• Anonym (preskribering?)

Preskribering av skulder?

Har några skulder som togs för många år sedan jag inte har en chans i världen att betala. Hörde något om preskribering och kände att det kan hända är en chans för mig att komma ur "skuldfällan". Någon som vet hur lång tid det tar innan ett konsumentlån preskriberas? Tex ett lån hos CityBank eller Wasa Kredit för att köpa en tvättmaskin.

• Svar på tråden Preskribering av skulder?
  • FIame

Skulders preskription per automatik? Aldrig.

Om det rör sig om substantiella skulder kan kreditorerna eventuellt efter en långdragen process gå med på avskrivning i domstol & uppgörelse med KF aka. skuldsanering, vilket man eventuellt har rätt att få en gång per person per liv.

• kalleman

Aldrig. En skuld preskriberas ej. Däremot kan man få skuldsanering men det är något helt annat.

Varför står det då på kronofogdens hemsida att skulder preskriberas efter x antal år, dvs att rätten att driva in skulderna (via kfm) upphör? Klart de kan skicka ut brev i förhoppning om att få betalt, men jag antar att de antingen lägger skulderna till "långtidsbevakning" alternativt skriver de som kundförlust?

• Anonym (ring)

Ring upp KFM och be dem förklarar hur det går till samt vilka valmöjligheter som står till buds för dig.

• Tessa76

Varje gångdu får en nypåminnelse el uppmaning att betala så börjar en ny preskriptionstid. Men visst, skulle din långivare helt plötsligt låta bli att skicka påminnelse el på annat sätt göra dig uppmärksam på din skuld, så preskriperas den efter X antal år.. Inte så troligt kanske..

• Anonym (anna)

Skulder preskriberas inte. Min pappa är snart 70 år. Han har inte fått en ny skuld på över 20 år men han har gamla obetalda skulder hos kronofogden. Förra veckan gjorde de ett nytt ryck och utmätte en del av det som fanns kvar.

• Aniiee

Skulder  man har till staten preskriberas fem år efter sista påminnelsen.  
    Skulder man har till företag, tre år efter sista påminnelsen
    Skulder man har till hyresvärdar måste upp i domstol för att fastslås senast 2 år efter man flyttat ut. När skulden fastslagits gäller antingen fem eller 10 år efter sista påminnelsen.
    Skulder man har till privatpersoner eller löpande skuldebrev, till exempel banklån, 10 år efter sista påminnelsen.

I praktiken betyder det att till exempel, om du är skyldig HM en faktura och de inte påminner dig inom 1095 dagar så förfaller deras fodran och du behöver inte betala, MEN om de påminner dig på dag 1094 så står skulden i ytterligare 1095 dagar.

Huruvida det går att säga att man inte fått en påminnelse (skylla ifrån sig) låter jag vara osagt, men jag tvivlar på att man blir trodd i det läget.....

(Att vissa i tråden ska ha så svårt att googla..... Det tog mig mindre än 5 minuter att googla, läsa, förstå och svara TS, trots att klockan är 5 på morgonen och jag inte gått och lagt mig än.......)

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee

OBS! 3 eller 10 år ska de stå vid hyresskulder, inte fem......

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Astarte

Precis som Aniiee skriver så gäller presklagen bara om du inte har blivit påmind om skulden under tiden. Det innebär i praktiken att en fodringsägare inte kan komma dragande efter flera år och då som först vilja ha pengar om de inte sagt något innan.

Varför tror du inte att du kommer att kunna betala? Är skulderna höga och gamla kan du ansöka om skuldsanering, i annat fall kommer man en bra bit genom att bara betala lite i månaden under lång tid. Gör upp en femårsplan.

Ligger skulderna hos Inkasso finns lite tips i min blogg för hur man kan göra med dem. Det är rätt tid att ringa och förhandla nu, för några veckor sedan hade det varit omöjligt eftersom de vet att skattepengarna skulle komma snart, men nu är det förhandlingsläge igen.

Jag vet det som Annie skrev, men det jag undrade över var just det exemplet jag gav i TS. CityBank och WasaKredit är ju på sätt och vis banker, men jag har lånat pengar av de då jag köpt saker på kredit. Räknas de som banklånsskulder som preskriberas efter 10 år eller som företagsskulder som preskriberas efter 3 år?

Svar på tråden Preskribering av skulder?