• hurrycane

tvångsbodeling bodelningsförrättare HÄLP

hej,

Behöver lite hjälp ang bodeningsförrätning. 
    Just nu är jag förtvivlad...eller förvirrad.

Ska försöka förklara situtionen lite snabbt. 
    Varit gift i 17 år, vi köpte hus med mera så som många andra gör. Men då vi köpte huset och annat var vi tvungna att ta alla lånen på mig pga av mitt ex har massa skulder sen tidigare äktenskap.
    Huslånen och krediter men också lagfart och alla grejer står på mig. Alla skulder ligger så högt så att det inte finns nåt övervärde. Men exet vägrar skriva under bodelningsavtalet. 
    Till slut fick jag ansöka om bodelningsförrättare, och jag och exet fick lämna underlag till förrätaren.
    Grejen är så att han har först och främst höjt värdet på bohaget till inköpspriser och inte mer med det så har han värderat saker inköpta på blocket till flera tusen trotts att jag köpte dem för några hundralappar. Men sina egna grejer undervärderade han.
    Jag bor med barnen i huset efter jag begärde kvarsittning, BTW jag och våra gemensamma barn fick flytta ut från huset och bodde i en liten lägenhet och han då slutade att betala för sig. Jag stod då med två hyror och allt som kom runt kring...han bara struntade i allt..dessutom hade han kontaktförbud. Men det var inom parantes.

idag fick jag hem hans underlag och han laggt till hans skulder sedan tidigare...och jag fått för mig att det kommer innebära att jag får stå för hans skulder plus att jag har alla andra skulder.
    Men efter en djupare eftertanke så har jag konstaterat att dessa skulder kommer att läggas in i bodelningen och det inte är till fördel för honom...eller?

Så frågan är nu sådan att jag står på alla gemensamma skulderna som uppgår till typ 1,5 mlj huset är värt 1,4 +/- 10% och han har kommit med sin skuld till kronofogden på 212 000 sek. 
    Hur gör man bodelning nu då? 
    Lägger man ihop hanns skulder till denna 1,5 miljon då hamnar vi på 1,7 mlj.
    Eller hur gör man? 
    Jag betalar allt och sköter barnen och dom har ingen kontakt med honom...inom parantes. 
    Jag lever på en lön och försöker att rulla detta runt. Vill bara få slut på elendet. 
    Det är bara dyrt och nerverna håller på att äta upp mig. Har det svårt ekonomiskt och ahn vill bara komma åt saker som är skuld på men det är även jag som äger dom.

Vore taksam för ett bra svar, hur det bli med hans skuld räknas det som skuld i bodelningen eller som tillgång?...för att han tror att jag ska betala hans skulder...

tack på förhand.

• Svar på tråden tvångsbodeling bodelningsförrättare HÄLP
  • Emma jurist

Hej, 

Jag vill börja med att säga att det är mycket tråkigt att höra om din utsatta och jobbiga situation. 

I en bodelning görs först en så kallad andelsberäkning, i vilken man utreder vilka tillgångar och skulder makarna har. I bodelningen ingår all makarnas giftorättsgods, dvs allt makarna äger som inte är enskild egendom. Vardera make får dock i skälig omfattning undanta kläder och dylikt från bodelningen.  Som huvudregel görs värdering av det parterna ägde på brytdagen till ett marknadsvärde på bodelningsdagen. Det innebär att det som tas upp i bodelningen är allt som makarna ägde och de skulder de hade på brytdagen. Om bodelningsdagen inträffar långt efter brytdagen, precis som ert fall, kan marknadsvärdet ha ändrats. Marknadsvärdet kommer dock att baseras på den senare tidpunkten, alltså när bodelningsavtalet upprättas.

Vad gäller värdering av tillgångarna är utgångspunkten att värderingen sker till marknadsvärde om inte de före detta makarna är överens om att annat slags värde ska användas. Du bör alltså kunna kräva att din före detta make värderar sina tillgångar till nuvarande marknadsvärde. Med marknadsvärde menas det värde som skulle kunna erhållas om man sålde tillgången idag.

I den så kallade skuldavräkningen som sker räknas respektive makes skulder av från de tillgångar respektive make har. Det netto som räknas fram på respektive sida läggs samman för att sedan hälftendelas i den så kallade andelsberäkningen. Det är framförallt här som en make drabbas av den andre makens skulder på så sätt att ett mindre netto kan läggas in i andelsberäkningen. Blir det ett minusbelopp på den ene makens sida läggs ändå bara ett nollbelopp in. Har en make väldigt stora skulder kommer alltså denne make som huvudregel inte att kompenseras för dem.

Huvudregeln är nämligen att vardera make ansvarar för sina egna skulder. Dock drabbas den make som har större nettotillgångar på så sätt att den ofta får dela med sig av sina tillgångar till den make som har ett mindre netto i den så kallade lottläggningen.  Lottläggningen är det steg i en bodelning i vilket man fördelar egendomen på så sätt att respektive make får egendom eller pengar motsvarande det belopp som räknades fram i andelsberäkningen. Alternativt kan den maken behöva köpa ut den andre maken. Om nödvändigt omfördelas här viss äganderätt.

Jag hoppas det gav dig viss hjälp på vägen.

Generellt kan också tilläggas att det alltid blir billigare om ni kan enas, även om det innebär att du måste kompensera. Alternativet är att de pengar du är villig att dela med dig av annars går till mycket dyra processkostnader eller till en mycket dyr bodelningsman.  

Stort lycka till så hoppas jag att det löser sig på bästa möjliga sätt!

avtal24.se/boka

Svar på tråden tvångsbodeling bodelningsförrättare HÄLP