• Kraftverk

Skillnad Hiway I och II?

Vi har en Britax Hiway inköpt 2010. Bör det vara en Hiway I då? Gissar att Hiway II började tillverkas senare?

Vad är egentligen skillnaden, förutom att stödbenet är längre på tvåan? Är det skillnad i godkännande, tänker på plusgodkänd till 25 kg. Läste någonstans att ettan inte var plusgodkänd till 25, vad betyder det egentligen?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Skillnad Hiway I och II?
  • Almina

Jag har hittat mycket information om bilbarnstolar i den här bloggen:

bloggen.fi/bilstolslotsen/lista-pa-sakra-bilbarnstolar/britax-hi-way-i-och-ii/

Såhär skriver hon i en kommentar till en läsare som har en liknande fråga som du:

"Ja, Hi-way I är en äldre variant som har ett kortare stödben. Hi-way är annars en stol som fungerar i massor av olika bilmodeller och tar lite plats, men stödbenet har varit för kort för många bilar. Nu med Hi-way II är det fixat. Dessutom, som bonus, blev stolen säkrare. Den klarade det hårda Plus-testet också för den stora krockdockan. Dvs Hi-way I är plusgodkänd till 18 kg och II är plusgodkänd till 25 kg. Plus-testet kollar att inte töjningen på barnets nacke blir för stor i en frontalkrock och endast bakåtvända stolar kan klara det (framåtvända skyddar inte nacken).

Tvåan kom visst 2011 om jag minns rätt. Eller så var det 2012."

• Mellanmjölkens land
    Almina skrev 2014-06-14 14:50:39 följande:
    Jag har hittat mycket information om bilbarnstolar i den här bloggen:

bloggen.fi/bilstolslotsen/lista-pa-sakra-bilb.../

Såhär skriver hon i en kommentar till en läsare som har en liknande fråga som du:

"Ja, Hi-way I är en äldre variant som har ett kortare stödben. Hi-way är annars en stol som fungerar i massor av olika bilmodeller och tar lite plats, men stödbenet har varit för kort för många bilar. Nu med Hi-way II är det fixat. Dessutom, som bonus, blev stolen säkrare. Den klarade det hårda Plus-testet också för den stora krockdockan. Dvs Hi-way I är plusgodkänd till 18 kg och II är plusgodkänd till 25 kg. Plus-testet kollar att inte töjningen på barnets nacke blir för stor i en frontalkrock och endast bakåtvända stolar kan klara det (framåtvända skyddar inte nacken).

Tvåan kom visst 2011 om jag minns rätt. Eller så var det 2012."
    Måste ha varit 2011 för vi köpte våran hösten 2011 och det är en II
Svar på tråden Skillnad Hiway I och II?