• Sandrawe

behöver ej hjälp. 4 månaders gnällig och somnar sent!

Hej!

Jag har en liten tjej på 4 månader.
    Jag behöver er hjälp angående 2 saker!

1. Hon är så gnällig. Sitter nästan hela tiden och små gnäller eller stånkar .. Hon ler ju självklart också men är aldrig tyst. Är detta normalt? Ska prata med BVC men vill gärna ha er erfarenhet av krävande bebisar!
    Hon hade kolik fram till 3 månader så hon har inte haft en lätt start i livet!

2. Hur sover ers 4 månaders? Min tjej somnar aldrig innan 22. Någon gång mellan 22-23.30 somnar hon. Vaknar vid 3 ska ha mat och sover till 05.30. Cirka... Hon måste vaggas till sömns i en viss ställning för att klara av att somna och hon ska alltid skrika tills hon inte orkar mer.. Kan inte somna utan att ha skrikit eller gnällt lite. Jag testar att sjunga, gunga, lägga henne i sängen, bärsele . Ingen fungerar utan hon ger sedan upp eftersom hon är dödstrött!
    När somnar era 4 månaders?

Erfarenhet!? Snälla skriv gärna ! Kram

• Svar på tråden behöver ej hjälp. 4 månaders gnällig och somnar sent!
  • Mandelskorpan

Har hon vuxit bra / följt kurvorna bra? Tänkte att hon kan ha känslig mage tex för komjölk. Inga problem med mage / bajs / hud / kräkningar?

• isolande

22 låter rätt normalt för en fyramånaders att somna. Samma sak med ett uppvak vid 3 (lyxigt om du frågar mig, vår lille sov aldrig längre än 2 timmar i sträck första 8 månaderna....) Att det behövs vaggas och skumpas och fixas är nog inte ovanligt heller. Vissa barn är gnällspikar, andra inte. Vår yngsta typ skrikgnällde konstant (kändes det som) fram till ca 9 månader. Han är fortfarande en skrikpip och kommer nog vara det resten av livet.

Storasyster däremot gallskrek kanske 2 ggr sitt första år, och då var hon verkligen sjuk med feber. Barn är olika helt enkelt..

Om du är orolig för hennes hälsa så låt en läkare titta igenom henne i öron, hals och klämma på magen. Oftast är det inget som är fel utan livet är jobbigt och besvärligt första året. Har du provat att inte vagga?, eller bara vagga en stund och sedan lägga henne med napp eller snuttefilt?

Vår son ville liksom inte vaggas ända in i mål så att säga, utan ville dåsa till och sedan vara ifred och somna. Jättesvårt att tajma det såklart, men till slut fick vi in snitsen. Kanske kan vara värt att prova?

• Sandrawe

Hon följer sin kurva jättebra! Spyr väldigt mycket. Fått ersättning sedan hon var 3 veckor :)

• Sandrawe

Ja de är lyx att hon sover till 3. Men hon sover ej mycket på dagen så någon gång måste hon ju sovA?? Jag har testat att lägga ner henne efter en vaggtur men då blir hon galen. Men kanske ska testa mig fram och se om de fungerar efter en viss tid. ??

• isolande
    Sandrawe skrev 2014-06-04 10:55:59 följande:
    Ja de är lyx att hon sover till 3. Men hon sover ej mycket på dagen så någon gång måste hon ju sovA?? Jag har testat att lägga ner henne efter en vaggtur men då blir hon galen. Men kanske ska testa mig fram och se om de fungerar efter en viss tid. ??
    Tror du får prova lite olika strategier. Förstår att det är jobbigt, särskilt om hon inte sover så bra på dagen heller. Kom ihåg att det går över, oftast gör det faktiskt det! När man är inne i det så känns det som att det enda man gör är att skumpa och söva en gallskrikande bebis.

Har du provat att ha henne i en ergonomisk sele och bumpa henne upp och ner? Kan spara på armar och rygg. Funkade inte för oss alls men kan ju vara värt ett försök för dig?

Ta hjälp om du kan, kanske kan mormor komma över och gå en sväng med henne i vagnen? Sover hon bra i vagn? Kan du ta in vagnen och gunga henne i den? Det gjorde jag ett tag med vår lille.
  • Mandelskorpan
    Sandrawe skrev 2014-06-04 10:35:43 följande:
    Hon följer sin kurva jättebra! Spyr väldigt mycket. Fått ersättning sedan hon var 3 veckor :)

Ok borde inte vara något hon inte tål då. Kanske har hon lite reflux.
  • Sandrawe

Jo vagnen gillar hon ibland men inte när hon blivit så förtvivlad... Sele fungerar också ibland med direkt ja lägger henne ifrån mig vaknar hon. Men ska prata med BVC i morgon och se vad de säger.

Kan hon ha ont kanske? Funderar på öron eller ja jag vet inte nacke , rygg? Hur vet man liksom..

Svar på tråden behöver ej hjälp. 4 månaders gnällig och somnar sent!