Viktuppgång
Jag har precis gått in i vecka 38 och har allt mer börjat fundera på det här med viktuppgång. Eller snarare sagt bristen på den.
Under hela graviditeten har jag mått illa och kräkts. I början så gick jag ner två kilo och först efter flera månader in i graviditeten gick jag upp dessa igen. Ett tag gick jag upp ytterligare två kilo, men så blev jag förkyld och dessa två kilo försvann igen. Och sedan dess har jag legat stabilt på min ursprungsvikt. Detta har gällt nu i kanske 2-3 månader. Kanske tom längre, har inte helt koll på hur länge. Även om magen växer som den ska så känner jag mig allt mer orolig för hur detta ska påverka bebisen. I och med att jag går ner så lär ju en massa gifter och metaller och dylikt som binder till fett frigöra sig ur min kropp och därmed bli tillgängliga för bebis? Och hur påverkar detta bebis i allmänhet? Visst, den tar ju vad den behöver energimässigt, men det blir ju inte mycket kvar till mig då jag verkligen inte kan få i mig mer än det jag får i mig.
Jag kan tillägga att jag själv inte försöker banta utan försöker äta nyttigt och äta det jag kan få i mig. Min barnmorska säger bara att det där med vikten är bara ok då jag innan graviditeten hade en BMI på 28, men likväl kan jag inte låta bli att fundera och oroa mig. Och nu börjar jag även att oroa mig för att inte orka med själva förlossningen för det finns ju inte mycket ork kvar i den här kroppen öht. Så frågan är, är det här med min vikt skadligt för barnet och är det något jag kan göra åt saken?