• Anonym (Ella)

Funderar på att utbilda mig till Barnmorska

Hej!

Jag är 24 år och funderar på att studera till barnmorska. Anledningen till att jag vill utbilda mig till barnmorska är att jag tycker att det är ett meningsfullt yrke som jag tror jag skulle känna mig lycklig att arbeta med. Har några frågor angående yrket som jag gärna skulle vilja ha svar på veta mer om innan jag tar beslutet att utbilda mig till det.

Hur är det att jobba som barnmorska?
    Vad är för och nackdelarna med yrket?
    Vad är det roligaste med att jobba som barnmorska och vad är det sämsta?
    Vad är snittåldern bland barnmorskor (är jag för ung)?
    Är det svårt att vara barnmorska om man själv inte varit gravid?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Funderar på att utbilda mig till Barnmorska
  • Anonym (Ella)

Nej! Men vet att man måste vara ssk och ha arbetat som det i minst 6 månader innan man läser till barnmorska :)

• Aleksandra Barnmorska

Hej!
    Här är svar på dina frågor:

Hur är det att jobba som barnmorska? Det är ett underbart jobb, man bör vara stresstålig, lugn och kunna handla snabbt.

Vad är för och nackdelarna med yrket? Fördelarna är många, det enda negativa jag kan komma på är lönen, vissa tycker att det är jobbigt med att jobba skift.

Vad är det roligaste med att jobba som barnmorska och vad är det sämsta? Jag skulle säga att det roligaste är att hjälpa ett liv till världen och det sämsta är när något går fel.

Vad är snittåldern bland barnmorskor (är jag för ung)? Ingenaning om snittåldern, tror dock inte att man kan vara för ung i och med 4,5 år utbildning och arbetslivserfarenhet emellan.

Är det svårt att vara barnmorska om man själv inte varit gravid? Nej det tror jag inte, jag tror att man kan vara en toppen barnmorska även om man inte fött barn.

Känner faktiskt inte en enda bm som ångrat sitt yrkesval. Kan ärligt säga att jag har världens bästa jobb

Lycka till

Svar på tråden Funderar på att utbilda mig till Barnmorska