jag använde en vanlig hårsnodd som "amningsband" på handleden - den sidan jag skulle amma nästa gång flyttade jag hårsnodden till. Varannan gång/bröst rekommenderar jag, då stimulerar du mjölkproduktionen tillräckligt i båda.
För barnet är det bra att äta "fullständiga måltider - därav "att ha koll på hur länge man ammar". Genom att hålla babyn vaken under amningen och amma under en viss tid (säg generellt 10-15 min/sida eller gång)så hjälper du babyn att äta fullständiga måltider, istället för mellanmål som det lätt kan blir om babyn somnar under amningen (tiden som din baby kommer att amma och samtidigt äta bra, det märker du). Hjälper du barnet att äta effektivt under amningen så underlättar det för dig att babyn förmodligen inte kommer att använda dig som "napp", dvs "amma" hur länge som helst fastän babyn egentligen inte äter så mkt, bara snuttar... Där har du en utmaning, att hålla babyn vaken under amningen, särskilt under första tiden. Man kan klia babyn på foten, prata, sjunga... ha gemenskap under amningen vill säga.
Pump kan va bra också om du senare skulle råka ut för tex mjölkstockning, men pumpen kommer du nog inte få så mkt användning av ändå på BB, mjölken brukar rinna till först ca 3 dagar efter födseln.
Jätteviktigt vid amning: se till att babyn har rätt grepp redan från början, be personalen från BB vara med när du ska amma! Annars är det lätt att få sår på bröstvårtorna, och det kan vara grymt besvärligt.
Ett tips: när mjölken rinner till: se till att ha ett lager av amningsinlägg (finns att köpa i de flesta matvarubutikerna).
Lycka till!