• Anonym (förkrossad)

Den hemskaste dagen mitt liv inträffade igår förmiddag!

Jag är alldeles utom mig av sorg då min älskade sambo avled igår förmiddag i en bilolycka.Jag är i djup sorg och djup chock och vet inte hur jag ska orka med att ta tag i allt det praktiska?Vart ska jag börja?

• Svar på tråden Den hemskaste dagen mitt liv inträffade igår förmiddag!
  • Anonym (beklagar)

Beklagar sorgen!! du står ensam i din sorg men ej ensam i livet!

• eslah

Bevare mig väl, det vet nog bara dom som har upplevt. Kontakta kristeam och flytta in hos vänner/familj en tid kanske? Usch, beklagar verkligen!

• asta66

Kramar! Har du ingen som kan hjälpa dig? Att ha nån i din närhet är det viktigaste.

• Anonym (usch)

Gud vad tragiskt. Först och främst du är i chock och låt det ta tid att sjunka in, det kan ta någon eller ett par veckor att bara fatta vad som hänt. Ägna mycket tid att älta sorgen med nära och kära. Det praktiska kan normalt vänta lite tills man lugnat sig något. Kontakt med begravningsbyrå är dock något man får ta tidigt.
    Om ni har delad ekonomi så kommer alla konton att spärras och samma för alla kort. Det kan då vara lämpligt att snabbt ta ut lite kontanter för att ha första tiden. Jobbigt.

• Anonym (förkrossad)
    asta66 skrev 2014-06-13 02:05:34 följande:
    Kramar! Har du ingen som kan hjälpa dig? Att ha nån i din närhet är det viktigaste.

Jo,mina föräldrar ska hjälpa mig med allt det praktiska när det gäller begravning,kontakta min avlidne sambos familj.Jag kommer själv att börja med att gå igenom min avlidne sambos saker,kontakta en krisgrupp för att få prata av mig.
  • asta66
    Anonym (förkrossad) skrev 2014-06-13 02:14:23 följande:

Jo,mina föräldrar ska hjälpa mig med allt det praktiska när det gäller begravning,kontakta min avlidne sambos familj.Jag kommer själv att börja med att gå igenom min avlidne sambos saker,kontakta en krisgrupp för att få prata av mig.
    Skönt att få veta att du har nära och kära runt omkring dig.  Du måste inte ordna allt på en gång. Massor med kramar! Svenska kyrkan har nog krisgrupp.
  • Anonym (förkrossad)

Jag var uppe igår förmiddag på lasarettet och tog ett sista farväl av min avlidne sambo innan begravningen.Skadorna på kroppen var så omfattande att jag var tvungen att gå ut flera gånger för att överhuvudtaget orka med.Jag har inte sovit något alls sen igår natt.

• Ramborg

Beklagar sorgen! Vilken fruktansvärd sak du går igenom.

Läs nedan om du känner att du orkar. Annars vänta några dagar.

Du behöver inte gå igenom sambons saker ännu. Stressa inte. Du har tre månader på dig att göra bouppteckning.

När du orkar är det viktigare att säga upp hans abonnemang och prenumerationer som du inte behöver. Tänk igenom din ekonomi. Kommer du kunna bo kvar? Vem ärver sambon, föräldrarna?

Du ska inte betala dödsboets räkningar med egna pengar om du inte vill. Räkningar som är ställda till sambon betalas med sambons pengar. Man tar ett dödsfallsintyg från Skatteverket och räkningarna, och så går man till banken och de betalar räkningarna direkt från den avlidnes konto.

42.
  • Cissi2801
    Anonym (förkrossad) skrev 2014-06-13 01:53:45 följande:

Jag är alldeles utom mig av sorg då min älskade sambo avled igår förmiddag i en bilolycka.Jag är i djup sorg och djup chock och vet inte hur jag ska orka med att ta tag i allt det praktiska?Vart ska jag börja?

Beklagar sorgen
  • Anonym (Jenny)

När det hände mig tog jag mig igenom det hela förhållandevis bra. Jag grät, var ledsen men var trots det stark och klarade av både sorg, allt praktiskt och jobb. Trodde jag. Smällen kom senare. Det är många år sedan nu men jag har fortfarande inte kommit över det. Jag tror det bästa är att vara så ledsen och förvirrad som behövs. Be om så mycket hjälp som möjligt. Och förstå att det kommer ta lång tid att läka.

• Anonym (Framtiden finns)

Mina tankar finns hos dig. Ser tillbaka på den chock och det kaos som jag upplevde när min sambo dog hastigt för snart 2 år sedan. Mitt bästa råd är att ta dig tid att sörja, våga visa att du är ledsen. Våga visa att du gråter. Din omgivning är också chockad, och du kommer att märka att en del undviker dig för det är lika svårt för dem. De vet inte heller vad de ska säga. Min tröst var att prata och åter prata, med alla.

Du ska be om hjälp för jag kan tala om att alla vill hjälpa dig. Det är samtidigt ett sätt för dem att bearbeta sin sorg. Begravningsbyrån finns till för dig, inte bara genom att ordna begravningen, men där kan man också få listor på vad man praktiskt kan behöva göra och tänka på så småningom, till små häften där man kan finna tröst.

Svar på tråden Den hemskaste dagen mitt liv inträffade igår förmiddag!