• Dr to be

Hur gammalt var ert barn när ni började med potträning och hur länge tog det innan barnet var torrt och blöjfri dagtid?

Hej! Undrar precis som rubriken lyder Vi har en dotter på snart 27 månader. Vi är inne på dag 3 på potträningen och vi ser markanta framsteg. Idag så hae vi haft 3 pottor fulls med kiss, en kissolycka och en bajsolycka. På dagis har hon blöja, där vägrar hon pottan än så länge. När vi satte på en blöja för att åka bil så kissade hon och ville direkt bli av med blöjan och sitta på pottan. Jag håller alla tummar att dagblöjan är borta till hösten Dela med er av era erfarenheter tack !

• Svar på tråden Hur gammalt var ert barn när ni började med potträning och hur länge tog det innan barnet var torrt och blöjfri dagtid?
  • En blå giraff

Äldsta sonen: började träna då han var drygt 2,5 år. Med tveksamt resultat. Det tog närmare ett halvår innan han kunde hålla sig torr en dag utan massor av olyckor. När han var 3 år 2 mån började han säga till att han var kissnödig och blev mer pålitligt torr.

Yngsta sonen: fyller 3 år om en månad. Han har vi alldeles nyss tagit bort dagblöjan på och det går väldigt bra. Idag endast en kissolycka. Han säger väl inte alltid till att han behöver kissa men går och kissar om vi påminner honom. Och om vi ser till att han kissar med 2-3 timmars mellanrum kissar han inte i kalsongerna heller. Man märker att han är medveten och han verkar själv tycka det är skönt utan blöjan. 

Mitt tips är nog att man väntar in tills barnet själv verkar redo, oavsett ålder. Det är ju inte farligt att träna ett barn som inte är riktigt redo men det blir en himla massa tvätt och arbete.

• FruTM

Dottern började jag potträna strax efter 2 år, och på 3 veckor var hon utan blöja både på dagtid och nattetid. Inga nämnvärda olyckor heller.

Sonen bestämde sig helt själv för att han inte skulle ha blöja längre 2 veckor innan hans 2 årsdag och blev blöjfri från dag 1 både dagtid och nattetid.

• Flisan79

Min erfarenhet är att de är redo när de är redo. Låter ju som att er dotter inte är helt ointresserad iaf.

Mina barn har varit olika. Första barnet var väldigt sen och slutade på dagen först vid 4 års ålder, på natten var hon inte helt torr förrän hon var 6 år.
    Barn två valde själv när hon var runt två att nu skulle hon gå på pottan och så blev det. Samma med nr 3. De har jag knappt behövt göra någonting för att hjälpa till och det har varit få olyckor redan från start. Runt 2-2,5 har de varit helt torra dagtid och haft nattblöja men som väldigt sällan kissades ner.

Så, det är alltså väldigt individuellt.

• Drottningen70

Har aldrig pottränat. Han har sedan 6 månader vetat att det fanns alternativ till att göra i blöjan. Pottan har stått framme och han var med oss på toa. Från att han började gå vid ett, så frågade jag ibland om han ville på pottan. Han testade väl nån gång men inget större intresse. Strax innan 2 årsdagen bestämde han att han inte skulle ha blöja längr och började gå på toa istället. Aldrig en olycka efter det.

• Pandamamma79

Vi mjukstartade när hon var runt 2,5 år. Pratade mycket om det och förberedde i tanken. Tog fram pottan ibland. Under sommaren fick hon gå utan blöja ute och pottan följde med. Så vi tog det väldigt lugnt och väntade på att hon själv skulle ta initiativet. Hon fyllde 3 år i november och i augusti började hon på förskola igen efter ett uppehåll pga flytt. Det tog två veckor på förskola sen var hon blöjfri på dagen, bara sådär. Vi var förvånade att hon hade förstått helt. Hon hade torr nattblöja i säkert 3 mån. Sen tog vi bort den också.

• En blå giraff

Min äldsta är inte torr än på natten och han är 6½ år. Han har inte nattblöja men vi har fått underlägg utskrivna från barnmottagningen. Dock har mina pojkar en pappa som var sängvätare också tills i 10-årsåldern och det är ärftligt.

• kaffeamanda

Vi har ECat barnen, första var strax över året när hon blev blöjfri dagtid. Andra är 1,5 och använder blöja på förskola och när vi inte är hemma. Hemma springer hon utan blöja men det blir nog i snitt en olycka per heldag.

Det låter ju som att det går bra för er, nu på sommaren är det ju mycket enklare också, lycka till!

• PreciousDivine

Pottränad från 4 månader (ec) och helt blöjfri dagtid vid 23 månader, då hade hon varit blöjfri hemma i ett par månader. Hon har kissat på sig 2 ggr, samma vecka som vi tog bort blöjan. Det var ett år sen hon blev blöjfri. Nattblöjan gick hon äntligen med på att sluta med när hon var 2,5år, då hade hon inte kissat i den på ett halvår men envisades med att ha den kvar.

• pigglet

De har varit 2-2,5 år när de slutat. Det har tagit någon vecka, sedan har de varit blöjfria på dagen. Sedan har nattblöjan blivit torr ganska snabbt.

• Drottningen70

Undersökningar har visat att nästsn alla barn blir torra under ungefär samma tidsspann vare sig man tränar eller inte. När de är redo så är de. Ingen ide att träna.

Svar på tråden Hur gammalt var ert barn när ni började med potträning och hur länge tog det innan barnet var torrt och blöjfri dagtid?