• Neo4ever

gravid med barn nr 2..livrädd-panik..

Hej, jag är nu gravid med mitt andra barn i v 17(16+0) å har börjat tänka på förlossningen.. Jag får panik å e livrädd jag minns min första förlossning som om den var igår,den var långdragen å traumatisk.. Var nära att förlora min bebis Jag var rädd första gången oxo,men den här gången e det ännu värre..första gången e man ovetande,men denna gång vet ja precis vad som väntar..å ja minns dom hemska krystvärkarna hur fruktansvärt ont det gjorde..jag har längtat länge efter ett syskon,men nu e jag panikslagen av rädsla

• Svar på tråden gravid med barn nr 2..livrädd-panik..
  • tjej1989
    Neo4ever skrev 2014-06-03 23:54:42 följande:

Hej, jag är nu gravid med mitt andra barn i v 17(16+0) å har börjat tänka på förlossningen.. Jag får panik å e livrädd smile4.gif jag minns min första förlossning som om den var igår,den var långdragen å traumatisk.. Var nära att förlora min bebis smile4.gif Jag var rädd första gången oxo,men den här gången e det ännu värre..första gången e man ovetande,men denna gång vet ja precis vad som väntar..å ja minns dom hemska krystvärkarna hur fruktansvärt ont det gjorde..jag har längtat länge efter ett syskon,men nu e jag panikslagen av rädsla smile4.gif

Grattis till graviditeten!

Jag själv ska föda mitt första barn om ca 1 månad och blev livrädd nu.. Haha.

Nej men kan du inte prata med din barnmorska om kejsarsnitt? Eller känns det också läskigt? Är man jätte rädd för att föda vaginalt brukar man väl få det beviljat har jag för mig?
  • Neo4ever
    tjej1989 skrev 2014-06-04 01:14:33 följande:
    Grattis till graviditeten! Jag själv ska föda mitt första barn om ca 1 månad och blev livrädd nu.. Haha. Nej men kan du inte prata med din barnmorska om kejsarsnitt? Eller känns det också läskigt? Är man jätte rädd för att föda vaginalt brukar man väl få det beviljat har jag för mig?

Tack detsamma Jag e ännu mer rädd för kejsarsnitt denna rädslan e fruktansvärt jobbig,har bett om remiss till aurora barnmorska,men vet ej när ja går tid där..men min barnmorska tycker verkligen att jag e i behov av hjälp å stöd med tanke på första förlossningen..
  • xBellax

Hej känner också igen mig. Har BF om ca 4 v och blir bara mer och mer rädd efter att tiden går. Hade en mkt tuff förlossning med 1:an. Förlossningen var lång och utdragen. Barnet var dessutom 4,7 kg tungt. Jag har känt mig ganska lugn fram tills för några veckor sedan. Precis som du då är jag även livrädd för snitt...

• Royalle

Jag känner med dig. Jag har också en tuff förlossning bakom mig med diskbråck och jättesvårt att krysta. Jag förlorade också nästan min lilla i lunginflammation pga att förlossningen tog så lång tid. Jag hade mest ont av diskbråcket, inte så mycket av själva krystvärkarna, men jag orkade inte krysta eftersom jag hade så ont i ryggen.
    Nu fasar jag för nästa förlossning (är i v12)och är rädd att få diskbråck igen. Jag försöker bara förtränga att dagen kommer att komma...

• Lagombutwhy

Hej ni rädda :)

Jag är gravid med nr 5.. Det blir snitt denna gång pga att jag op för diskbråck 2 ggr o har en instabil disk. Fick snitt även förra gången för 6 år sedan då dottern låg i säte o vägrade vända sig trots försök. Snittet gick jättebra, även läkningen efter. Kan dock jämföra med mina tre vaginala förlossningar om det kan hjälpa er:

Vaginal förlossning gör självklart förbannat ont, men bebisen kommer igång snabbare likaså amningen. Dessutom är man själv på benen samma dag o kan ta aktiv del i skötseln.

Snitt är snabbt avklarat, man slipper långdragen smärta. Däremot är man liggande ett par dgr då pappan får ta största delen av skötseln.

• Royalle
    Lagombutwhy skrev 2014-06-22 17:10:24 följande:

Hej ni rädda :)

Jag är gravid med nr 5.. Det blir snitt denna gång pga att jag op för diskbråck 2 ggr o har en instabil disk. Fick snitt även förra gången för 6 år sedan då dottern låg i säte o vägrade vända sig trots försök. Snittet gick jättebra, även läkningen efter. Kan dock jämföra med mina tre vaginala förlossningar om det kan hjälpa er:

Vaginal förlossning gör självklart förbannat ont, men bebisen kommer igång snabbare likaså amningen. Dessutom är man själv på benen samma dag o kan ta aktiv del i skötseln.

Snitt är snabbt avklarat, man slipper långdragen smärta. Däremot är man liggande ett par dgr då pappan får ta största delen av skötseln.

När jag låg med diskbråck (bokstavligt talat. Var sängbunden de två sista månaderna...) Så diskuterades snitt, men ortopeden ville inte gå med på det eftersom min rygg då inte kunnat bygga upp musklerna igen. Jag skulle alltså blivit sängbunden ett bra tag även efter förlossningen. Under förlossningen fanns en ortopedläkare med hela tiden. Hur har dina läkare resonerat?

Nu är jag opererad, men jag har ju ändå ont fortfarande. Därför är jag rädd att det ska bli likadant...Rynkar på näsan
  • Lagombutwhy
    Royalle skrev 2014-06-22 17:30:02 följande:
    När jag låg med diskbråck (bokstavligt talat. Var sängbunden de två sista månaderna...) Så diskuterades snitt, men ortopeden ville inte gå med på det eftersom min rygg då inte kunnat bygga upp musklerna igen. Jag skulle alltså blivit sängbunden ett bra tag även efter förlossningen. Under förlossningen fanns en ortopedläkare med hela tiden. Hur har dina läkare resonerat?

Nu är jag opererad, men jag har ju ändå ont fortfarande. Därför är jag rädd att det ska bli likadant...Rynkar på näsan
    Jag hade inte diskbråck vid mina tre vaginala förlossningar tack o lov. Ont i ryggen vid krystningarna absolut, men hanterbart. Fick mina diskbråck senare, opererats för två st samma disk senaste 3 åren. Sista op nu i nov lyckades inte utan det har varit prat om steloperation. Men så blev jag gravid, och nu håller jag tummarna att ryggen ska palla trycket o hålla hela vägen. Förmodligen blir det steloperation ngr mån efter förlossning. Går o har ont hela tiden o kan inte lyfta ngt :(
  • Royalle
    Lagombutwhy skrev 2014-06-22 18:27:02 följande:
    Jag hade inte diskbråck vid mina tre vaginala förlossningar tack o lov. Ont i ryggen vid krystningarna absolut, men hanterbart. Fick mina diskbråck senare, opererats för två st samma disk senaste 3 åren. Sista op nu i nov lyckades inte utan det har varit prat om steloperation. Men så blev jag gravid, och nu håller jag tummarna att ryggen ska palla trycket o hålla hela vägen. Förmodligen blir det steloperation ngr mån efter förlossning. Går o har ont hela tiden o kan inte lyfta ngt :(
    Usch, fy! Jag vet exakt hur det känns. Hoppas verkligen att det går bra för dig. Jag blev opererad ganska exakt ett år efter förlossning. Det gick lättare att röra sig efter förlossningen då bebisen inte längre tryckte på ryggen, men det var ändå jättejobbigt.
Svar på tråden gravid med barn nr 2..livrädd-panik..