• Anonym (orolig)

framfall 1 månad efter FL?

Jag har sedan 1½ vecka känt som en tyngd i underlivet speciellt när jag går.
    Fick en perineumbristning grad 2 efter FL med sugklocka (första barnet) o fram tills för 10 dagar sedan var allt faktiskt bra där nere.Stygnen föll väl bort för 2 veckor sedan.
    Nu tittade jag i spegeln o där syns en del som inte ska vara där, en utbuktning ca 5 cm lång 1 cm bred...är nu jätterädd att detta är framfall!??
    Det känns som att något ska trilla ut när jag går!
    Vad ska jag göra o vad ska jag tänka på? Jag kniper ofta men gör kanske fel?
    Efterkontrollen är om 2 månader.

• Svar på tråden framfall 1 månad efter FL?
  • Anonym (orolig)

Jag var hos min BM o fick konstaterat främre slidväggsframfall. Ska knipa extra mycket o med knipkulor till hjälp...inte lyfta tungt eller hoppa.

Har du fler tips?

Detta var första barnet (efter många missfall) o jag är 40+ men inte alls överviktig. ..gick upp 14 kg under graviditeten o har nu gått ner 12.

Sugklocka användes vid FL o fick en perineumbristning grad 2 men det hade läkt fint sa BM.

Brukar detta slags framfall gå tillbaka?

Kan man ha sex?

Är så ledsen o orolig. .ville dessutom haft kejsarsnitt pga rädsla men fick ej o så blev det såhär.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! I de flesta fall går det tillbaka, gör det inte det finns det hjälp att få. Knip så ofta du kan. Du kan ha sex. Försök att ha i åtanke att gravditeten i sig kan bidra till prolapsen och att man inte kan säga att du inte hade fått det även om du snittats. Lycka till

Svar på tråden framfall 1 månad efter FL?