• jenny8803

konstant illamående. sjukskrivning?

hej!

Jag är gravid i v 7. Mår konstant illa och har gjort detta nu i ca 2 veckor. Har inte kräkts men känns hela tiden som att jag ska göra det.  jag har provat sea band och postafen men inget av detta hjälper. har väldigt svårt för i stort sett alla typer av dofter. mat,parfymer osv.

nu ska jag snart börja mitt sommarjobb där jag ska stå i charken och sitta i kassan.  Vet inte hur fasen ja ska klara av detta. Så det jag undrar är: är det möjligt att bli sjukskriven för illamåendet? Inget jag vill göra men känner att i nuläget är de inte möjligt för mig att klara av ett arbete när man mår så dåligt hela tiden =(

• Svar på tråden konstant illamående. sjukskrivning?
  • isabellab

Det är möjligt att bli det, men de kommer nog vilja att du testar receptbelagd medicin först.

Hoppas att du mår bättre snart!

jenny8803 skrev 2014-06-12 13:55:38 följande:
    hej! Jag är gravid i v 7. Mår konstant illa och har gjort detta nu i ca 2 veckor. Har inte kräkts men känns hela tiden som att jag ska göra det.  jag har provat sea band och postafen men inget av detta hjälper. har väldigt svårt för i stort sett alla typer av dofter. mat,parfymer osv.nu ska jag snart börja mitt sommarjobb där jag ska stå i charken och sitta i kassan.  Vet inte hur fasen ja ska klara av detta. Så det jag undrar är: är det möjligt att bli sjukskriven för illamåendet? Inget jag vill göra men känner att i nuläget är de inte möjligt för mig att klara av ett arbete när man mår så dåligt hela tiden =(

• Viblir3

Jadå det bör inte vara några problem. Jag fick extremt illamående i v. 7 är nu i v. 10+1 och har varit sjukskriven förra veckan samt denna och kommer vara det fram till den 1 juli. Har fått läkarintyg så nu hoppas jag bara på att bli godkänd av försäkringskassan men enligt min bm ska inte det vara några problem.

Lycka till och hoppas till illamående ger med sig! Mitt är redan liite bättre.

• MoonFlight

Jag har varit sjukskriven via alla 4 graviditeter pga illamående/kräkningar. När det var som längst var jag nog sjukskriven runt 3 mån.

• Annamart

Klart man kan bli sjukskriven. Orkar man inte så orkar man inte. Men testa receptbelagd medicin också. Lergigan comp är den vanligaste medicinen. Själv är jag i v 34 och har varit hemma sen v 5 pga illamående och kräkningar. Extremt länge men har inte haft några som helst bekymmer med vare sig läkare eller försäkringskassan.

• jenny8803

tack för alla svar! 

Ja har ju inte kräkts nått... än iallafall... 

ska till mvc på första besök på måndag så kanske kan prata med dom då istället för vårdcentralen?

• Långbenopluto
    jenny8803 skrev 2014-06-12 16:06:18 följande:

tack för alla svar! 

Ja har ju inte kräkts nått... än iallafall... 

ska till mvc på första besök på måndag så kanske kan prata med dom då istället för vårdcentralen?

MVC kan inte skriva ut recept, det kan bara en läkare göra.
  • jenny8803
    Korpen skrev 2014-06-13 12:08:33 följande:

MVC kan inte skriva ut recept, det kan bara en läkare göra.

ahaa.. ok... fasen.. jaja, kan ju diskutera med dom på måndag iallafall så ringer jag VC sen efter det. 

behöver nog ha nått emot illamåendet iallafall.. vägde mig imorses och har tappat 2 kilo på 2 veckor.. å då har ja inte ens kräkts.. :/ 

• isabellab

Oroa dig inte för det, många går ner i början men tar igen det sen. Bebisen det till att få det den behöver.

Hoppas att du får bra hjälp och mår bättre snart!

jenny8803 skrev 2014-06-13 14:38:14 följande:
    ahaa.. ok... fasen.. jaja, kan ju diskutera med dom på måndag iallafall så ringer jag VC sen efter det. behöver nog ha nått emot illamåendet iallafall.. vägde mig imorses och har tappat 2 kilo på 2 veckor.. å då har ja inte ens kräkts.. :/ 

Svar på tråden konstant illamående. sjukskrivning?