• Lady198608

"Tänk inte på det..."

Hej! Känner för att skriva av mig lite. Jag och karln har försökt i ett år och det har inte hänt ett skit. Vi är under utredning nu. Till folk i min närhet som ställer frågan svarar jag att vi försöker och 90 procent av gångerna får jag rådet att inte tänka på det, för då händer det. Det finns nog inget jag blir mer provocerad av nu. Tycker rent av att det är taskigt att säga så. Som om att det är jag och mina tankar som är problemet till att jag inte blir gravid. Är ni med mig? Hur tänker ni?

• Svar på tråden "Tänk inte på det..."
  • MiaIa90

Känner lika dant de med tankar haar inget med de att göra och de är svårt att släppa tankarna med. 
    Men man ligger ju i och kämpar på,vi har försökt i 3år här.

• sanbjo

Skulle kunna dra fingret åt alla som säger det " ni skall inte tänka på det, då blir det nog". Har haft tre missfall och vi har snart försökt i tre år... men kanske man int skall tänka på det så då går det nog.

• Poison82

Det är hemskt att behöva göra det från folk. Jag tycker du ska säga till dom att du blir ledsen när dom säger så. Ens längtan kan man inte bara stänga av.

Skönt att ni får hjälp nu . Hur gamla är ni? Första barnet förstår jag? Vilken hjälp har ni fått hittills?

• JOHA80

Det vore ju absurt om det faktum att man verkligen vill ha barn gjorde att man inte kunde få barn. Så bara människor som vill skaffa barn lite gran eller inte bryr dig om vilket lyckas? Och angående stress (som vissa verkar tro är ngt slags preventivmedel) så föds det en massa barn under t ex krigstid vilket ju i sådana fall inte vore möjligt.

Jag blir också provocerad av sådana kommentarer..

• Lady198608

Ja, första barnet. Vi har fått lämna prover. Ska tillbaka i augusti och få provsvar, lämna sperma och få tid för spolning. Jag blir 28 och karln 30 snart. Inte så gamla, men känns så när alla vänner är där :)

Poison82 skrev 2014-06-29 11:44:57 följande:

Det är hemskt att behöva göra det från folk. Jag tycker du ska säga till dom att du blir ledsen när dom säger så. Ens längtan kan man inte bara stänga av.

Skönt att ni får hjälp nu . Hur gamla är ni? Första barnet förstår jag? Vilken hjälp har ni fått hittills?

• Poison82
    Lady198608 skrev 2014-07-19 16:36:13 följande:

Ja, första barnet. Vi har fått lämna prover. Ska tillbaka i augusti och få provsvar, lämna sperma och få tid för spolning. Jag blir 28 och karln 30 snart. Inte så gamla, men känns så när alla vänner är där :)

Vad bra att dom kollar spermier och spolar! Jag fick pergotime trots att jag hade ägglossning och när sambons spermier visa på normalt så verka dom tycka att dom gjort sitt så jag fick själv ligga på dom för spolning. Blev gravid direkt efter spolningen, då hade vi försökt i 2 år för syskon
  • Lady198608

Ok, det känns hoppfullt att höra att det funkat för andra med spolningen :) Jag misstänker att jag också behöver något för att boosta min äl då den är lite oregelbunden.

Poison82 skrev 2014-07-19 17:43:33 följande:

Vad bra att dom kollar spermier och spolar! Jag fick pergotime trots att jag hade ägglossning och när sambons spermier visa på normalt så verka dom tycka att dom gjort sitt så jag fick själv ligga på dom för spolning. Blev gravid direkt efter spolningen, då hade vi försökt i 2 år för syskon

• Lady198608

Spolningen gick bra. Fri passage genom båda. Mensen fortsätter dock att dyka upp. Så frustrerande! Allt är bra men inget händer liksom. Eftersom jag redan har så mycket ägg och riskerar att bli överstimulerad vid ivf så blev vi rekommenderade att fortsätta försöka själva till årsskiftet iaf.

• Thotis90

Jag blev förbannad varje gång någon sa till mig att jag skulle sluta tänka på det, att barnlösheten berodde på stress bla bla bla. Om man automatiskt blev barnlös om man tänker på barn så skulle man inte behöva preventivmedel... Jag fick för bara några veckor sedan diagnosen endometrios, så min barnlöshet beror med största sannolikhet på sjukdomen. In your face, liksom... 

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Sälma Riit

Slappna aaaaaav! Hade jag fått en krona varje gång nån sa det hade jag varit rik nu. Håller med det till hundra procent att man på så sätt lägger skulden på de barnlösa. Det är klart att det inte är så de menar, men det är ju det som blir konsekvensen.

Varför får folk ett biologiskt barn efter att det adopterat?

Varför blir folk helt plötsligt gravida efter att ha gjort ifv?

För att de helt enkelt kunde få barn på egen hand och slumpen gjorde att de fick till det. Att det var efter adoption eller ivf har inget med saken att göra.

• Lady198608
    Sälma Riit skrev 2014-12-23 17:31:07 följande:

Slappna aaaaaav! Hade jag fått en krona varje gång nån sa det hade jag varit rik nu. Håller med det till hundra procent att man på så sätt lägger skulden på de barnlösa. Det är klart att det inte är så de menar, men det är ju det som blir konsekvensen.

Varför får folk ett biologiskt barn efter att det adopterat?

Varför blir folk helt plötsligt gravida efter att ha gjort ifv?

För att de helt enkelt kunde få barn på egen hand och slumpen gjorde att de fick till det. Att det var efter adoption eller ivf har inget med saken att göra.

Exakt så sa vår barnmorska när vi var hos henne i fredsgs - att vissa blir plötsligt gravida har med slumpen att göra och inget annat! För oss blir det ivf nu, vi orkar inte försöka längre även om vi har oddsen med oss att kunna bli gravida själva. Det var lite kaos på vår klinik, men vi startar förhoppningsvis upp vecka 8.
  • Sälma Riit
    Lady198608 skrev 2014-12-24 16:15:43 följande:
    Exakt så sa vår barnmorska när vi var hos henne i fredsgs - att vissa blir plötsligt gravida har med slumpen att göra och inget annat! För oss blir det ivf nu, vi orkar inte försöka längre även om vi har oddsen med oss att kunna bli gravida själva. Det var lite kaos på vår klinik, men vi startar förhoppningsvis upp vecka 8.
    Vilken klok barnmorska! Vi har också gjort ivf. Vi orkade inte försöka hur länge som helst på egen hand för det vet man ju aldrig hur lång tid det tar. Hoppas det går bra för er!
  • Winnertaco

Vi försökte över ett år innan vi fick till det. Jag blev gravid den månaden jag tänkte mest på det (16:e månaden efter att jag slutat med p-piller). Den  månaden jag verkligen grubblade över när jag kunde ha ägglossning och när vi borde ha sex blev jag gravid. Kanske en slump, men att inte fundera på det funkade verkligen inte!

Svar på tråden "Tänk inte på det..."