• Helenmedh

Dräktig katt, känner tydliga sparkar. När ska hon föda?

Lustig fråga kanske men vår katthona är dräktig och nu när hon låg på mig så la jag en hand på hennes mage. Fick en chock när det började sparkas hårt där inne. Inte känt detta tidigare och trodde det skulle vara försiktiga sparkar fört men detta var som om hon skulle spricka. 

Vi hade en hane som hon skulle para sig med men han gick tyvärr bort för ca 60 dagar sedan. Vi vet inte om dom hann para sig eller om det är någon annan som är pappan då honan smet ut dagen efter hanen gick bort. 
    Hon slutade skrika och åma sig samma dag som hanen avled så kanske att det är han som är pappan ändå..? 

Det är det som "ställer till" det i beräkningarna- om dom hann innan eller om hon tjuvparade sig efter. 
    Frågan är alltså hur länge det kan vara kvar när man känner så kraftiga sparkar..? 

• Svar på tråden Dräktig katt, känner tydliga sparkar. När ska hon föda?
  • nemo1

Å vad ovanligt, honan råkade smita ut. Hade du varit en seriös raskattsuppfödare så hade du redan INNAN planerad parning vetat alla fakta!
    Se nu till att honan inte RÅKAR smita ut för det är långt ifrån säkert att hon väljer att föda hemma, ej heller RÅKA låta henne smita ut innan ungarna är tolv veckor. Katter kan bli dräktiga omedelbart efter en förlossning och blir hon dräktig så stöter hon bort de andra ungarna och du får nappa varannan timme dygnet runt.

Se till att ha 10.000 redo om något går fel så att det blir kejsarsnitt. Du får ej heller lämna henne ensam när det börjar närma sig enligt lag, så semester får tas ut redan nu.

Så trött på denna huskattsuppfödning med uppskattningsvis 150.000 hemlösa katter här i Sverige!

• Helenmedh

Men för fan! Nu blir jag riktigt jävla förbannad! Jag ber om råd och du beter dig som någon idiot!?

Vi flyttade från vårt hus och katten blev utsläppt med flyttgubbarna! Inte för att jag ska behöva förklara mig för dig men så var det.
    Har du något svar på min egentliga fråga eller är du bara en besserwisser?!

• Helenmedh

Och ja semester har jag redan och nej honan kan inte råka släppas ut nu då vi bor i lägenhet med trapphus flera våningar upp. Och nej. Jag är ingen seriös raskattsuppfödare, har jag skrivit det någonstans?!

• Tropptripp
    Helenmedh skrev 2014-06-15 01:13:06 följande:
    Någon? Går som på nålar här hemma nu.. 
    Grattis! Du har lyckats med att få ännu en huskatt att bli på smällen! Jösses.

• Tropptripp
    Helenmedh skrev 2014-06-15 01:13:06 följande:
    Någon? Går som på nålar här hemma nu.. 
    Vad vill du veta?

• Tropptripp
    Helenmedh skrev 2014-06-15 01:33:50 följande:
    Om det är slemproppen som syns på bilden?
    Det lär du väl märka i sinom tid. Var vaken och kolla ifall det pluppar ut kattungar.
  • Helenmedh

Jo tack jag hade tänkt det. Undrade bara om någon kanske visste om det kunde vara det. Det kan ju vara en infektion, en hinnblåsa som ska spricka, värkar som kommit igång osv.
    Ganska bra att försöka ta reda på så mycket som möjligt anser jag så man minskar riskerna att något går snett.

Men ja, du var inte särskilt hjälpsam av någon anledning. Kanske någon som värnar om katter skriver med lite klarare och bättre svar. Tack ändå!

Svar på tråden Dräktig katt, känner tydliga sparkar. När ska hon föda?