• guchi

Vad gör din katt till den hon är ?

Jag tänkte att det skulle vara kul att läsa vad era katter har för speciella egenheter.
    Vad har era katter för personliga trix som gör dem till de individer de är ?

Min katt brukar exv. alltid när hon är nöjd och när jag pratar med henne sträcka på sig och sträcka ut ena framtassen sakta medan hon ser på mig. Hon väntar också på mig i sängen bredvid kudden varje kväll efter att jag tagit bort sängöverkastet. Hon vet att jag snart kommer till henne och lägger mig. Det är liksom rutin på det.

• Svar på tråden Vad gör din katt till den hon är ?
  • AstridH

Min katt har nog inget speciellt trick som gör henne till den hon är, det är snarare helheten. Hon är nervöst lagd, gillar inte höga ljud och hastiga rörelser - vilket är svinskönt för det gör inte jag heller. Hon tycker nästan bara om mig just för att vi lever i en tyst symbios tillsammans.

Hon vill ofta vara nära, borrar gärna in sitt huvud i armveck och armhålor. Det har hänt att hon spinnande börjat slicka min armhålesvett :P När jag hade en loftsäng tejpade jag fast klösbrädor på stegen, och varje natt sprang hon upp och la sig bredvid mig. Hon gillar när jag skedar henne, men oftast blir det för varmt efter ett tag.

På nätterna brukar hon väcka mig med högljudda jam utanför mitt sovrumsfönster, bara för att berätta att hon har dödat en mus och lagt den under fönstret som en liten gåva. Jag berömmer henne alltid, men hon vet att hon inte får ta med sig dem in ;)

• Gullmaja

Vi har två katter och de är så otroligt olika. Trodde innan att katter är katter, men insett att de är individer. Den svartvita är mer som en hund. Följer alltid efter vart man än går, måste se upp så hon inte hoppar in i bilen! Vi kan gå på promenad och då hänger hon på. Hon gillar kex, chips allt som knastrar. Hon säger ingenting jamar aldrig. Gillar alla människor och andra djur (ett problem då andra djur inte alltid gillar katter). Kan inte jaga möss/andra djur är för långsam och klumpig. Gillar kel och klapp, kan inte få nog av det. Gillar att bli buren. Har aldrig rivits eller bitits. Vi misstänker att hon kanske är lite utvecklingsstörd.

Den andra katten är en extrem jagare, snabb och lurpassar. Gillar inte andra människor/djur, gömmer sig när vi får besök. "Pratar" när hon vill gå ut, få mat. Lite kinkig när det gäller mat. Man får bara klappa henne när hon själv kommer fram och vill bli klappad. Är höjdrädd, vågar inte hoppa ner från höga saker, då ska man ställa sig med böjd rygg så hon kan hoppa på ryggen .

• Oscarsmamma84

Har 3 katter o de har så olika personligheter. Honan vill bara bli klappad när hon är uppe på akvariet. Stora hanen e bara min katt o e avis på alla som är nära mig o drar sig inte för att bitas. Lillhanen e som en skugga. Han är skygg o nattaktiv. Ibland kan han komma fram o kela men det är väldigt sällsynt.

• guchi

Kul att få veta hur era katter beter sig.
    Det är intressant.

• Majsan70

Vi har 6 katter av rasen Helig Birma. Alla har olika personlighet.

Felizia 10 år gammal, och moster till Onyx och Opal, pratar gärna och vill absolut inte vara utomhus. Sätter vi henne i rastgården gnölar hon tills vi tar in henne. 

Opal 6 år är bara husses katt. Hon håller alltid låg profil tills han kommer hem o sen ligger hon vid hans sida eller följer honom som en skugga när han är hemma. 

Onyx 6 år och syster till Opal är min katt. Kattityd och kaxighet till max. Älskar att promenera PÅ oss. Jag vaknar ofta av att hon sitter precis bredvid och stirrar på mig. 

Toffifee ,( Fia, dotter till Onyx), 3 år är smygaren härhemma. Trivs egentligen inte med de andra katterna så vi funderar på att omplacera henne efter nästa kull. Hon sitter gärna och petar mig i ansiktet med tassen tills jag vaknar.

Tingeling, (Saken, dotter till Opal), 3 år gammal är det sötaste jag har sett. Jag tror den enda "krulliga" Birman. Smygare som sin mamma och väntar gärna på att husse kommer. Viftar konstant på svansen och vill gärna tugga på fingrarna när man klappar på henne. 

