• anonymtjej1

Vår bebis vill bara sova på mig! HJÄLP!

Hur sover eran bebis på nätterna/dagarna och hur länge?
    Vår dotter är 3 veckor gammal och enda sen BB så har hon sovit PÅ mig om nätterna efter hon ammat klart och även på dagarna så är hon klistrad på mig eller ibland någon annans famn/mage. Lägger vi ner henne så skriker hon/vaknar hon. Hon gillar inte ens att liggamma verkar det som, och hon gillar inte napp då hon spottar ut den hela tiden och gör konstiga grimaser...
    Vad ska jag göra? Dom rekommenderar ju att dom ska ligga på rygg och egentligen "själva". Klart det är mysigt att ha henne på mig men hon är på mig jämt, dygnet runt för annars kan vi inte få kolla film tyst eller äta ens tyst osv osv

Några tips???

• Svar på tråden Vår bebis vill bara sova på mig! HJÄLP!
  • Sesso1

Kan inte komma med något annat tips än att gilla läget. Jag blev också jättestressad över att mitt första barn bara ville ligga på mig. Det står som dj säger överallt att dom ska ligga själv på rygg... Men tänk att bebisen legat i din mage i 9 månader Och gillar trångt! Jag har 3 barn och alla har varit liggadana. Jag har sovit sittandes med dom på mig den första 1-1,5 månaden. Sen gick det plötsligt att lägga dom ifrån sig längre och längre stunder. Alla mina kompisar med barn har haft likadant så det är så det är. Njut av närheten. Snart är dom stora och vill inte vara alla hos sig :)

• amiofo

På dagarna sjal el någon bra ergonomisk sele så får du iallafall händerna fria.

• Eleonor01

Min son sov på mig i många månader å spenderade dagarna i bärsele. Bara att le å se glad ut. De gör inte så hela livet ;)

• Lisasmor

Min dotter sov på min mage de första 6 veckorna, när jag försökte lägga ner henne i babynestet vaknade hon direkt. Jag försökte med alla möjliga trick (värma sängen med vattenflaska,linda in henne i en filt som luktade mamma osv) men inget fungerade. Hon verkade somna till, men sprätte sen ut med armarna och väckte sig själv. En dag provade jag att lägga henne på mage i sin säng (med sidan borttagen mot vår säng), och då kunde hon plötsligt sova på egen hand ett tag. Så vi bestämde oss för att köpa ett andningslarm och låta dottern sova på mage, trots den ökade risken för PSD. Och det har hon gjort sen dess. I perioder har hon fortfarande velat sova på min mage, och det får hon i så fall. Men jag tycker det är väldigt skönt att kunna lägga ner henne i egen säng i alla fall de första timmarna på natten. Kan inte rekommendera dig att göra så eftersom jag egentligen tror att barn bör sova på rygg, men det funkade i alla fall för oss. 

• Flickan och kråkan

Vi har samsovit så nära, däremot har de inte behövt sova just på mig nattetid.....utom just nu.....yngsta är snart 1 år och somnar för tillfället bara om efter uppvak på natten om man rullar upp honom på sin egen mage/bröst.

På dagarna har de sovit i sjal/ergonomisk bärsele.

• ymmmi

Alla mina 3 barn har sovit på mig i flera månaders tid när dom var yngre

• anonymtjej1

Bärsele ska vi köpa, så fort hon kommit upp i dessa 3500g man ska väga för att sitta i en sån just nu är hon uppe i 3300g . Verkar som jag får gilla läget, iaf i några veckor till ska sy ett babynest o se om hon gillar det. Har oxå tänkt att lägga henne på mage själv men vågar inte riktigt det just pga ökad risk för PSD och sen kan jag inte själv tänka på att de skulle va skönt o sova på mage, inte för mig iaf. Hellre då att hon får sova på mig tack för alla svar

• Amanda84

Det där med att barnet inte får ligga på mage gäller inte om man har barnet på ditt bröst/mage då din andning hjälper barnets andning, sade min barnmorska i alla fall.

• fluu

Hon sov på mig/pappan eller bredvid mig och höll handen till hon var 7 månader då hon började störas av oss och vi med milt tvång fick träna ner henne i egen säng.
    Om dagarna sov hon i sele så hade man händerna fria.

Håller med de andra. Försök komma ihåg att det inte är för alltid när du håller på att bli tokig. Försök bytas av och om barnet fixar att sova i vagn så tipsar jag om att utnyttja snälla släktingar som tar ut barnet i vagn en timme så får du/ni lite luft i alla fall. Min pappa gick ut med dottern i vagn 1-2 gånger i veckan under hennes första 4-5 månader. Det var verkligen super och pappa tyckte om det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gdh

liten sov på mig de första 5-6 veckorna kanske, där någon gång började han oftare o oftare kravla av mig o ville sova bredvid mig, så sedan dess så ligger han emellan mig och sin pappa, med eget täcke o kudde, han är 14 veckor nu

• Sockerdockan

Har nu testat att pappan har på sig en t-shirt som du burit? Tänker om man i alla fall kunde lyckas göra så att ni kan växla att vara bebisäng ;). Tror även en av bvcsköterskorna här nämnde att hon hört om mammor som t o m sprutar bröstmjölk på snuttefilt (eller om det var tröja, gosdjur etc) för att på så sätt kunna göra bebisen trygg med en sak. Värt att testa kanske?

Svar på tråden Vår bebis vill bara sova på mig! HJÄLP!