• Renhuvud

Varje morgon samma sak.

Min dotter är tre år och har mycket problem sedan 1 års ålder. 

Just nu går vi på utredning för att nysta ut hennes agressioner och självskadebeteende som hon haft i 2 år +-.

Men det är inte det jag ska berätta om nu, varje morgon när hon vaknar så går hon till skafferiet och hämtar saker för att hälla ut på golvet och på sig själv, det kan vara oboy, mjöl, socker,mackor - vad som helst.

Det spelar ingen roll hur konsekvent jag är och hur tydligt jag visar att det inte är OK, så gör hon åter igen samma sak morgonen därpå.

Jag ställer grejorna högre upp, dit hon inte kan nå, men ser hon helt enkelt till att hon kan få tag på dom ändå, klättrar eller ställer sig på stolar. 

När jag säger till henne och visar att det inte är OK så blir hon vansinnig, hon blir arg, kastar grejor runt omkring sig och slår sig själv - även mig.

Varför gör hon så här och hur är det bäst att agera för att få ett slut på detta och för att hon ska förstå att jag blir ledsen!

MvH

• Svar på tråden Varje morgon samma sak.
  • honeydew

Går det inte att låsa skafferiet eller sätta på en barnspärr (högt upp)?

• Renhuvud

Nej om det vore så väl skulle det inte finns något problem :/

Skåpet är inbyggt precis brevid kylen, finns ingen stans att sätta en spärr.

• tobbe01
    Renhuvud skrev 2014-06-06 07:36:44 följande:

Nej om det vore så väl skulle det inte finns något problem :/

Skåpet är inbyggt precis brevid kylen, finns ingen stans att sätta en spärr.

Men en bit kraftig tejp längst upp (silvertejp) som du sätter fast när du lägger dig.
  • Renhuvud

Vi har ingen dörr till köket. Kan visa er hur både kök och skåp ser ut. 

Helst av allt vill jag att min dotter ska förstå att nej är ett nej :/

• Ema86

konstig sak att göra.... om du frågar henne varför hon gör så .. svarar hon?

jag hade tejpat igen skåpet jag med

• tobbe01
    Ema86 skrev 2014-06-06 08:31:37 följande:
    konstig sak att göra.... om du frågar henne varför hon gör så .. svarar hon?

jag hade tejpat igen skåpet jag med
    Ja eller så kan hon ju flytta alla torrvaror till ett skåp där det faktiskt går att montera in en spärr. Jäntan går ju på utredning så då får man hoppas att de går att hjälpa henne.
  • honeydew

Men något måste man väl kunna göra med skafferiet. Sätta hasp? Även om det sitter bredvid kylskåpet så borde det gå att lösa med något. Barnspärrar sätter man ju annars på insidan.

Annars ta bort handtag/knopp. I värsta fall blockera skafferiet med något stort. Dra dit köksbordet eller vad som helst..

Förstår ju att detta inte löser grundproblemet med varför hon gör så, men det måste väl gå att bryta mönstret i väntan på utredning.

• En blå giraff

Jag skulle ha bytt skåp och ställt torrvarorna där det går att låsa igen. Enklaste och mest smärtfria sättet. Om din dotter går på utredning så kanske det också är ett svar på att hon har svårt att förstå ett nej. Min 3-åring skulle absolut kunna göra dylika saker vid något tillfälle, men han skulle förstå att jag blev arg och varför, och inte göra om det. Det låter jobbigt och lite märkligt beteende att hon ofta gör så.

Svar på tråden Varje morgon samma sak.