• wizzer

Bästa sättet att flyga med barnvagnen?

Första resan med barnet och jag håller på och funderar på hur vi ska göra  med barnvagnen. Vi ska flyga charter, har en resevagn, Quinny Zapp Xtra (fälls inte med sittdelen, chassit blir väldigt litet och sittdelen blir väldigt platt men ganska stor). Är det bäst att hyra Airshell? Eller vågar man chansa på att vagnen håller i en sådan där plastpåse som man får på flygplatsen? Det finns en väska att köpa till vagnen men där går inte sittdelen i, enbart chassit, förstår inte hur Quinny har tänkt riktigt..

Det verkar så bökigt med Airshell, hålla på och hämta ut och lämna in.. Någon som testat?

• Svar på tråden Bästa sättet att flyga med barnvagnen?
  • wizzer

ELLER, ska man helt enkelt ta en väldigt stor resväska och försöka få ner vagnen där? Det KAN gå..

• Stårschan

Hur gammalt är barnet?

• pellepelle

Har rest i tre år med plastpåse utan att det blivit en skråma på vagnarna (gissningsvis 10-15 resor). Flyger du dessutom charter så kommer bolaget hjälpa dig med en ersättningsvagn om det går sönder ( i alla fall om du åker med bolagets egna flygbolag).

• wizzer
    pellepelle skrev 2014-06-03 17:06:26 följande:
    Har rest i tre år med plastpåse utan att det blivit en skråma på vagnarna (gissningsvis 10-15 resor). Flyger du dessutom charter så kommer bolaget hjälpa dig med en ersättningsvagn om det går sönder ( i alla fall om du åker med bolagets egna flygbolag).

Jaha, är det så, det har jag missat! Menas det då att man får låna en vagn under resan men sen själv bekosta lagning/köpa ny vagn efter redan?

Då kanske vi chansar och kör på plastpåsen. Känns som att man har så mycket att stå i på flygplatsen utan att hålla på med väskhyrning och liknande :)
  • vi och pyret

Vi har haft airshell väska de senaste flygningarna vi gjort. Anledningen är att försäkringarna inte gäller utan dem. (Flygbolagets, vet ej hur det ser ut med hemförsäkringen faktiskt). Innan dessa fanns hade vi bara en påse, och det chassit fick sig en liten smäll.

Tycker det är smidigt att hämta/lämna dem. Tar ingen tid egentligen. Däremot är de ganska stora och otympliga.

• wizzer
    vi och pyret skrev 2014-06-03 19:13:03 följande:
    Vi har haft airshell väska de senaste flygningarna vi gjort. Anledningen är att försäkringarna inte gäller utan dem. (Flygbolagets, vet ej hur det ser ut med hemförsäkringen faktiskt). Innan dessa fanns hade vi bara en påse, och det chassit fick sig en liten smäll.
    Tycker det är smidigt att hämta/lämna dem. Tar ingen tid egentligen. Däremot är de ganska stora och otympliga.
  • wizzer
    vi och pyret skrev 2014-06-03 19:13:03 följande:

Hmm, får fundera ett varv till. Och kolla upp försäkringen! Hur gjorde ni mellan ut- och hemresa, hade ni med er airshell-väskan eller kunde ni förvara den på flygplatsen under resan? Såg att man kunde göra det på vissa ställen. Känns ju onödigt att behöva släpa med sig den, men på en del ställen verkar man vara tvungen att göra så.

Det är mest chassit jag är orolig för, det blir väldigt litet ihopfällt men det är en del delar som "sticker ut" som lätt skulle kunna skadas om det slängs runt eller så.

• Sous

Vi köpte en babyzen yoyo som viks till handbagagestorlek. Har haft den med in i kabinen på varje flygning, funkar jättebra för oss, men hjälper kanske inte direkt er som redan har en annan vagn.

• pellepelle
    wizzer skrev 2014-06-03 18:05:06 följande:

Jaha, är det så, det har jag missat! Menas det då att man får låna en vagn under resan men sen själv bekosta lagning/köpa ny vagn efter redan?

Då kanske vi chansar och kör på plastpåsen. Känns som att man har så mycket att stå i på flygplatsen utan att hålla på med väskhyrning och liknande :)
    Ja, du får nog kolla med arrangören före dock. Kan inte garantera att det går att lösa av alla arrangörer på alla resmål. men går den sönder under resan får du ersättning såklart. men kanske inte en lånevagn under tiden dock

men som sagt, jag har rest mycket utan att något gått sönder
  • carrobarro84

Jag skulle aldrig resa med en vagn i bara plastpåse. Jag är för rädd om mina vagnar för det. Har ju sett hur de kastar även med specialbagaget oh när de tar ut vagnar ur planet o lägger på en kärra. Sen tre fyra väskor ovanpå. Nä vinklar med airshell eller vagntillverkarens egna vadderade väska. Smidigt och säkrare.

Svar på tråden Bästa sättet att flyga med barnvagnen?