• Anonym (.)

Om man ringde 112 och kontaktade polisen för att en bekant betedde sig hotfull - Ångrar detta. Är man tvungen att vara med i rättegången?

Om det nu är så att man ringde 112 för att en bekant betedde sig hemskt. När polisen tar honom så säger de: Ett brott är ett brott. Polisen ger inte en andre chans" Men man väljer väl själv om man vill anmäla honom och vara med i rättegången? Det enda han gjorde var ju att bete sig aggressivt. Han vart inte förbannad för attvpoliseb kom dit. Han var lugn och samarbetsvillig mot polisen. Men nu är han då anmäld. Om jag vill säga att jag inte vill anmäla honom. Är det polisen jag vänder mig till. Eller eb annan jurist? Rättegången, hur blir det där. Måste man vara med där?

• Svar på tråden Om man ringde 112 och kontaktade polisen för att en bekant betedde sig hotfull - Ångrar detta. Är man tvungen att vara med i rättegången?
  • Vickan I

Antar att anmälan skrivits på olaga hot alt ofredande där du är målsägande. Det är bara säga att du inte vill gå vidare med din anmälan om det är så du känner. Då brukar i princip alltid förundersökningsledaren gå på den linjen och lägga ner förundersökningen med motivering att målsäganden ej vill medverka. Iaf denna typ av brottslighet. Sällan leder dessa brott till åtal ändå, då det många ggr är ord mot ord, utan vittnen eller annan bevisning. Du kontaktar polisen där du bor och uppger att du inte vill medverka. Du kan inte "ta tillbaka" en anmälan, men du kan välja att inte medverka. Eller så väntar du bara. Det kommer dröja månader tills du blir kontaktad (om han inte sitter frihetsberövad) då detta inte är ett sk målbrott som prioriteras. När en handläggare då ringer eller skickar brev om att förhör ska hållas så säger du då att du inte vill ta anmälan vidare. Men fundera på varför du inte vill medverka. Det är inte ok att hota dig och det fanns en anledning att du blev rädd och ringde 112.

Svar på tråden Om man ringde 112 och kontaktade polisen för att en bekant betedde sig hotfull - Ångrar detta. Är man tvungen att vara med i rättegången?