• N4L

varför ska man sluta amma efter 6 månader?

När bebis blir över 6 månader så börjar man ju senast med fast föda, men det verkar också som att man så fort som möjligt ska sluta amma? Googlade "varför sluta amma?" Men hittade inget. Verkar som att många med bebisar under året får frågor som "ammar du fortfarande?" "Ska du inte sluta amma?" Livsmedelsverket rekommenderar ju delamning i minst 1 år.

Varför ska man sluta amma så tidigt? Har jag missat nån nackdel med amningen?

• Svar på tråden varför ska man sluta amma efter 6 månader?
  • anjiz

Man ska inte sluta då. Man ska tidigast sluta vid 6mån. Finns inga nackdelar med att amma minst ett år. Man kan också helamma i 8mån om man vill... jag själv helammade 6mån sen del till 10mån sen slutade jag pga att jag hamna på sjukhus en vecka

• Liiza

Jag har aldrig hört att man ska sluta en viss tid.

Däremot att de brukar vilja ha och självklart behöva mer mat när de blir äldre,

och att de kanske inte vill amma mer...

• Tocopherol

Nej man ska inte sluta amma så fort som möjligt. Du kan glatt amma tills barnet är runt 2 år om du så vill. Det du ska tänka på är att inte ersätta för många mål mat med bröstmjölken (kan bli ett problem kring 8-9 månader), och se till att bebis får tillräckligt med järn i maten. Men fortsätta amma du, det är bara fördelaktigt!

• N4L

Jo jag hade absolut tänkt att amma minst 1 år och är medveten om fakta men känns som att folk har inställningen att man ska sluta där kring 6-9 månader. Undrar var den kommer ifrån?

• Maaatiiildaaa

Man behöver inte sluta. Jag hel ammar vår lille 8 mån pojke, änn har han inte fått något annat och har ingen tanke på det på några mån till :)

• Erizajo

Jag ammade första i åtta månader (då ville hon inte ha mer) och tvåan i 14 månader (då orkade jag inte mer)

• Liiza

Det spelar ingen roll vad jag tänkt eller vill...

Efter tre barn upptäckte jag att jag inte behövde ta några egna beslut alls, det gjorde barnen alldeles själva.

De signalerer rätt tydligt om de vill/behöver amma eller inte

• lnflrmn
    Maaatiiildaaa skrev 2014-06-14 11:11:55 följande:

Man behöver inte sluta. Jag hel ammar vår lille 8 mån pojke, änn har han inte fått något annat och har ingen tanke på det på några mån till :)

Fast han bör få annat än bröstmjölk vid 8 mån, OCKSÅ.
  • Rebecka82

För att näringsämnena i bröstmjölken sinar efter 6 månader. Så man kan fortsätta amma, men måste komplettera med annat för att den ska få i sig allt den behöver. 

• N4L

Ja man bör ju erbjuda mat från 6 månader tycker jag men man ska ju inte tvinga barnet att äta. Min 8 månaders är nästan helammad vissa dagar men äter en del andra dagar, senaste veckan har hon iof ätit rätt bra

Svar på tråden varför ska man sluta amma efter 6 månader?