• Anonym

räknat fel på ultraljudet, hur vanligt är det?

Tänkte också på det.. Hur vanligt är det egentligen att man gör ultraljud vid 2 olika tillfällen, (första gången var jag i vecka 6+3, andra gången i v 18) & får samma datum, & att det inte skulle stämma?

det är olika personer som gjort UL och första gången jag gjorde det var på kvinnokliniken i samband med ev abort som nu inte blev av. så dom uppg. fanns inte med på några papper eller så..

är det ens möjligt att dom skulle räkna fel 2 gånger om det inte skulle stämma?
  • Svar på tråden räknat fel på ultraljudet, hur vanligt är det?
  • Hoppfull84

varför tror du inte att det stämmer med det datumet de satt?

sen ska man komma ihåg att datumet man får på UL'en är ju beräknade på statistik på storlek av bebis och sannolikhet för beräknad förlossning. det är ju ingen bra metod om man ex vill bevisa vilken dag man befruktades på el så eftersom bebisar kan växa olika fort, det kan ta olika lång tid innan ägget fäster osv.

När bebisen sen föds kan man ju självklart heller inte vara säker på bara för att man fått ett datum satt på UL.

• Anonym (K)

UL har en felmarginal på plus/minus två veckor. Det innebär mao inte att de räknat fel om en säger ex 16+2 och den andra 17+5. 

Varför tror du att datumet är fel? 

• Anonym (tveksam)

Återigen -  graviditet, liksom det mesta som ingår i livet, är ingen exakt vetenskap - vare sig med eller utan ultraljud!

• Anonym (TS)

Nej jag tror inte att datumet är fel, tvärtom så stämmer det väldigt bra.
    men eftersom det finns 2 killar som kan vara pappa till barnet, så undrar jag egentligen om jag kan lita på ultraljudet & det datumet jag fått.

kille 1 hade jag sex med 14 Augusti, under mens. mensens första dag är 9 augusti.
    kille 2 hade jag sex med runt det som ska varit ägglossningen enligt uträkning.
    fick 1 september som datum då barnet blivit till, två gånger på UL, olika gånger.
    kan jag lita på att det är kille nr 2 då? 

• Anonym (snabbväxare)

Mina barn har blivit till med hjälp av hormonbehandling, jag har därmed vetat exakt när de har blivit till. Trots detta har jag på samtliga ultraljud fått + ca 10 dagar, dvs att barnet skulle vara gjorda 10 dagar tidigare.

De har legat på plus genom hela graviditeten.

Du vet ju när du hade mens, och att barnet skulle ha blivit till i tidigare ägglossning känns ju inte aktuellt dock.

• Anonym (bw)

1. Ultraljudet har inte en felmaginal på +- två veckor. Däremot räknas det som normalt att bebisen kommer +- 2 veckor från beräknad födesel.

2. En bebis tillverkad i augusti är ute vid de här laget, så du kan sevem den liknar eller göra faderskapstest.

• Anonym (bw)

Tillägg till 1: givetvis har UL en felmarginal, men riktigt så stor är den inte. Snarare +- ett par dagar. Bäst skattning får man i tidig graviditet (innan v 12 ca), därefter blir felmarginalen större, så om det är stor skillnad mellan olika UL så är det tidigare antagligen närmast sanningen.

• Anonym (Konfunderad)

Jag är också konfunderad över vilket bf-datum som egentligen är rätt. Enligt senaste mensen den 22/6 Enligt vul vecka 8 den 26-27/6 Enligt Kub vecka 12+ den 27-28/6 Enligt rul vecka 18+ den 4/7 Det känns lite skumt att först göra två ul som visar i princip det samma för att vid rul sen hoppa framåt en hel vecka och detta speciellt eftersom det då skulle fela på hela två veckor räknat efter senaste mensen. Även min bm tycker att det verkar konstigt men måste ju gå enligt rul:et. Så nu sitter man här på sluttampen och undrar när man egentligen har bf, om 1,5 eller 2,5 vecka? Det besvärligaste blir det ju om jag går över och måste skickas för igångsättning för då vet vi ju inte riktigt hur långt gången jag är? Jobbigt läge faktiskt.

• Anonym (tveksam)
    Anonym (Konfunderad) skrev 2014-06-16 21:11:35 följande:
    Jag är också konfunderad över vilket bf-datum som egentligen är rätt. Enligt senaste mensen den 22/6 Enligt vul vecka 8 den 26-27/6 Enligt Kub vecka 12+ den 27-28/6 Enligt rul vecka 18+ den 4/7 Det känns lite skumt att först göra två ul som visar i princip det samma för att vid rul sen hoppa framåt en hel vecka och detta speciellt eftersom det då skulle fela på hela två veckor räknat efter senaste mensen. Även min bm tycker att det verkar konstigt men måste ju gå enligt rul:et. Så nu sitter man här på sluttampen och undrar när man egentligen har bf, om 1,5 eller 2,5 vecka? Det besvärligaste blir det ju om jag går över och måste skickas för igångsättning för då vet vi ju inte riktigt hur långt gången jag är? Jobbigt läge faktiskt.
    Fast sjukvården vet nog hur de skall ta hand om dig, får du se ....
Svar på tråden räknat fel på ultraljudet, hur vanligt är det?