tvångsbodeling bodelningsförrättare HÄLP
hej,
Behöver lite hjälp ang bodeningsförrätning.
Just nu är jag förtvivlad...eller förvirrad.
Ska försöka förklara situtionen lite snabbt.
Varit gift i 17 år, vi köpte hus med mera så som många andra gör. Men då vi köpte huset och annat var vi tvungna att ta alla lånen på mig pga av mitt ex har massa skulder sen tidigare äktenskap.
Huslånen och krediter men också lagfart och alla grejer står på mig. Alla skulder ligger så högt så att det inte finns nåt övervärde. Men exet vägrar skriva under bodelningsavtalet.
Till slut fick jag ansöka om bodelningsförrättare, och jag och exet fick lämna underlag till förrätaren.
Grejen är så att han har först och främst höjt värdet på bohaget till inköpspriser och inte mer med det så har han värderat saker inköpta på blocket till flera tusen trotts att jag köpte dem för några hundralappar. Men sina egna grejer undervärderade han.
Jag bor med barnen i huset efter jag begärde kvarsittning, BTW jag och våra gemensamma barn fick flytta ut från huset och bodde i en liten lägenhet och han då slutade att betala för sig. Jag stod då med två hyror och allt som kom runt kring...han bara struntade i allt..dessutom hade han kontaktförbud. Men det var inom parantes.
idag fick jag hem hans underlag och han laggt till hans skulder sedan tidigare...och jag fått för mig att det kommer innebära att jag får stå för hans skulder plus att jag har alla andra skulder.
Men efter en djupare eftertanke så har jag konstaterat att dessa skulder kommer att läggas in i bodelningen och det inte är till fördel för honom...eller?
Så frågan är nu sådan att jag står på alla gemensamma skulderna som uppgår till typ 1,5 mlj huset är värt 1,4 +/- 10% och han har kommit med sin skuld till kronofogden på 212 000 sek.
Hur gör man bodelning nu då?
Lägger man ihop hanns skulder till denna 1,5 miljon då hamnar vi på 1,7 mlj.
Eller hur gör man?
Jag betalar allt och sköter barnen och dom har ingen kontakt med honom...inom parantes.
Jag lever på en lön och försöker att rulla detta runt. Vill bara få slut på elendet.
Det är bara dyrt och nerverna håller på att äta upp mig. Har det svårt ekonomiskt och ahn vill bara komma åt saker som är skuld på men det är även jag som äger dom.
Vore taksam för ett bra svar, hur det bli med hans skuld räknas det som skuld i bodelningen eller som tillgång?...för att han tror att jag ska betala hans skulder...
tack på förhand.