Någon som har bilat sthlm-göteborg med barn?
Hur lång tid tog det? Hur många stopp gjorde ni?
Hur långt är avståndet, 45 mil??
Stannade ni kvar där eller åkte ni hem på kvällen typ?
Hur lång tid tog det? Hur många stopp gjorde ni?
Hur långt är avståndet, 45 mil??
Stannade ni kvar där eller åkte ni hem på kvällen typ?
Jag bilar regelbundet med mina två barn till mina föräldrar i Norrland, och vi tar vägen via Uppsala. Det är ju nästan som att åka till Stockholm skulle jag säga.
Vår tur ser ut som så att vi startar i Göteborg, åker ungefär halva vägen med stopp för ev kisspauser och stannar sedan för lunch. Då väljer jag nästan alltid mcDonalds eftersom de oftast erbjuder en lekställning eller liknande. Stoppet får alltså ta den tid det tar.
Sen kör vi vidare och avverkar resten av sträckan. I Uppsala sover vi över och upprepar sedan proceduren nästa dag på återstående sträcka, vilket då ju inte är aktuellt för dig.
Mina barn är nu 4 och 7 år, men vi har gjort detta i flera år. Med i bilen har vi portabel dvd, iPad/surfplatta och Nintendo ds, leksaker och fika, frukt och vatten.
Vi har gjort det ett antal gånger med dottern som nu är 4. Första gången var hon nog runt ett halvår. Hur långt tid det tar beror helt och hållet på från gång till gång. Ibland har hon sovit mer eller mindre hela vägen ( särskilt när hon var mindre) ibland så har det krävts ett antal kisspauser och bensträckare på vägen. Nu när hon är lite större så har hon haft dvd att titta på alternativt om vi har laddat ner olika barnprogram från bl.a. viaplay till ipaden. Sedan så får den av oss som inte kör sitta där bak med henne och då kan man leka, läsa sagor, rita etc och resan blir betydligt roligare för henne och enklare för hela familjen. Sedan så beror ju även resans längd på hur långa pauser man tar. Så det är allmänt svårt att säga hur lång tid det tar att åka den biten med barn.
Och nej, jag skulle inte åka hem samma dag, varken med eller utan barn, det handlar om en resa på ca 47 mil, enkel väg. Eller ca 5 timmar enkel väg, utan stopp. Det vill säga ca 10 timmar i bil och nästan 100 mil på en dag.
Vi ska till Liseberg men Har inte råd att bo kvar på hotell också så jag tänkte åka ner tidigt på morgonen vid ca 6 o är där vid 11 tiden o sedan hem på senare på kvällen vid 21 så får dom sova i bilen så bär jag in dom när vi kommit hem... barnen är 7 och 6år.
Vi har bilat ned med småbarn 2, 4 & 5 år. Stannade en gång på vägen dit och åt och lekte i mcdonaldslekpark.
Tror INTE att man orkar köra tillbaka på kvällen efter 5 timmars bilresa och heldag på lisberg. Tror det blir tryggare och bättre om man sover på hotell, äter god frukost och sedan åker hem. Bättre att spara pengar någon månad tilll och sedan åka så blir det en trevligare upplevelse
: så dyrt är det inte med hotell :)
Man måste ju inte bo på hotell mitt i centrum. Vandrarhem en bit utanför stan bör väl vara billigare?
Vi ska till Liseberg men Har inte råd att bo kvar på hotell också så jag tänkte åka ner tidigt på morgonen vid ca 6 o är där vid 11 tiden o sedan hem på senare på kvällen vid 21 så får dom sova i bilen så bär jag in dom när vi kommit hem... barnen är 7 och 6år.
Här har du ett mycket prisvärt alternativ till att åka fram och tillbaka över dagen: www.applehotel.se/node/119. Då får ni hotell, frukostbuffé och middagsbuffé och inträdet till en bra penning. Och med tanke på vad det kostar att äta ute (och även inne på Liseberg) så blir det inte så mycket ni behöver lägga ut till själva boendet. Plus att barnen kan bada i bassängen om de vill och er hemresa blir betydligt säkrare.