du läst om någon annan diagnos för att "släppa någon" har inget med borderline att göra.

Däremot har borderline personer svårt att bli lämnade, men det innebär inte att dom kontrollerar den som lämnat dom. Jag vet nog mer om detta än du och ts gör eftersom jag har haft den diagnosen. Jag är både utbildad, påläst och behandlad.

Hur gammal är barnet och hur ofta har pappan sitt barn?
    Jag är inte jätteinsatt, har inga medicinska kunskaper alltså, men min ex har också borderline och han kontrollerar inte mig. Däremot vägrar han acceptera att jag har lämnat honom och vill hela tiden hämnas på olika sätt och ge mig dåligt amvete över att jag valde att flytta. Han var och är oerhört manipulativ. Men han lägger sig inte i mitt liv på något sätt.
  • Anonym (ja ni)

Det är inte lätt när ens sambo genomgår en vårdnadstvist.., Ex, barn och rätt inblandat tar något enormt på ett förhållande. Ibland vill man ge upp men man får hoppas att det blir bättre när processen är avklarad...

Svar på tråden sambons vårdnadstvist