• Sofie29

Frågor om amning

Jag har lite frågor om amning. Jag var på en föreläsning på sjukhuset igår och sen när jag kom hem så kom jag på lite saker som jag inte fått svar på, typiskt

Hon nämnde inget om att man ska alterneta bröst men det ska man väl göra? Och hur noga är det då? Alltså ska man köra stenhårt på att man tar vartannat bröst eller kör man på känn?
    En av mina kompisar tipsade om en app där man då höll koll på vilket bröst man använde senast och även hur länge man ammar vilket då leder mig till nästa fråga, behöver man verkligen ha koll på hur länge man ammar? Man ammar väl så länge och mycket man behöver?

Sen sista frågan, är det nån som vet när man kan börja med bröstpump? Jag tänkte ta med mig den til BB så att man kanske kunde få hjälp första gången.

• Svar på tråden Frågor om amning
  • Annelie 76

Ammar man länge på ett bröst så ökar mjölkmängden. Ibland är ju det bra men ibland är det det sista man vill. För mycket mjölk gör ont och ställer till problem för bebisen.

• kixan

Kör på känn. En del ammar båda brösten varje amning, andra ett åt gången. Du kommer att märka vad som funkar för er. Att hålla koll på amningen tycker jag är totalt onödigt och kan vara ett stressmoment (om man nu inte har en väldigt bra anledning, typ sjukt barn eller så). Varför har du tänkt pumpa? Det går att pumpa från dag ett om man vill, men det är ju inget måste.

A -03, F -05, V -10
  • isolande

Alla är olika, vissa kan amma hipp som happ från ena bröstet, sen två ggr på det andra. Det kunde inte jag, fick mjölkstockning på en gång om jag inte körde varannanprincipen.

Kör på känn till att börja med och se hur det funkar, Ha dock i bakhuvudet att  principen att ju mer ett bröst ammas, desto mer produktion. Detsamma gäller tvärtom, ju mindre ett bröst ammas, desto mindre produktion Glad. Kan vara bra att komma ihåg då ena bröstet kanske spänner som fan och det andra är slappt som en sill. Man frestas ju då att amma ur det fulla bröstet, när det eg kan vara bättre att stå ut och amma vidare och jaga på det bröst som känns tomt.

• Sofie29

Tack så jättemycket för era svar och tips!!
    Nja jag vet inte om jag kommer att pumpa, jag har fått en bröstpump och ja jag tänkte att det kanske kan vara skönt nångång att pumpa så att pappan kan mata och om jag ska nånstans. Men ja jag har ju aldrig fått barn förut, jag vet inte hur det kommer att kännas eller hur det funkar. Det kanske är så att man vill ha en break ibland och då kanske det är skönt om man har pumpat så att pappan kan mata, eller så är det tvärtom jag kanske inte alls vill lämna ifrån mig matningen :)
    Näe men ärligt jag vet inte hur det kommer vara så jag vill bara förbereda mig så gott det går :)

• Krusmatta

Man behöver inte byta bröst om man inte vill, däremot är det ju som andra skrivit att ju mer man ammar på ett bröst desto mer mjölk produceras där. Men det finns vissa som av olika anledningar endast ammar på ena sidan.
    Att skaffa någon app för att hålla koll på tid m.m. tycker jag är en onödig stress om du inte så småningom känner att det är något du behöver. Det är ju vanligt att man ammar ganska ofta till en början och då kommer man nog ihåg vilken sida man ammade från senast. Det kan ibland kännas skönt att ha en ganska jämn mjölkproduktion för att slippa att det spänner jättemycket i ena bröstet eller att de kanske blir väldigt olika i storlek...
    Men det där känner man själv vad som känns bra.

Man kan börja pumpa när man vill, men jag tycker att man kanske inte behöver börja redan på BB om det inte finns någon speciell anledning till det (att du och barnet behöver vara separerade från varandra eller liknande). Ofta har inte produktionen kommit igång direkt och då är det bra att låta barnet få suga så mycket som möjligt istället (för att få i sig så mycket som möjligt av den nyttiga första mjölken också). Och passa på att spendera tiden med nya familjemedlemmen istället för en pump. ;) Så kan du börja pumpa lite då och då när ni kommit hem och mjölken runnit till lite mer.

• MiiM

jag använde en vanlig hårsnodd som "amningsband" på handleden - den sidan jag skulle amma nästa gång flyttade jag hårsnodden till. Varannan gång/bröst rekommenderar jag, då stimulerar du mjölkproduktionen tillräckligt i båda.
    För barnet är det bra att äta "fullständiga måltider - därav "att ha koll på hur länge man ammar". Genom att hålla babyn vaken under amningen och amma under en viss tid (säg generellt 10-15 min/sida eller gång)så hjälper du babyn att äta fullständiga måltider, istället för mellanmål som det lätt kan blir om babyn somnar under amningen (tiden som din baby kommer att amma och samtidigt äta bra, det märker du). Hjälper du barnet att äta effektivt under amningen så underlättar det för dig att babyn förmodligen inte kommer att använda dig som "napp", dvs "amma" hur länge som helst fastän babyn egentligen inte äter så mkt, bara snuttar... Där har du en utmaning, att hålla babyn vaken under amningen, särskilt under första tiden. Man kan klia babyn på foten, prata, sjunga... ha gemenskap under amningen vill säga. 
    Pump kan va bra också om du senare skulle råka ut för tex mjölkstockning, men pumpen kommer du nog inte få så mkt användning av ändå på BB, mjölken brukar rinna till först ca 3 dagar efter födseln. 
    Jätteviktigt vid amning: se till att babyn har rätt grepp redan från början, be personalen från BB vara med när du ska amma! Annars är det lätt att få sår på bröstvårtorna, och det kan vara grymt besvärligt.
    Ett tips: när mjölken rinner till: se till att ha ett lager av amningsinlägg (finns att köpa i de flesta matvarubutikerna). 
    Lycka till! 

Svar på tråden Frågor om amning