• Pizzasten

Hur lever man utan barn?

Hur kommer man över sin barnlängtan? Jag har inte blivit gravid på de tre år vi har försökt. Jag vet att man kan söka hjälp och göra utredningar inom sjukvården, men jag vill inte det. Jag har så mycket jobbiga erfarenheter från sjukvården sedan tidigare då jag varit sjuk i mitt liv, så jag känner inte att jag skulle orka med mer utredningar, behandlingar osv som kanske ändå inte leder någonstans. Tänker att det kanske inte är meningen att jag ska ha barn. Sedan börjar jag bli alldeles för gammal också, är 37 år och det är gammalt för en förstföderska. Man känner ju att man är stelare än för tio år sedan, de gråa håren blir fler och fler, rynkorna är allt jag ser i spegeln... Kunde ju för farao vara mormor idag... Jag har alltid velat ha barn och räknat med detta, men förstår nu att det inte kommer bli så. Jag har tidigare undrat vad man gör med sitt liv om man är 40 och inte har barn, och det undrar jag fortfarande. Så hur lever man med detta? De allra flesta i min ålder har ju faktiskt barn, det är väl typ 15% statistiskt sett som inte har barn. De jag känner som inte har barn i den här åldern har psykiska funktionshinder, känner EN som är frivilligt barnlös. Men ingen som är ofrivilligt barnlös. Hur kommer man över längtan? Den finns ju tyvärr kvar även om man logiskt vet att det inte kommer bli några barn.

• Svar på tråden Hur lever man utan barn?
  • kivirush

Kan inte svara på hur det är att vara ofrivilligt barnlös. Jag har aldrig haft någon barnlängtan och har inga planer på att någonsin skaffa mig egna barn. Jag vill leva mitt liv utan att vara ansvarig för någon annan eller behöva anpassa mig. När jag känner att jag har rest klart och inte känner för att åka iväg spontant på en weekend så skaffar jag en hund.

Vet inte om en barnlängtan någonsin kommer att släppa när man väl får den. Men det kanske kommer med klimakteriet.

• Jag är bara jag

Ursäkta,men 37 gammalt!? Tungan ute Jag är 45 och försöker för fullt få barn!  Glad Vad är det som exakt gör att du misstror vården? Vanlig sjukvård och infertilitetshjälp är ju liksom inte samma sak, Du kan gå privat dessutom,tusen gånger bättre bemötande och hjälp! Glad 

Som svar på din fråga svarar jag att man inte kan om det enda man vill i livet är att få barn. Det är därför vi aldrig ger upp.

• emmafina86

Jag är 28 år och har kämpat ett år med att bli gravid - utan resultat. Har funderat mkt på det här med barnlöshet och vad man ska göra av sitt liv om man inte kan få barn, en jättejobbig tanke.
    Redan nu har jag levt många år och känt av att jag saknar barn i mitt liv. Känner att jag har mycket tid och energi som jag skulle vilja lägga på just det, så var lägger man den i stället? För min del har det blivit lite av varje. Jobbet får en stor del, min sambo, försöker träna, läsa böcker, se på film, resa och umgås med mina 4 syskonbarn. Men alltid finns den där tanken där. 

Jag och min sambo har precis påbörjat en utredning. Innan har jag alltid tanken att - kan man inte få barn på naturlig väg, så borde man kanske inte ha några barn. Men nu när jag står där själv så tänker jag verkligen inte så. Finns det hjälp och möjlighet för oss att få ett litet barn, så tar jag gärna emot den hjälpen!

Många tänker säkert "men du är ju så ung, du har gott om tid på dig", men vi började försöka när jag var 27 år, nu är jag redan 28 och snart kommer det bara rassla till och sen är jag 30. Tiden går väldigt fort, speciellt när man månad efter månad har stenkoll på när mensen ska komma...+ att jag skulle vilja ha mer än ett barn...

Livet blir inte alltid som man har tänkt sig, men det finns massa möjligheter hur det än blir!

• Fii 81

Jag är 32 och kan inte få barn kan heller inte göra en Ivf av olika anledningar så vi ska adoptera.

• Kaffekanna86
    Pizzasten skrev 2014-06-03 07:59:00 följande:

Hur kommer man över sin barnlängtan? Jag har inte blivit gravid på de tre år vi har försökt. Jag vet att man kan söka hjälp och göra utredningar inom sjukvården, men jag vill inte det. Jag har så mycket jobbiga erfarenheter från sjukvården sedan tidigare då jag varit sjuk i mitt liv, så jag känner inte att jag skulle orka med mer utredningar, behandlingar osv som kanske ändå inte leder någonstans. Tänker att det kanske inte är meningen att jag ska ha barn. Sedan börjar jag bli alldeles för gammal också, är 37 år och det är gammalt för en förstföderska. Man känner ju att man är stelare än för tio år sedan, de gråa håren blir fler och fler, rynkorna är allt jag ser i spegeln... Kunde ju för farao vara mormor idag... Jag har alltid velat ha barn och räknat med detta, men förstår nu att det inte kommer bli så. Jag har tidigare undrat vad man gör med sitt liv om man är 40 och inte har barn, och det undrar jag fortfarande. Så hur lever man med detta? De allra flesta i min ålder har ju faktiskt barn, det är väl typ 15% statistiskt sett som inte har barn. De jag känner som inte har barn i den här åldern har psykiska funktionshinder, känner EN som är frivilligt barnlös. Men ingen som är ofrivilligt barnlös. Hur kommer man över längtan? Den finns ju tyvärr kvar även om man logiskt vet att det inte kommer bli några barn.

Jag förstår dig och din vantro på vården. Hatar den också! Dom är okänsliga idioter.
    Dom har varit otrevliga mot oss, eller mot mig iaf då vi varit där. Sagt saker som "varför ser du så bekymrad ut"? och "slappna av mer". Jävla puckon. Ville egentligen munra upp dig ock skriva att min syster fick sitt första och enda barn nu när hon var 41 år gammal. Hennes man vill inte ha fler då han har 2 sedan tidigare men hon fick 1 barn iaf.
Svar på tråden Hur lever man utan barn?