• kishi

Åka till Bulgarien med 2 åring, vad bör man tänka på?

Hej 

Vi har bokat en resa till Bulgarien i juli, dottern fyller 2 i aug. Jag har aldrig rest med barn, dock rest många gånger själv, varit i Bulgarien två gånger. Nu har jag dock inte rest sen innan jag blev gravid så nu är det ett tag sedan och jag känner mig lite smått nervös inför resan, känner att jag inte riktigt har koll på vad det är man ska tänka på. 

Så, om ngn vill bistå med några punkter vad som är viktigt att tänka på när man reser med barn och som kanske även varit i Bulgarien, vore jag väldigt tacksam. Ska själv sätta mig ner och googla, läsa på resmålet osv. Men ibland får man så mycket bra tips och ideer härifrån. Ska man t.ex. packa blöjor och barnmat eller finns det att köpa där? Hon äter den mat vi äter, men hon äter välling. Ska jag packa det då? Solkräm vill jag ha svensk, så det packar jag med. Eget apotek är ju bra att ha med och vätskeersättning. Behöver hon få ngn spruta för att åka dit? Jag vet att vi vuxna inte behöver. 

Ska man packa med sig alla förbrukningsvaror så blir det ju en hel resväska som bara är hennes, får man göra så? Per person brukar det ju bara vara en väska, och överskrider man ett visst antal kilo får man betala extra. Räknas hon som en vuxen då med rätt till en hel väska? Annars får jag packningsproblem.... :)

När vi flyger dit så går planet 19 så då kommer hon väl somna på planet antar jag, det blir som det blir, det oroar mig inte. Däremot när vi ska hem, då går planet kring 00 på natten. Det oroar mig lite, för man måste ju lämna rummet på dagen, sen har vi hela dagen och hela kvällen utan rum. Hon kan ju sova i vagnen framåt kvällen, men på flygplatsen kommer ju vagnen checkas in. Någon som varit med om att flyga på lite udda tider, hur gick det? Antar att hon får sitta och sova i famnen på flygplatsen och sova vidare i famnen på planet. 

Kom gärna med tips och råd! Tack snälla

• Svar på tråden Åka till Bulgarien med 2 åring, vad bör man tänka på?
  • isolande

Hehe, vi flög med vår 2½-åring och 8-månaders på udda flygtid, dvs nattsömn för båda. Det var cirkus kan jag säga, herregud, ingen kunde somna och båda skrek i högan sky och väckte varann i omgångar..... aldrig mer säger jag bara .

Hemresan gick mycket bättre då vi flög på dagtid.

• kishi

Usch då... Jag inbillar mig att det löser sig på ngt sätt. Fanns inga plan dit som gick andra tider, då hade vi fått byta resmål och det kändes dumt... Hur gick resan i övrigt då ? Tips på att resa med småbarn?

isolande skrev 2014-06-04 10:53:50 följande:
    Hehe, vi flög med vår 2½-åring och 8-månaders på udda flygtid, dvs nattsömn för båda. Det var cirkus kan jag säga, herregud, ingen kunde somna och båda skrek i högan sky och väckte varann i omgångar..... aldrig mer säger jag bara .

Hemresan gick mycket bättre då vi flög på dagtid.

• isolande
    kishi skrev 2014-06-04 12:05:24 följande:
    Usch då... Jag inbillar mig att det löser sig på ngt sätt. Fanns inga plan dit som gick andra tider, då hade vi fått byta resmål och det kändes dumt... Hur gick resan i övrigt då ? Tips på att resa med småbarn?
    Det löser sig ju alltid, man har ju inget val och helvetet varar inte för evigt Flört. Vi tänkte liksom inte riktigt på flygtiderna när vi bokade, utan det blev som det blev bara.... Det var kul när vi väl var på plats. Vi hade iPad och böcker med oss till stora, lillen hade leksaker och nappen. Det var gnäll och skrik ändå Glad.
    Så vi har bestämt oss för att semestra i Sverige med barnen något år till innan vi provar på 6-timmarsflyg igen.

Värt att nämna är att bredvid oss på flyget hem satt en ensam mamma med barn i exakt samma ålder som våra. De var hur lugna som helst och sov och pillade med sina grejer om vartannat. Hon var ensam och hade inga som helst bekymmer. Så: Barn är olika, det kan gå bra, det kan gå....inte bra Flört
  • kishi

Jo precis, man vet ju aldrig ... Jag väljer att vara optimistisk ... Men lite nervös e jag .. Packade ni med blöjor och mat ? Hade ni vagn med? Hur går det till när man checkar in vagn ? Får man sån där plast på flygplatsen som man ska linda runt vagnen eller ska man köpa det själv?

isolande skrev 2014-06-04 12:10:39 följande:
    Det löser sig ju alltid, man har ju inget val och helvetet varar inte för evigt . Vi tänkte liksom inte riktigt på flygtiderna när vi bokade, utan det blev som det blev bara.... Det var kul när vi väl var på plats. Vi hade iPad och böcker med oss till stora, lillen hade leksaker och nappen. Det var gnäll och skrik ändå .

Så vi har bestämt oss för att semestra i Sverige med barnen något år till innan vi provar på 6-timmarsflyg igen.

Värt att nämna är att bredvid oss på flyget hem satt en ensam mamma med barn i exakt samma ålder som våra. De var hur lugna som helst och sov och pillade med sina grejer om vartannat. Hon var ensam och hade inga som helst bekymmer. Så: Barn är olika, det kan gå bra, det kan gå....inte bra

• isolande
    kishi skrev 2014-06-04 12:22:59 följande:
    Jo precis, man vet ju aldrig ... Jag väljer att vara optimistisk ... Men lite nervös e jag .. Packade ni med blöjor och mat ? Hade ni vagn med? Hur går det till när man checkar in vagn ? Får man sån där plast på flygplatsen som man ska linda runt vagnen eller ska man köpa det själv?
    Vi hade med blöjor och mat i handbagaget. Ta med lite extra om ngt skulle strula, tex planet är försenat osv. Vi hade två paraplyvagnar med som vi checkade in. Man går till "specialbagage" och där får man en plastpåse och silvertejp att slå in vagnen i. Kostar ingenting, utan alla barn under 8 år (tror jag) har rätt att ta med en vagn. Det finns personal där som tar emot vagnen och checkar in den.

Lycka till!
  • Mandelskorpan

Har dottern flygstol borde hon få ha en väska? Men fråga vad som gäller är nog säkrast.

Dottern var drygt 2 när vi var iväg på sol- o badsemester, hade med en paraplyvagn, billig enkel för det är inte helt ovanligt att de går sönder, hade en sun-suit med lång ärm och solkeps och hade med välling o blöjor. Mat fick hon äta det som serverades, flög dagtid, hade med lite böcker o leksaker, det gick bra. Badtofflor kan vara bra. Vissa hotell har lånebarnvagnar, kan vara värt att kolla upp.

Svar på tråden Åka till Bulgarien med 2 åring, vad bör man tänka på?