• FrökenS

Femåring somnar jättesent!

Min snart femåriga son har alltid haft svårt att somna på kvällen. Han somnar oftast runt 22 och går upp ungefär 7.30. Han har inte sovit på dagen på flera år och visar egentligen inga tecken på att vara trött. Han är en väldigt pigg och glad unge. Om vi inte väcker honom på morgonen sover han gärna till 9, ibland ännu längre. Någon som har liknande barn? När han var yngre låg vi alltid bredvid honom tills han somnade trots att det ofta tog flera timmar. Nu ligger han själv efter saga och prat/mys men ropar hela kvällen sen. Vi svarar alltid, går in ibland och ibland säger vi att vi håller på med något (ex diskar, hänger tvätt) eller liknande. Han somnar inte snabbare om vi ligger inne hos honom och han somnar samma tid oavsett om han lägger sig 19.30 eller 21.30. Behöver det vara ett problem? (förutom att det är trist att vi föräldrar aldrig får någon ostörd tid på kvällen)

• Svar på tråden Femåring somnar jättesent!
  • Kerubmamman

Om han inte lider av det så får han den sömn han behöver

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Frontline

Väck han tidigare...

Våra 3 barn går upp 5.30 och dom stupar isäng runt 19 och sover på typ 5 minuter...
    Dom är mellan 2 och snart 7 år...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • amiofo

Tycker ni det är ett problem? funkar det med era tider (jobb, förskola)Är han pigg o orkar så låt de t vara så. Alla är olika

Själv skulle jag hellre att sonen somnade lite senare mot att gå upp innan 6.

• sextiotalist
    Frontline skrev 2014-06-10 23:03:43 följande:
    Väck han tidigare...

Våra 3 barn går upp 5.30 och dom stupar isäng runt 19 och sover på typ 5 minuter...
    Dom är mellan 2 och snart 7 år...
    För att...
    Om det fungerar i TS familj så behöver man inte styra om dygnsrytmen för ett barn
    Mitt barn vaknad ungefär vid den tiden som dina barn, men somnade aldrig före 20 och när han var 7 vid 21, pigg och utvilad
  • sextiotalist

Du har fått ett kvällspiggt barn. Min systers ena barn var kvällspiggt (somnade sällan före 23), det andra var morgonpiggt, som tonåringar har de fortsatt på samma sätt
    Lite tufft, då ofta samhällets tider bygger på morgonpigga människor.

• Elisabeth83

Min 4-åring är en riktig kvällsmänniska. Hon lägger sig sällan före 21. Somnar helst mellan 22-23. Förut försökte vi lägga henne vid 20 men det tog ändå alltid minst 2 tim innan hon somnade. Vi gav upp och nu får hon sitta på sitt rum och leka tills hon känner att hon är trött. Vi går upp runt 8 på morgonen (Vi har inga tider och passa så för oss kvittar det egentligen). Hennes syster på 2 är tvärtom. Henne lägger man kl 19:30 och somnar bums och vaknar mellan 7-8. Våra kvällar har blivit så mycket mer harmoniska. Inget bråk eller tjafs.. förut var det gråt och skrik vareviga kväll.. om dagarna är hon en mycket pigg och glad tjej! Vi bor utomlands och här är det många barn som lägger sig sent. 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Natulcien

Han är väl en kvällsmänniska..? Och om han sover till 9 när han är ledig så är det ju superskönt!
    Du skriver ju dessutom att han är glad och pigg, så då får han ju den sömn han behöver.

Vår son är också åt det hållet, och oss passar det bra. Han är bara 3,5 år än, men somnar oftast runt 20.30-21. Väcks kl.7.30 på vardagarna, och sover gärna till 8.30 på helgerna. Superbra, tycker vi. Och än så länge så får vi ju ändå 2-2,5 tim egen tid på kvällarna.

• Tow2Mater

Låt honom lyssna på musik eller nåt., så kanske han inte ropar efter er lika mycket. Min somnar alltid till musik.

• FrökenS

Tack för alla svar! Ja, han är väl en kvällsmänniska eftersom det alltid har varit såhär. Vi har testat i en vecka att låta honom känna efter själv när han är trött och undvika skärmar (som ju har blått ljus) på kvällen. Han somnar ju mycket lättare om han lägger sig när han är trött (såklart) men det är bara att det känns så fel att låta ett så litet barn vara uppe så sent. Men han sover ju ändå inte mer om vi lägger honom tidigt så det är väl bara att gilla läget

• I969

Det låter som vår 5-åring, han går upp 7.30-8 och somnar framåt 22. Han har alltid varit lätt att lägga och somnar själv, bara inte så tidigt. Vi har läggning vid 20 och läser tillsammans ett tag, men sen ligger han och läser själv. När klockan blir över 21.30 och han inte däckat än så brukar vi bädda om honom, släcka och eventuellt sätta på lite fin musik ute i köket. Vår store son var sådan som alltid vaknade kl.6 och han somnade så klart lättare tidigare på kvällarna. Det hade faktiskt varit praktiskt om de varit tvärtom, för jag blir bara mer och mer morgonpigg med åren så numera på helgerna så är det jag som är vaken klockan 6 och barnen som ligger och trynar till 9-snåret...

• Sannaslim

Det låter som min 2.5 åring somnar oxå mellan 22-23 går upp 6:30 tre dar i veckan o de andra sover hon gärna till 9-10. Jag ligger brevid och nattar och det tar oftast 1.5 till 2 timmar innan hon somnar. Känns inte alls bra att hon somnar så sent så jag insisterar på tidig läggning men hela min kväll blir ju "förstörd" har iof inte haft nån kvällstid sen hon föddes. Men liiite drygt är det.

• Barbamama08

Han är helt enkelt kvällspigg. Det är jag och min tvååring också. Tvååringen somnar runt 23 vanligtvis, men sover tyvärr på dagis fortfarande. Ett problem med att vara kvällspigg är ju att samhället bara är anpassat till morgonmänniskor...

Svar på tråden Femåring somnar jättesent!