shoppingmissbruk, sambon städar upp efter mig för tredje gången
Jag lider av missbruksproblematik. Jag har tidigare i livet missbrukat både sex, narkotikaklassade preparat och senare alkohol. Det är många år sedan nu och det har ersatts av ett shoppingmissbruk jag har kvar än idag.
Tre gånger under 5 år har min sambo städat upp röran jag orsakat. Han har betalat åt mig, och även tagit lån och samlat allt för att få ner kostnaderna. Jag förstår ju att han är medberoende, att han möjliggör detta beteende för mig. Det vet han själv inte om.
Nu är det tredje gången har utökar privatlånet för att städa upp min skit. Jag har på ett halvår (sen han sist städade) samlat på mig ett flertal krediter och konsumtionslån som anstränger vår gemensamma ekonomi.
Med svansen mellan benen erkände jag detta för ett litet tag sedan. Han säger att jag måste sluta shoppa, annars...
Annars vadå frågar jag. Rädd att svaret ska bli att han lämnar mig. Annars måste vi sälja bostaden säger han. Han är med mig, han vill hjälpa mig, och jag vill bli hjälpt. Jag vill sluta. Jag vill ha verktygen.
Varje gång jag kommit och erkänt har jag verkligen varit helt utpumpad över att ha gjort detta. Igen. Och igen. Jag mår dåligt av alla prylar och vill inget mer. Klarar inget mer säger jag. Jag vill få en anmärkning så att jag inte kan shoppa men han tycker det är en dålig ide.
Han sa att han önskar full insyn i "min" ekonomi också. Att jag låter mina pengar gå in på kontot vi har gemensamt och att han betalar alla räkningar och att jag sparar kvitton samt inte gör inköp han inte varit med på. Det känns skönt. Känns skönt att han vill hjälpa och att jag slipper ångest över räkningar men nånstans undrar jag när fan jag ska lära mig? Ansvar! Hur ska jag bryta detta?
Nån med samma problem eller tips och råd? Jag orkar inte mer.
Ni som inte har insikt i hur detta ter sig bemöda er inte svara.