• Anonym (maken)

Föräldrapenning vid studier

Hej
    Min fru kommer att läsa en distanskurs vid universitetet i höst. Vår dotter är då endast fem månader och min fru är således mammaledig (Jag jobbar heltid) i övrigt. Vår son kommer att gå på förskolan enligt de timmar kommunen godkänner (30 då man studerar i vår kommun).

Min fråga är då - får hon ta ut föräldrapenning under den tiden hon studerar eller räknas det på samma sätt som arbete? Studierna räknas ju som 40 timmar men förskolan ger bara 30 timmar "ledigt" från det äldre barnet.
    Kan hon fortfarande ta ut föräldradagar för helgdagarna och kan hon ta ut halvdagar även de dagar hon studerar.

Dvs Kortfattat- hur mycket föräldrapenningstid får hon ta ut då hon läser heltidskurs på distans

• Svar på tråden Föräldrapenning vid studier
  • Försäkringskassan

Hej!

Om studierna är förlagda så att föräldern kan anses uppfylla vårdnadskravet kan föräldrapenning betalas ut för den tiden. Din fru kan alltså studera heltid på distans men ändå ansöka om föräldrapenning för den tiden hon vårdar barnet då barnet inte är i skolan (på helger och del av dagar).

Hälsningar

Carolin, handläggare 

• Anonym (maken)

Så i teorin kan hon ta ut 7 dagar i veckan om hon vill (det kommer hon inte göra dock) och hävda att studierna sker 8 timmar per dag på kvällstid då jag är hemma?
    (dottern som hon är ledig med kommer ju alltså inte gå på dagis något alls) Sonen som hon inte tar ut dagar för går 30 timmar.

Svar på tråden Föräldrapenning vid studier