• Anonym (Jaget)

shoppingmissbruk, sambon städar upp efter mig för tredje gången

Jag lider av missbruksproblematik. Jag har tidigare i livet missbrukat både sex, narkotikaklassade preparat och senare alkohol. Det är många år sedan nu och det har ersatts av ett shoppingmissbruk jag har kvar än idag.

Tre gånger under 5 år har min sambo städat upp röran jag orsakat. Han har betalat åt mig, och även tagit lån och samlat allt för att få ner kostnaderna. Jag förstår ju att han är medberoende, att han möjliggör detta beteende för mig. Det vet han själv inte om.

Nu är det tredje gången har utökar privatlånet för att städa upp min skit. Jag har på ett halvår (sen han sist städade) samlat på mig ett flertal krediter och konsumtionslån som anstränger vår gemensamma ekonomi.

Med svansen mellan benen erkände jag detta för ett litet tag sedan. Han säger att jag måste sluta shoppa, annars...

Annars vadå frågar jag. Rädd att svaret ska bli att han lämnar mig. Annars måste vi sälja bostaden säger han. Han är med mig, han vill hjälpa mig, och jag vill bli hjälpt. Jag vill sluta. Jag vill ha verktygen.

Varje gång jag kommit och erkänt har jag verkligen varit helt utpumpad över att ha gjort detta. Igen. Och igen. Jag mår dåligt av alla prylar och vill inget mer. Klarar inget mer säger jag. Jag vill få en anmärkning så att jag inte kan shoppa men han tycker det är en dålig ide.

Han sa att han önskar full insyn i "min" ekonomi också. Att jag låter mina pengar gå in på kontot vi har gemensamt och att han betalar alla räkningar och att jag sparar kvitton samt inte gör inköp han inte varit med på. Det känns skönt. Känns skönt att han vill hjälpa och att jag slipper ångest över räkningar men nånstans undrar jag när fan jag ska lära mig? Ansvar! Hur ska jag bryta detta?

Nån med samma problem eller tips och råd? Jag orkar inte mer.

Ni som inte har insikt i hur detta ter sig bemöda er inte svara.

• Svar på tråden shoppingmissbruk, sambon städar upp efter mig för tredje gången
  • Långbenopluto

Det finns behandling! Har du sökt det?

Låt din sambo ta ALL ekonomi, du ska inte ha nåt bankkort alls innan du är klar med behandlingen.

• Anonym (Jaget)
    Korpen skrev 2014-06-11 20:35:18 följande:

Det finns behandling! Har du sökt det?

Låt din sambo ta ALL ekonomi, du ska inte ha nåt bankkort alls innan du är klar med behandlingen.

Han får ta all ekonomi. Jag kommer inte använda kortet. Alla mina pengar kommer sitta på hans konto.
  • mammaåten

Säg åt honom att byta koder på bankkort och liknande till något du inte vet om så du inge kan bli lockad till att ta pengar ändå. Kanske boka möte med banken och se till så du iNTE har kredit på något av dina bankkort, alternativt att du klipper korten! Lycka till, jag hoppas det löser sig!

• Anonym (Jaget)
    mammaåten skrev 2014-06-11 21:58:38 följande:

Säg åt honom att byta koder på bankkort och liknande till något du inte vet om så du inge kan bli lockad till att ta pengar ändå. Kanske boka möte med banken och se till så du iNTE har kredit på något av dina bankkort, alternativt att du klipper korten! Lycka till, jag hoppas det löser sig!

Vi har kommit överens om att jag får ta ett vanligt betalkort kopplat till hans konto.

Tack så mycket!
  • Anonym (.)
    Anonym (Jaget) skrev 2014-06-12 13:06:30 följande:
    Vi har kommit överens om att jag får ta ett vanligt betalkort kopplat till hans konto.

