• Carro68

höjd dagisavgift

Märkte nu när jag kom hem från jobbet att dagisavgiften höjts med 300 kr. Varför, är då min fråga? :s
    både jag och min sambo ha fortfarande samma lön som innan och vistelsetiden för min dotter är inte förlängd, snarare förkortad.
    så varför få jag nu dyrare dagisavgift? :S kan det vara så att avgiften höjts för alla? eller är det dags för mig att ringa och klaga? -_-

• Svar på tråden höjd dagisavgift
  • mammalovis

Vad har du för plats till dottern?

Under skolterminerna subvebtioneras förskoleplatsen med 3/8, eftersom allmän förskola gäller för alla barn från höstterminen året de fyller 3 år. Så från och med efter skolavslutningen till skolan börjar är avgiften högre liksom under de veckor jullov, påsklov och sportlov är, men då blir det ju inte lika markant. Så kolla du vad som står på fakturorna, så får du nog en förklaring.

Vi betalar 581 i maj, men 837 nu i juni för dotterns 15-timmarsplats. På vår faktura har vi 3 delar en avgift 1-8, en 9-30 och ett minusavdrag för reduceringen.

• emmisss

Kanske är dags att börja betala lite mer för våra Goa barn så dom kan få gå mindre barngrupper och fler pedagoger?

Vi har näst intill gratis förskola i Sverige med tanke på vad som ingår!

• Fjärilslarv

Men man betalar väl för platsen?

Kostar inte en förskoleplats flera tusen i månaden för samhället med lön, hyra, mat, hygienartiklar osv?

• kaffeamanda
    emmisss skrev 2014-06-16 15:31:13 följande:
    Kanske är dags att börja betala lite mer för våra Goa barn så dom kan få gå mindre barngrupper och fler pedagoger?

Vi har näst intill gratis förskola i Sverige med tanke på vad som ingår!
  • Carro68
    mammalovis skrev 2014-06-16 15:31:07 följande:
    Vad har du för plats till dottern?

Under skolterminerna subvebtioneras förskoleplatsen med 3/8, eftersom allmän förskola gäller för alla barn från höstterminen året de fyller 3 år. Så från och med efter skolavslutningen till skolan börjar är avgiften högre liksom under de veckor jullov, påsklov och sportlov är, men då blir det ju inte lika markant. Så kolla du vad som står på fakturorna, så får du nog en förklaring.

Vi betalar 581 i maj, men 837 nu i juni för dotterns 15-timmarsplats. På vår faktura har vi 3 delar en avgift 1-8, en 9-30 och ett minusavdrag för reduceringen.

jag ringde och ja det verkade som något sånt ja :P hon är 4 år så är väl därför jag inte märkt av det förut men är tydligen dyrare på sommaren efter att dom fyllt 3. det hade jag ingen aning om.
  • Carro68
    Fjärilslarv skrev 2014-06-16 15:39:15 följande:
    Men man betalar väl för platsen?

Kostar inte en förskoleplats flera tusen i månaden för samhället med lön, hyra, mat, hygienartiklar osv?

klart man betalar för platsen och klart jag betalar för mitt barn. Men sedan min kille och jag flyttade ihop så räknas ju vår ekonomi ihop och eftersom jag bara jobba 75% så tjänar jag inte så jätte bra, vi ha gemensam ekonomi när det gäller mat och gemensamma räknar, men förskola betalar jag själv alltså påverka 300 kr en del för mig. Men jaja det är skit samma självklart betala jag men hon ska inte ens gå på dagis under hela juli så man bli lite bitter. Men är väl bara till att bita ihop och betala
  • Fjärilslarv
    Carro68 skrev 2014-06-16 15:51:53 följande:

klart man betalar för platsen och klart jag betalar för mitt barn. Men sedan min kille och jag flyttade ihop så räknas ju vår ekonomi ihop och eftersom jag bara jobba 75% så tjänar jag inte så jätte bra, vi ha gemensam ekonomi när det gäller mat och gemensamma räknar, men förskola betalar jag själv alltså påverka 300 kr en del för mig. Men jaja det är skit samma självklart betala jag men hon ska inte ens gå på dagis under hela juli så man bli lite bitter. Men är väl bara till att bita ihop och betala
    byt barnomsorg då.
  • Vinterankan
    Carro68 skrev 2014-06-16 15:46:15 följande:
    jag ringde och ja det verkade som något sånt ja :P hon är 4 år så är väl därför jag inte märkt av det förut men är tydligen dyrare på sommaren efter att dom fyllt 3. det hade jag ingen aning om.

Egentligen är det inte att det blir dyrare på sommaren, utan att det är billigare under resten av året från det man blir 3.
  • Jennie med ie
    Vinterankan skrev 2014-06-16 18:23:47 följande:

Egentligen är det inte att det blir dyrare på sommaren, utan att det är billigare under resten av året från det man blir 3.
    Precis. En hel del föräldrar klagar över att de får betala extra på sommaren fast barnen är lediga en stor del av tiden men det är som du säger snarare så att de betalar mindre under den tid som motsvarar skolans läsår. På sommaren är det "normalsubventionerad" avgift.
  • Carro68

Ja jag tror jag förstår nu. Då finns det en förklaring i alla fall :P det är inte så att jag klagar men hade ingen aning om att det såg ut såhär så blev lite chockad när räkningen kom.

men en annan fråga då... min sambo och jag ha bara varit tillsammans i lite mer än ett år men min tös ser honom som sin egen pappa då hon inte träffa sin riktiga pappa så ofta. Sambon och jag delar som sagt på det mesta när det gäller ekonomin, det enda vi inte delar är om vi ha "egna" räkningar eller köper kläder och sånt. Är det fel av mig att fråga om han kan betala en del av dagisavgiften? Den är ju trotts allt baserad på bådas inkomster

• mammalovis

Fel är det väl inte, men du kanske inte kan räkna med att du får ett positivt svar. Du kan ju påtala att förskoeavgiften blir dyrare just för att ni bor ihop och om han kan bidra något.

Om inte dottern träffar sin papa så ofta så har du väl ett underhåll från pappan på ca 1273 kr plus barnbidrag på 1050 kr som ändå kan täcka en stor del av barnets kostnader. Så 2323 kr är ju bara "barnets inkomst".

Istället för att få bidrag till förskoleavgiften är det kanske bättre att ni betalar mat, hyra och andra avgifter i proportion till era inkomster. Om du tjänar 2/5 av hushållets inkomster kanske du kan betala 2/5 för mat, hyra mm. Å andra sidan har du ju valt att få ett barn och hade ju varit tvungen att betala för det oavsett om du var sambo eller ej. I och med att ni delar hushållets räkningar, så gissar jag att du ändå vinner på ekvationen ekonomiskt om du jämför minskade boendekostnader med ökningen av förskoleavgiften.

Svar på tråden höjd dagisavgift