• Grumpy88

Min bebis (2 veckor) vill sova!

Jag försöker läsa överallt i olika forum, inlägg och höra med andra hur dem gjort men känner inte att jag blir klokare för det. Nu är det rekommenderat att barnet ska ammas var 3:e till 4:e timme enligt BVC och BB. Men min bebis vill sova mera. Hon vaknar oftare på dagarna, då kan det hända att jag ammar henne varannan timme ibland. Jag ammar henne helt enkelt när hon vaknar eftersom jag vet att hon inte sover så långa perioder men från kl 22 om kvällarna så kan hon sova hur många timmar som helst. Och då får jag ångest när hon inte vaknar, samtidigt som jag tycker det är skönt att få vila brösten lite. Men vet inte hur jag ska göra? Kan jag låta henne sova så långa perioder på kvällen / natten? Hur länge väcker man dem om nätterna? Hon går upp stadigt i vikt som hon ska. Vill inte behöva känns sån ångest över att lillan vill sova :/ Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Min bebis (2 veckor) vill sova!
  • längtan09

Går hon upp som hon ska i vikt? För då skulle jag inte bry mig om att väcka henne på nätterna. Det är bara skönt för er båda om hon sover bra. Är hon pigg och sådär när hon är vaken?

Storebror född -09 Lillebror född -13 och Pyret väntas feb -15
  • Whitetrash86

Det är det som är så skönt med spädbarn. Dom vaknar när dom blir hungriga.

Så länge barnet går upp i vikt och mår bra tycker jag inte att du ska lägga så mycket vikt på hur många timmar som går mellan amningarna.

• mammaåten

Säger som föregående, går hon upp som hon ska skulle jag inte väcka.

Min som fick äta när han ville, han vaknade om han blev hungrig - han mår hur bra som helst fortfarande! :)

• teamme

Hej

Jag har en dotter på 4 veckor som också vill sova länge på natten. I början de första 3,5 veckorna ställde jag kl var fjärde timme för bvc sa att de är bäst då hon är så liten. Men nu går hon upp så stadigt i vikt och de tar en kvart om inte mer att väcka henne så bvc sa att jag skulle strunta i det. Hon vaknar när hon är hungrig i bland va tredje timme å i bland sover hon 5 timmar i rad.

Jag skulle nog prata med bvc för dom har ju bättre koll på vikt upp gången.

• Lindsey Egot the only one

De första veckorna måste de ha mat var 4:e timma för att inte gå i dvala. Dvalan kan göra att de får andningsstopp och det betyder att de kan dö i psd. Men detta är bara under de första 2-3 veckorna. Går barnet sedan upp i vikt som de ska så gör det inget om det blir 5-6 timmar emellan nattetid.

• Grumpy88

Tack för svar!! Hon går upp i vikt som hon ska. Senaste Vägningen hade hon lagt på sig 100gr på 4 dagar så jag borde inte vara orolig. Men jag känner att man har ångest inför allt :P gör man rätt eller gör man fel.

• isolande

TS, kom ihåg att små spädbarn vill överleva. De vaknar om de behöver mat för att inte svälta ihjäl, i alla fall om det inte är något allvarligt fel (vilket är ovanlig). Vänta du bara, snart kommer hon vara vaken mer och oftare Flört

• Grumpy88
    isolande skrev 2014-06-13 11:58:32 följande:
    TS, kom ihåg att små spädbarn vill överleva. De vaknar om de behöver mat för att inte svälta ihjäl, i alla fall om det inte är något allvarligt fel (vilket är ovanlig). Vänta du bara, snart kommer hon vara vaken mer och oftare

Tack för svar! Ja så har jag inte tänkt innan, det var bra! :P jag har provat att sluta väcka henne nu på nätterna och hon vaknar själv när hon vill ha mat eller byta blöja (puuuust) så det känns bättre nu :)
  • isolande
    Grumpy88 skrev 2014-06-14 01:12:25 följande:

Tack för svar! Ja så har jag inte tänkt innan, det var bra! :P jag har provat att sluta väcka henne nu på nätterna och hon vaknar själv när hon vill ha mat eller byta blöja (puuuust) så det känns bättre nu :)
    Bra!
    Tänk bara hur djurungar kan kämpa för att försvara sig samtidigt som de frenetiskt inte ger sig förrän de får mat. Samma sak med människor ( vi är förvisso förfärligt usla rent motoriskt....) Men ungar vill leva, det är liksom meningen Flört.
Svar på tråden Min bebis (2 veckor) vill sova!