Seawolf 2 år är son till Onyx och familjens bebis. Den lite klumpiga katten som då o då ramlar ner från övervåningen i huset och nerför trappan där. Upptäcker han att han är ensam nånstans i huset jamar han övergivet tills vi ropar på honom o talar om att han inte är ensam. Då kommer han genast springandes o skall gosa. Han är oxå katten som flyter ut när man skall flytta på honom.  Han är väldigt präglad på vår gamla hund så jag tror att han är merpart hund.

• j8506

Min katt Disa, har lite säreget utseende :)

Den är lite kobent fram och hjulbent bak samt lite skelögd och rent generellt "spattig" :)

Det är lite roligt att prata med henne, för om man säger typ "hej Disa" när den är ute och spatserar, så svarar hon alltid med någon form av "jamning"  :)

• Abbe83

Vi har 2 katter som heter Nalle och Helga. Nalle är 10 år och Helga 7 år.
    Nalle går lite roligt, han är kobent. Han kan vara en tjurgubbe, blir sur om Helga är för efterhängsen och om han vill vara ifred. Men för det mesta är han sällskapssjuk, kommer och hälsa på en när man kommer hem och det gör Helga också. Han gillar att ligga högt som på kylskåpet och gillar att gömma sig, har hittat han under täcket ibland. 

Helgas päls är extremt mjuk, har inte träffat på nån annan katt med så silkesmjuk päls. Till skillnad mot Nalle så är Helga mer skygg när vi får gäster, Nalle kommer fram och hälsa medan Helga gömmer sig. Hon är väldigt efterhängsen, vill för det mesta vara nära Nalle. Skriker om hon inte hittar Nalle, då jamar hon högt. Hon har satt vår schäfer på plats genom att fräsa och leva om så vovven backa om hon vill vara ifred. 

Både har lite roliga sovställningar ibland, de är riktiga livsnjutare.

Nalle

Helga

• guchi

Fortsätt berätta. Hur kul som helst att läsa. Solig

• Sandravanilj

Vi har två helt underbara men olika kissar!

Zolero 2 år imorgon! Min prinsessa som jag köpte när jag bodde själv! Blandning mellan siames och bondkatt, ser ut som en bondkatt men är smal och ansiktsform och humör efter siamesen. Är bara mattes katt, husse eller någon annan kan dra någon annanstans enligt henne! Spatserar runt som om hon äger lägenheten, gillar inte att bli buren och kel är bara på hennes villkor :) ligger i stort sett alltid på den hand i soffan som håller i datormusen och älskar att skeda när vi tittar på film :) Jamar och pratar högt och ofta! En riktig primadonna!

Zorro, 1 år! Bondkatt med sneda tänder och hujlbenta bakben :). Tror att han egentligen skulle fötts till hund då han följer en som en svans, "skäller" nästan hela tiden och svarar med en jamning när man pratar med honom :) Lyssnar på sitt namn och är världens kelgris! Leker gärna med allt som låter och älskar att reta Zolero även om han oftast åker på storstryk av henne! Sover alltid som en mössa runt mitt huvud och ligger alltid mellan mig och sambon ifall vi gosar! Hittar alltid på något nytt, tex att det är väldigt gott att äta foppatofflor eller välta ut vattenskålen så nu har vi fått köpa en dricksfontän till honom! Världens matvrak!

Jag älskar mina små underbaringar! Skulle aldrig för allt i världen vilja vara utan dom!

Mjaaaauuu KattHjärta

• jessy 93

Molly- är en försiktig dam, ex när hon ska lägga sig i sängen med en och hon känner ens ben så lägger hon sig jätteförsiktigt bredvid. Älskar mat och pratar väldigt mycket, vill gärna att man hänger med henne överallt i huset och nästan visar henne matskål, lucka mm. När man tittar på tvn kan hon känna sig ensamen på nedervåningen och ropar på oss att komma ner, möter en alltid vid dörren, och hälsar på en ute och inne.

Maja- (gick bort i maj) var helt tvärtom mot Molly, kunde när man sov hoppa upp på magen och nosa och peta en ansiktet så man skulle vakna, ville alltid vara först. Prata lite mindre än Molly. Var alltid runtomkring en i trädgården. Hoppa alltid upp i knät när man kolla på tvn( till skillnad från Molly som hellre vill vara på mattan under bordet) kände ett par gånger att maja var en sån katt som alla småbarn önskar sig ex jamar, älskar mys, la sig i knät mm

• ZombieInc

Min lilla katt Missie ÄLSKAR att slicka på fingrar och händer. Hon blir som besatt. Hon gillar att vara med jämt, ibland följer hon till och med in när jag ska på toaletten haha. Hon kurrar mycket och ofta och gillar att smeka och buffa med huvudet på mig och på ansiktet och andra roliga saker :)

Svar på tråden Vad gör din katt till den hon är ?