• vinur

Sjukskriven, vad gäller??

Jag har blivit sjukskriven 50% och går nu på timmar. Under sommaren har jag fått ett schema på 100% (fick det innan jag blev sjukskriven).
    Jag vill jobba 50% för jag känner att jag fixar det och min arbetsgivare ger mig ett halvtidsschema om jag vill.
    Har frågat försäkringskassan vad som gäller och har fått väldigt spridda bud beroende på vem jag har pratat med! Bl.a har dom sagt att jag bara får jobba 50% av min årsarbetstid och det blir inte mer än ca 25% (ca 10 timmar) medan en annan sa att jag skulle kunna jobba 50% (20 timmar) och få 50% från försäkringskassan.
    Vem ska man lyssna på? Vad är rätt? Tycker det är sjukt när man vill jobba mer om man inte ska få göra det!
    Känner mig deprimerad och otroligt stressad över det här! Otrevliga har vissa varit på försäkringskassan vilket inte gör saken bättre för mig...
    Jätte krångligt, jag vet!

• Svar på tråden Sjukskriven, vad gäller??
  • elinlilja

Kan inte säga säkert men jag har problem med ryggen och har efter över 2års sjukskrivning fått lov att jobba 50%. Det gällde för mig att söka delinvalidpension från arbetspensionsanstalten. Väntar nu på beslut från det.. vet dock inte hur det är isverige, jag bor i finland

• Sweet Sofia

Du borde ju få jobba 50% och var sjukskriven 50% under sommaren eftersom du har ett heltidsvikariat under sommaren. Dock eftersom du går på timmar och inte har nåt fast kan det nog vara så att den inte är ok. Har du någon SGI i dagsläget?

• vinur

Jag var SGI. Pratade med dom idag igen och jag får verkligen inte jobba mera dom 10h så nu tänker jag strunta i sjukskrivningen! Så väldigt sjukt system måste jag säga!

• elinlilja

Då kan du knappast vara allt för sjuk.. men kom ihåg, jobbar du när du egentligen är sjukskriven så är du inte färsäkrad.

Svar på tråden Sjukskriven, vad gäller??