• Coli

Har ert barn blivit utsatt för hot eller våld under skoltid?

Som blivande skolförälder med ett stort intresse för trygghet i skolmiljön undrar jag hur era erfarenheter varit med hot eller våld i skolan under skoltid. Dessutom önskar jag gå vidare med denna fråga då jag tidigt insett att skolan är sin egna "värld" som gärna vill lösa problemen själva utan andra utomståendeinvolverade.

Berätta gärna er historia, vad som hände och hur skolan och samhället reagerade samt hur det är idag. Ni kan alltid även inboxa mig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ert barn blivit utsatt för hot eller våld under skoltid?
  • En blå giraff

Ja min son har blivit knuffad från en kulle på förskoleklassen av några andra killar. Men lärarna tog tag i det direkt och sa åt de killarna ordentligt, så händelsen har inte upprepats. 

• En blå giraff

Jag ser det väl som sådant som kan hända i en grupp med barn, även om det är tråkigt. Viktigast är att personal uppmärksammar och pratar med barnen att det är fel. Sonen har också retats av en äldre pojke vid några tillfällen men detta har personalen också satt stopp för. Så jag är nöjd med det.

• Elin 834

Dottern på 6 år blev tvingad av klasskamrater inne på en toalett att visa snippan och att hon skulle "knulla" med en pojke. 
    Jag är inte alls nöjd med hur skolan hanterade detta!

• hammarhajen

Vad vill du egentligen med denna tråd? 

Vad menar du med "utsatt för våld"?

Det är i min värld himmelsvid skillnad på två sexåringar som i stundens hetta puttar varandra och på att en ensam 14-åring blir sparkad av tre 16-åringar. 

Hur tycker du att skolan SKA lösa problem? Du skriver att man vill lösa dem utan att blanda in "utomstående" - vem vill du att skolan ska blanda in? Det är enorm skillnad på att polisanmäla en 13-åring som upprepade gånger är extremt våldsam och på att polisanmäla en sexåring som knuffats i matkön två gånger. 

Svar på tråden Har ert barn blivit utsatt för hot eller våld under skoltid?