Tack så mycket!
    Men kan du hantera det?
    Är det inte bättre om han ger dig en bestämd summa kontanter.
  • yodi
    Anonym (.) skrev 2014-06-12 13:18:54 följande:
    Men kan du hantera det?
    nu vet jag inte hur det fungerar men du har inte möjlighet att själv spärra ditt person numer så du inte kan handla på kredit?
  • Anonym (Jaget)
    yodi skrev 2014-06-12 13:26:26 följande:
    nu vet jag inte hur det fungerar men du har inte möjlighet att själv spärra ditt person numer så du inte kan handla på kredit?
    Det går bara att spärra sig på olika kreditgivare. Det går inte att spärra sitt personnr såvida man inte blivit utsatt för brott. Det var därför jag ville låta nåt gå till kfm istället men det vill inte sambon.

Och att spärra sig hos tex klarna går löjligt lätt att spärra upp igen
  • Anonym (Jaget)
    Anonym (.) skrev 2014-06-12 13:18:54 följande:
    Men kan du hantera det?
    Eftersom det är jag som står för all matplanering och inköp av mat, så fungerar inte det. Om jag har kort till hans konto utan att själv se summan, så har han full koll (med kvitton) var och vad jag handlar och jag kan inte shoppa utan att han märker det. Jag skulle inte och har aldrig, vågat shoppa så han sett det.
  • Anonym (Jaget)
    NaCl skrev 2014-06-12 15:30:48 följande:

Har du sökt vård/ hjälp?

Det finns inte den typen av terapi i den lilla stad jag bor. Däremot finns det telefonterapi i kbt- eller 12stegs-form men jag vet inte om det är anpassar för shoppingmissbruk. Det är i grund samma problematik som alkohol med mera så det borde ju fungera för mig med.
  • NaCl
    Anonym (Jaget) skrev 2014-06-12 18:07:07 följande:
    Det finns inte den typen av terapi i den lilla stad jag bor. Däremot finns det telefonterapi i kbt- eller 12stegs-form men jag vet inte om det är anpassar för shoppingmissbruk. Det är i grund samma problematik som alkohol med mera så det borde ju fungera för mig med.
    Det finns 12-stegsprogram även för detta men det är rätt liten anslutning i Sverige. Behärskar du engelska kan du kanske delta i onlinemöten via datorn i olika former.
  • Anonym (Jaget)
    NaCl skrev 2014-06-12 20:54:13 följande:
    Det finns 12-stegsprogram även för detta men det är rätt liten anslutning i Sverige. Behärskar du engelska kan du kanske delta i onlinemöten via datorn i olika former.
    Jag behärskar engelska ganska väl, men inte såpass att jag tror jag skulle kunna hålla all fokus och få ut mesta möjliga av det på engelska. Jag och sambon har i alla fall kommit överens om att jag ska börja med att ta kontakt med vårdcentralen och/eller vuxenpsykiatriska mottagningen och se om de kan erbjuda antingen någon missbruksinriktad kbt eller liknande.
  • NaCl
    Anonym (Jaget) skrev 2014-06-13 15:39:55 följande:
    Jag behärskar engelska ganska väl, men inte såpass att jag tror jag skulle kunna hålla all fokus och få ut mesta möjliga av det på engelska. Jag och sambon har i alla fall kommit överens om att jag ska börja med att ta kontakt med vårdcentralen och/eller vuxenpsykiatriska mottagningen och se om de kan erbjuda antingen någon missbruksinriktad kbt eller liknande.
    Låter bra! Lycka till!
  • Anonym (Jaget)
    Anonym (xx) skrev 2014-06-13 16:58:17 följande:

www.minuc.se/minUC/tjanster/esparr.html

Spärra dig själv men låt din sambo lägga in lösenordet så att du inte har det.

Tack. Förra gången han städade upp efter mig, hade jag en önskan om att spärra mig. Men då gick det inte. Såg att fler än uc erbjuder detta sen våren. Jag berättade det för sambon så vi ska fixa med det imorrn.
Svar på tråden shoppingmissbruk, sambon städar upp efter mig för tredje gången