• Grumpy88

Ta bort stygn i underlivet?

Födde mitt första barn för 16 dagar sedan och blev sydd med några stygn. Jag känner nu att det känns ganska läkt där nere med stygnen sticker mig jätte mycket. Kan inte ens gå en halvtimmes promenad utan att jag måste sätta mig ner för det skaver så mycket. Det ska vara stygn som ska försvinna av sig självt men hur lång tid tar det? När jag känt efter tycker jag det känns som alla sitter kvar. Skulle vilja gå och få dem borttagna men jag är rädd för att det ska göra otroligt ont att ta bort dem. Så min fråga är till er som tagit bort stygn i underlivet, gjorde det ont??

• Svar på tråden Ta bort stygn i underlivet?
  • En glad tjej

Mina stygn trillade av när allt var helt läkt, det kommer säkert dina göra också.

• Ramborg

Är det verkligen rätt sytt? Mina stygn kändes inte alls och jag vet inte när de försvann. Alltså, jag hade ju ont och så, men just stygnen kändes inte.

42.
  • Baktakt

Ska de inte tas bort, så ska de väl inte, men om de orsakar obehag, så är det nog läge att ringa din BM. Mina kändes länge, men läkte bra och försvann av sig själv. Jag kunde inte sitta på 10 dagar pga smärta och svullnad och sen tog det nog lätt lika lång tid (eller mer) innan stygnen föll bort.

Jag kände mycket obehag annars i underlivet eftersom jag blev så öm i slemhinnorna. För det finns det lindrande vagitorier på Apoteket. Minns ej namn, men klarlila förpackning. Kanske de kan hjälpa dig om BM inte kan hjälpa dig med stygnen? (Eller tills du får en tid för det).

• MissMf

Födde för 17 dagar sedan och fick 3 stygn bredvid urinröret nära klitoris. Det stramade varje gång jag ändrade läge men mest i såret. Kände efter igår i duschen med lite olja o då var alla stygn borta. I förrgår va ett eller två borta. Men det stramar fortfarande i såret så att säga.

• Nellys mamma

Mina stygn trillade inte av men när jag drog lite i dem så lossnade dem. Tror det var efter 7-10 dagar, har jag för mig. Du kan kontakta din bm för hjälp, dra annars lite lätt på stygnen om du kommer åt (mina var de yttre). Det kan kännas läskigt men om det är läkt, vilket det borde vara, så ska de lossna.

• Grumpy88
    Baktakt skrev 2014-06-12 23:46:13 följande:
    Ska de inte tas bort, så ska de väl inte, men om de orsakar obehag, så är det nog läge att ringa din BM. Mina kändes länge, men läkte bra och försvann av sig själv. Jag kunde inte sitta på 10 dagar pga smärta och svullnad och sen tog det nog lätt lika lång tid (eller mer) innan stygnen föll bort. Jag kände mycket obehag annars i underlivet eftersom jag blev så öm i slemhinnorna. För det finns det lindrande vagitorier på Apoteket. Minns ej namn, men klarlila förpackning. Kanske de kan hjälpa dig om BM inte kan hjälpa dig med stygnen? (Eller tills du får en tid för det).

Okej! Jag har inte tittat efter nu igen, kanske borde göra det å se om åtminstone något att ramlat bort. Märkte du av när dem ramlade, alltså såg du det i trosorna eller så? Vad är det för vagitorier? Är det smärtstillande? Tack för svar!
  • Grumpy88
    Nellys mamma skrev 2014-06-13 19:25:28 följande:
    Mina stygn trillade inte av men när jag drog lite i dem så lossnade dem. Tror det var efter 7-10 dagar, har jag för mig. Du kan kontakta din bm för hjälp, dra annars lite lätt på stygnen om du kommer åt (mina var de yttre). Det kan kännas läskigt men om det är läkt, vilket det borde vara, så ska de lossna.

Jag kände på ett av mina stygn idag och drog lite försiktigt i det men det resulterade i mer ont för min del så antar att det inte ska bort än då :P men de här stygnen kan inte växa fast i huden på nått sätt så de inte försvinner? Mina är inte ytliga utan på insidan av inre blygdläpparna på båda sidorna så de ligger och skaver mot varandra när jag går :/
  • Lambda

Alla lossnade inte för mig. Hade barnets far att leka gyn för att se om han kunde få bort dom. Mycket lekande med speglar för att se och försöka men nej. Hängde en lång tråd liksom men gick ej. Blev att ringa BM och fick komma dit så hon tog bort dom. Dom måste sytt helt fel för knuten var innanför skinnet och en tråd hängde ut. Därför fick hon dra knuten genom skinnet för att få bort det. Gjorde ont ja men man överlever.

• Cissan

Efter 3 v fick jag gå o klippa av tråden, alla stygnet fick vaa kvar men de hade lämnat en lång tråd på 3 ställen som jag i 2 omgångar fick klippa ned för att de stack mig så hemskt o skavde. Kika med en spegel o se om du ser några långa trådar för då kan din bm eller din hc hjälpa dig med att klippa dem!

• Grumpy88
    Cissan skrev 2014-06-15 16:51:24 följande:
    Efter 3 v fick jag gå o klippa av tråden, alla stygnet fick vaa kvar men de hade lämnat en lång tråd på 3 ställen som jag i 2 omgångar fick klippa ned för att de stack mig så hemskt o skavde. Kika med en spegel o se om du ser några långa trådar för då kan din bm eller din hc hjälpa dig med att klippa dem!

Det har börjat bli lite bättre nu tack och lov! Men känner fortfarande av en del av stygnen. Ska göra som du säger kika och se om jag ser någon tråd och sen boka tid i såntfall. Det har snart gått tre veckor så det borde väl vara läkt nu! Tack för svar!
  • Cissan

Ja gör så.....för det gör superont när de irriterar därnere. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan det läkte, ett av mina stygn gick ju upp oxå...men det tog lång tid tyckte jag innan stygnen försvann helt o kan aldrig tänka mig att kroppen skulle kunnat äta upp de snörena som min bm lämnade när hon sydde.

Grumpy88 skrev 2014-06-16 11:46:55 följande:
    Det har börjat bli lite bättre nu tack och lov! Men känner fortfarande av en del av stygnen. Ska göra som du säger kika och se om jag ser någon tråd och sen boka tid i såntfall. Det har snart gått tre veckor så det borde väl vara läkt nu! Tack för svar!

Svar på tråden Ta bort stygn i underlivet?