• Lålly

Faderskapstest

En enkel fråga som jag hoppas att få svar på och inte en massa kommentarer om varför etc...

Kan jag som i lagens mening, ensamstående mor vägra att ett faderskapstest görs efter BF på ungen för att få min vilja ang. barnets framtid beviljad då jag har ungens bästa som mål?

Tyvärr gjorde jag misstaget att erkänna att jag vet vem som är far till barnet och han vill ha ett faderskapstest utfärdat.
    Trodde att det var det rätta att göra men det har visat sig att det inte var det!

• Svar på tråden Faderskapstest
  • Långbenopluto

Nej, faderskapstest måste göras för att säkerställa barnets fader, det kan du inte neka, oavsett orsak.

• Anonym (insatt)

Nä, det är lag på att alla faderskap till ogifta föräldrar skall utredas och det är din skyldighet att medverka till det ....

• UngaBruden

Jag blev tvungen att gå till familjerätten och göra ett faderskapsutredning även om jag ville eller ej. Nu kommer de roliga jag och pappan till barnet är ogifta och familjerätten tänkte inte göra nått faderskapstest även om jag ville att dom skulle göra ett för säkerhets skull och veta 100% att de är han som är pappan så jag blev tvungen att ljuga så dom skulle göra ett faderskapstest. Jag tycker de låter otroligt att man måste stå och ljuga så de händer nått. Vad tycker ni?

• Lålly

Jag tycker att det ska vara en valmöjlighet för alla. Vare sig föräldrarna är gifta eller inte... Klart att föräldrar ska ha rätt till sina ungar, och är man osäker på vem fadern är så borde de genomföra ett test utan tvivel om man vill ha det.

Men inte ska man behöva ljuga för att få sin vilja fram, tyvärr är det så att ärlighet inte alltid är det smidigaste alternativet... Eller kanske det bästa!

• UngaBruden

De va de ända valet som fanns för mig annars skulle aldrig faderskapstestet göras. Så är de i mitt län där jag bor, upp och ner.

• Anonym (insatt)
    UngaBruden skrev 2014-06-17 00:29:05 följande:
    De va de ända valet som fanns för mig annars skulle aldrig faderskapstestet göras. Så är de i mitt län där jag bor, upp och ner.
    Faderskap utreds inte länsvis utan i den kommun där barnet föds....
Svar på tråden Faderskapstest