• Mioni

HJÄLP!! långklänning till klädkod "kavaj"?

Ska på en examenssittning ikväll och vette faaan vad man ska ha på sig. Badar inte direkt i klänningar så det står mellan två alternativ. Kan man ha en lång sommarklänning? Andra alternativet är en mörkblå klänning men den slutar ovanför knät :( försöker lägga in bilder..

• Svar på tråden HJÄLP!! långklänning till klädkod "kavaj"?
  • Amanda84

Det här hittade jag hos etikettdoktorn på nätet:

Klädkod kavaj, kvinna:

Utformning och färg

Står det Kavaj på inbjudan och det är en formell fest - välj mörk kostymklänning. Om du som gäst är tveksam på vad som avses, välj även då mörk kostymklänning. Kavajklädsel innebär på bjudningskortet att man skall klä upp sig mer än till finare vardag. . Enbart att det angivits klädkod betyder att det ska vara finare klädsel. En kjol och jacka är utmärkt. Alternativt en dräkt eller byxdress (byxa/top) som är elegantare än vardagsklädsel. En klänning som inte är blank eller glittrig. Längden är kort, vilket innebär en klänning i längd under knäet. Diskret urringad. En snygg byxa med top. En kavaj av siden, sammet eller fint tunt ylle eller linne passar. Om bröllop och sommartid och kavajklänningen är barärmad eller urringad så bör en schal eller jacka bäras under vigseln i kyrkan.
  • Mioni

ursäkta usel vinkel men har varken bra spegel att fota i eller kamera annat än mobilen :-/
  • LillaIF

Jag skulle valt den blå, riktigt fin. Och på beskrivningen som amanda84 visar tycker jag den klänningen passar jättebra.

• Mioni
    LillaIF skrev 2014-06-06 12:57:20 följande:
    Jag skulle valt den blå, riktigt fin. Och på beskrivningen som amanda84 visar tycker jag den klänningen passar jättebra.
    jaa jag gillar den verkligen men den är lite kort enligt de där måtten :( den är typ 15 cm ovanför knäet. tydligen ska många ha långa klänningar ändå så jag kör på den andra (det är på grand hotel så det får funka ändå). tack så mycket!!
Svar på tråden HJÄLP!! långklänning till klädkod "kavaj"?