• Mosaik

Läkemedel med till Cypern

Hej!
    Blir snart galen då jag försöker reda ut vad jag behöver för intyg för införsel av sonens läkemedel (varav ett är narkotikaklassat) när vi åker till cypern.
    På apoteket sa de att Cypern inte tillhörde Schengenavtalet och ett vanligt intyg kunde därför inte användas.
    Nu har jag kontaktat cypriotiska ambassaden och han bad mig kolla deras hemsida om vad som gällde. Där står det att intyg enligt Shengenavtalet skall användas.
    Nån som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Läkemedel med till Cypern
  • Lore00

Apoteken skriver bara ut intyg för Schengenområdet. Det är bara inom det området det är giltigt. Kontakta sonens läkare att skriva ut ett intyg.

• Mosaik

Jag skall ringa läkaren om ett intyg men det skulle vara skönt att få bekräftat att ett sådant intyg verkligen räcker. Konstigt att det står så otydligt/fel på ambassadens hemsida.

Tack....

• pigglet

JAg fick i alla fall ett vanligt intyg från apoteket i höstas när vi åkte till Cypern.

• Lore00

Vet ej om Cypern är med ännu i Schengen, tror att de är på g men hur långt de har kommit har jag ingen koll på. Många gånger behöver man ju inte ens visa upp intyget vid in/utresa. Problemet är ju om/när de vill se det. Vid ett sånt här läge hade jag nog viljat ha både svångrem och hängslen på. Läkarintyg+schengen. Fråga på apoteket om de inte kan skriva ett ändå när det är lite tvetydigt än så länge med Cypern. Kan bara svara för mig själv, men jag hade skrivit ut ett schengenintyg åt dig för säkerhetsskull (skrivit ett antal sådana), så roligt är det inte att spendera x antal timmar på flygplatsen på semestern. :)

• Mosaik
    Lore00 skrev 2014-06-05 23:59:35 följande:
    Vet ej om Cypern är med ännu i Schengen, tror att de är på g men hur långt de har kommit har jag ingen koll på. Många gånger behöver man ju inte ens visa upp intyget vid in/utresa. Problemet är ju om/när de vill se det. Vid ett sånt här läge hade jag nog viljat ha både svångrem och hängslen på. Läkarintyg+schengen. Fråga på apoteket om de inte kan skriva ett ändå när det är lite tvetydigt än så länge med Cypern. Kan bara svara för mig själv, men jag hade skrivit ut ett schengenintyg åt dig för säkerhetsskull (skrivit ett antal sådana), så roligt är det inte att spendera x antal timmar på flygplatsen på semestern. :)

Ja precis, man vill ju inte chansa.

Får göra ett nytt försök med apoteket.

Tack
  • Mosaik

Nu så, vi får ett läkarintyg från sonens läkare + att schengenintyget skall skickas iväg från apoteket.

Tydligen gäller det avtalet trots att Cypern inte är med i schengen fullt ut.

Svar på tråden Läkemedel med till Cypern