• mimili

Sen motoriskt eller helt normalt?

min son är 8 mån (7 mån korrigerat) och har för ett par veckor sedan lärt sig vända sig från rygg till mage, från mage till rygg har även hänt ett par gånger men inte mer. Han kan inte sitta själv och kryper/ålar/hasar sig inte fram.Det är mitt fjärde barn och de andra har varit tidigare i utvecklingen. Finns det fler som har barn som lärt sig det motoriska senare? när och hur? berätta gärna ! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-11 14:17
    Glömde skriva att han jollrar inte utan är mycket tyst eller har liksom ett skrikande läate som "prat".

• Svar på tråden Sen motoriskt eller helt normalt?
  • Flickan och kråkan

Låter rätt mycket som mitt äldsta barn, förutom att han satt (inte jättestadigt, men satt). Född i v.37+2, så inte prematur men lite tidigare. Han rullade första gången till rygg strax före 7 månader och första gången till mage strax före 8 månader. Satt dock från 7 månader. Gjorde inga som helst försök till att förflytta sig på något vis förrän han började krypa vid 9 månader. Han kröp iväg från sittande utan att ha stått i krypposition tidigare. Ålade aldrig. Gick vid 15,5 månad. Jollrade nästan inte alls, men förstod bra tidigt. Han var tyst länge. Runt 2 år började det lossna, men har varit lite småsen med talbiten. Inte språket som helhet utan bara talet. Vi gick hos logoped sedan han var 3 och fick en mild uttalsförsening konstaterad. Alla andra delar av språket har han dock varit tvärt om tidig med. Började läsa strax efter han fyllt tre. Idag är han 6,5 år och en rörligare mer fysiskt aktiv pojke får man leta efter . Mycket idrottsintresserad.  Däremot är han något av en "träningsprodukt". Det motoriska har inte kommit sådär jättenaturligt. Han har en 16 månader yngre bror som inte alls är lika "duktig" på idrott, men där det ändå faller sig mer naturligt på något sätt. Vår yngsta är också tidigare. 

Svar på tråden Sen motoriskt eller helt normalt?