• Bella 89

Så besviken på min läkare

Det är mest en, måste skriva av mig om hur hopplöst allt är. Efter en lång väntan fick vi äntligen tid för att påbörja en barnlöshetsutredning. Jag hade valt en privat klinik på grund av att den allmänna vården skötte min förra graviditet så otroligt dåligt. 

När jag kommer till mottagningen får både jag och min make betala, då vi skulle få var sin undersökning. Då det hela slutade med att endast jag fick träffa någon var detta första besvikelsen. Väl inne hos läkaren frågar han mig ett par snabba frågor som om jag har barn sen tidigare, hur min mens är och sådär. Sedan är det dags för VUL. Han konstaterar omedelbart PCO. Kan säga att jag har kollat mig tidigare för detta, och då har läkare sagt att allt såg finfint ut, inga som helst antydningar till pärlband. 

Som resultat av undersökningen förklarar han att han ska skriva ut Pergotime. Han förklarar när jag ska ta tabletterna, första och andra månaden en tablett, månad tre och fyra två tabletter. Men han säger inget om varken blodprov eller vul. Det verkar även konstigt med fyra månaders försök, Pergotime ska inte användas mer än tre. 

Men inkompetensen fortsätter! Väl hemma kollar jag apoteket efter receptet, det har inte kommit in. Tänker han var upptagen och väntar en vecka till, men ännu inget recept. När jag ringer mottagningen förklarar sköterskan att han inte ens skrivit en anteckning från vårt besök. Men hon ber en annan läkare skriva ut Pergotime istället, utan ett nytt besök. 

Nu känner jag att det finns inte en chans jag vågar ta dem, rädd för att nått ska gå fel, och de kommer inte kunna sköta det. Vet inte vad jag ska ta mig till, både den allmänna och privata vården har svikit mig så otroligt mycket. 

• Svar på tråden Så besviken på min läkare
  • Bergamott83

Jag förstår att du känner dig ledsen och orolig med tanke på att "göra" barn är så fruktansvärt känsligt och under huden jobbigt. 

Du kanske skulle fundera på vilka förväntningar du har på vården och med din utredning för barn? För jag tycker inte att de gjorde något fel. Så där blev vi också bemötta och det var inom landstinget. Men alla är olika och olika känsliga när det kommer till bemötande. Jag tror att eftersom ni redan har barn innan gjorde han bedömningen att din man inte behövde undersökas.
    Det kanske har med dina förväntningar och din förförståelse av vården som gör att du reagerar på det sätt du gör. Jag säger inte att du inte får känna som du gör. Jag säger bara att du reagerar för det är så känslomässigt och det är självklart du får vara besviken. Men vi blev också bemötta så och jag tyckte inte det var något fel med det. 
    Sedan att läkaren inte var nogrann med receptet med pergotime är ju en miss men alla är de människor och kan glömma. 

Jag tycker att du ska fundera, prata med din man och fråga hur han upplevde det hela. Inte gå på vad du känner, utan hör vad han tycker. Sedan skriv ner vad du har för förväntningar på hur du vill bli bemött och kolla av om det är en reell förväntning. Be din man också skriva ner en egen lista och jämför de båda. Diskutera med din man och fundera på hur ni vill fortsätta. Kan ni tänka er att ta behandlingen någon annanstans? åka långt för att få behandling? 

Vill ni ha en "göra barn plan" av läkaren? Punkta ner era gemensamma förväntningar och fundera på vilken klinik ni vill göra det med. Sedan ta upp det med kliniken i fråga. Berätta om oron och var ärliga.

Då tror jag ni kan få en bra relation med er läkare. 

Svar på tråden Så besviken på min läkare