• gaymarrige

Hur mycket får en barnvagn kosta?

Såg i en tråd om en som sålt sin begagnade barnvagn till sin vän Barnvagnen hade kostat nästan 10.000 kr som ny är inte det sjukt hur de kan ta så mycket för en vagn? Fast det som är sjukast är väl att folk köper det annars hade de ju inte funnits någon marknad för dem.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket får en barnvagn kosta?
  • Karpalo

Det beror helt på vad man vill ha och hur mycket man tänkt använda vagnen. Vi satte drygt 900€ på vår, vilket var vad som krävdes för att få det vi ville ha. Tycker inte det är så dyrt med tanke på att den nu varit i användning nästan dagligen i ett års tid.
    En begagnad däremot skulle jag aldrig betala ett sånt pris för...

• Karpalo

900 euro dvs.. Tydligen får man inte skriva eurotecknet på detta forum.

• Bling1975

Med tanke på att det är en av de saker man använder absolut mest (om barnet gillar vagn) och det är stor skillnad på olika modeller så tycker inte jag att 10-15 000 kr är speciellt mycket. Det motsvarar typ en halv latte om dagen och jag kan dessutom sälja den och få igen en del av pengarna eller använda den till nästa barn.

Sedan kanske den ultimata modellen är billigare för en del och då är det väl bara bra. Jag gjorde en kravlista och köpte sedan den vagn som passade vår familj bäst.

• Flickan och kråkan

Det är väl som allt annat. Man är beredd att betala utifrån intresse och ekonomi. Jag är totalt ointresserad av barnvagnar och vi använder inte vagn till våra barn. Jag blir mest full i skratt av prislapparna på barnvagnar. Vi bär dock barnen i sjal och bärsele och det har gått en och annan slant som så att säga handlar om önskan snarare än behov. Hade klarat mig fint med färre bärredskap. Har precis beställt en specialsydd sele och prislappen hamnade på närmare.....2000:-.....*skäms*.....men den kommer att bli såååå fiiiiin

• Stårschan

Om det hade varit aktuellt med ett barn till så hade jag lagt MAX 5000 kr på en vagn. Så länge den har liggdel, broms, lättrullande hjul, hyfsat lastutrymme och kan fällas ihop så är resten bara lullull. Det skulle aldrig falla mig in att betala lika mycket för en barnvagn som man använder något år, som för en fullt fungerande begagnad bil!

• Natulcien

Alla gör väl som de vill.
    Tycker folk att det är kul att spendera 10.000 kr på en vagn som används ett år eller två när det finns likvärdiga för en tiondel av priset, så får de väl det...
    Men det är ganska sjukt vad butikerna lurar på nyblivna föräldrar. Jag hörde på radio igår att man räknar med att det kostar ca 30.000 det första året med barn!? Galet! Jag undrar om vi ens kom upp i hälften av det...

Vi la 800 kr på en begagnad barnvagn som uppfyllde alla våra krav på säkerhet och komfort, och som användes dagligen i 1,5 års tid utan att krångla. Vi sålde den sen vidare, eftersom den fortfarande var hel och fin.
    Det är sorgligt med allt slit-och-släng.

• E M A

Många barnvagnar har ett riktigt högt pris håller jag med om, samtidigt prioriterar alla olika och man gör väl som man vill.

• Stårschan
    E M A skrev 2014-06-12 12:52:10 följande:
    Många barnvagnar har ett riktigt högt pris håller jag med om, samtidigt prioriterar alla olika och man gör väl som man vill.

Absolut. Men man undrar ju vad de tycker att de får för mervärde när de köper en vagn för 15 000 istället för 3000, och så tänker man på hur mycket kul de hade kunnat göra tillsammans med sitt barn lite längre fram istället för att bränna så mycket på en tråkig nyttopryl.
  • Elmiina

Fast 15.000kr är inte mycket för alla människor. Därav att man får betala vad man vill utifrån hur ens egna plånbok ser ut. Endel skulle aldrig kunna tänka sig att köpa en beggad vagn för 3000kr. Alla får väl göra som dom vill. Det finns inget rätt eller fel i den här frågan -vissa skrattar åt de dyra prislapparna och undrar varför folk väljer att betala så mycket medans vissa skrattar åt dem som väljer att betala max 3000kr för en barnvagn.

• fluu

Aldrig att jag skulle ge mer än 5000. Möjligen för en syskonvagn då, men det kommer inte bli aktuellt i alla fall.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • yodi

tycker det är upp till var och en
    själva har vi ingen bil och använder barnvagnen väldigt mycket och har givit ca 9000 för våran.
    det beror på om man köper en ny eller en begagnad och om man har tänkt använda den till mer än ett barn, vilka egenskaper man är ute efter när det gäller vagnen osv.

• idis78

Till första barnet köpte vi en Emmaljunga för typ 6000. Använde ca 9 månader. Inte värd de pengarna! Stor och klumpig. Skönt att byta till en Emmaljunga scooter för typ 1800...

Till andra barnet köpte vi en babytravel på utförsäljning, förra årets modell 3000. Användes väldigt flitigt i 1,5 år. Värd varenda krona! Vi sålde den för 800 kr.

Kort sagt för vår del behöver inte priset avspegla det praktiska värdet.

• Hallonbåt02

Jag skulle inte lägga ut 10 000 kr på en barnvagn, vi har däremot köpt en ny efter varje barn som har kostat ca 5000 kr som jag sedan har sålt när jag inte har behövt den.
    Jag köpte en  begagnad vagn med första barnet som inte höll måttet alls och den betalade jag 2500 kr för   ( Teutonia, kommer ej ihåg modell)

• E M A
    Stårschan skrev 2014-06-12 12:57:21 följande:

Absolut. Men man undrar ju vad de tycker att de får för mervärde när de köper en vagn för 15 000 istället för 3000, och så tänker man på hur mycket kul de hade kunnat göra tillsammans med sitt barn lite längre fram istället för att bränna så mycket på en tråkig nyttopryl.
    Tja, vad folk exakt tänker och hur de resonerar sig fram kan man ju bara gissa sig till, men en tanke kan ju vara att en vagn för 3000kr rimligtvis inte har samma kvalitet alls som en annan dyrare. Det kan ju framkommit i olika barnvagns-säkerhetstester. Sedan kanske man har en lista på önskemål kring vagnen som passar bäst in på den som råkar vara dyrare. 10000-15000 kr är inte så mkt pengar för alla människor och många tänker nog att de vill prioritera allt som har med det dyrbaraste de har, sitt barn, istället för saker till sig själva. Om man tex köper en ny bil för ca 300.000kr, då är 15.000kr inte mkt i jämförelse. Sedan bryr sig nog en del om utseendet, liksom vi gör med det mesta annat i livet. När de tittat på säkerhet och annat kring vagnen kanske de vill ha en vagn som är snygg också. Många vagnar ser just så ut, billiga och plastiga, och det vill inte alla ha. Det en person lägger i pengar på en , för den viktig, hobby kanske är galenskap för den som väljer att köpa en dyrare vagn. Hade t.ex biltema eller Rusta sålt barnvagnar för ex. 1500kr hade jag ju aldrig i mitt liv köpt en vagn där, men tänk vad mkt pengar man skulle få över till annat...? Det par som kanske försökt få barn i många år och äntligen lyckats kanske är mer inne på att handla allt de önskar och har råd med till sitt barn, mer än ett par som fick barn på första försöket. Alla är olika helt enkelt, med olika prioriteringar, önskemål, resonemang och viljor. 
Svar på tråden Hur mycket får en barnvagn kosta?