• Zathura

Snälla behöver akut råd om uppehållstillstånd!!!

Hej alla! Jag har i flera dagars tid försökt nå Migrationsverket men utan framgång.. Så ni är mitt sista hopp! Det är så här att min/vår granne tog hit sin flickvän och hennes dotter från Vietnam för 1,5 år sedan. Nu har han fått för sig att han ska skicka hem dem igen då han har tröttnat. Hon och dottern är förtvivlade, de har inget att återvända till. Deras plan går imorgon lördag 14/6 så det är bråttom. Är det någon som vet ifall uppehållstillståndet gäller om de skulle flytta in hos oss så länge eller måste hon bo hos honom? Det är bara 6mån tills de får permanent och vi vill så hemskt gärna hjälpa dem. Är det någon som kan reglerna? Har kollat hemsidan men blir bara förvirrad... HJÄLP!! Kan hända att tråden inte ligger rätt isf får gärna ngn snäll moderator flytta den 😊.

• Svar på tråden Snälla behöver akut råd om uppehållstillstånd!!!
  • Anonym (han kan inte)

HAN kan inte skicka hem dem, det kan bara migrationsverket göra. Det hon kan göra är att stanna men hon måste kontakta migrationsverket. hon får där ansöka om permanent uppehållstillstånd, det kommer såklart väga in att hennes förhållande är slut men hon kan få stanna iaf mycket beroende på hur deras liv ser ut och hur mycket de har rotat sig här. 

• Zathura

Låter ju fantastiskt!! Är du 100%säker på detta! För isf går jag över å hämtar hit henne och dottern med packning ikväll! 😃

• Anonym (han kan inte)
    Zathura skrev 2014-06-13 15:37:51 följande:
    Låter ju fantastiskt!! Är du 100%säker på detta! För isf går jag över å hämtar hit henne och dottern med packning ikväll!
    Ja det är inte han som har gett henne tillstånd att bo här. Han kan därmed inte dra in det heller.
  • Zathura

Jo det är förvisso sant, tänkte bara om det inte var så att deras förhållande/samboskap är villkoret för deras uppehållstillstånd. Så hon inte behöver åka hem för den sakens skull.. 😕

• Drottningen70

Uppehållstillståndet gäller den tid det gäller. HAN har ingen som helst befogenhet att skicka hem dom. Däremot låter det som om denna kvinna är i behov av kontakt med kvinnojour el socialtjänst. Hjälp henne med det.

• Drottningen70

Om hennes skäl till uppehållstillstånd (relationen till mannen) däremot inte kvarstår om 6 månader då hon annars skulle få permanent uppehållstillstånd så kommer hon inte att få det, utan får då om 6 månader istället avslag och förväntas åka hem igen. Det är inte med automatik som man får PUT efter en viss tid. Just nu får hon stanna. Men inte sedan. Om hon då inte har nytt skäl för att stanna. Som en ny man...

Svar på tråden Snälla behöver akut råd om uppehållstillstånd!!!