• tomsfru

ettan två år när tvåan kommer, vagga som sovlösning?

ja, vi ska få en till när våran lilla tös är bara två år, o nu går funderingar till sovlösningar.

Dottern är ju bara 16 mån nu och sover i spjälsäng i vårat sovrum för närvarande och sover väldigt bra i den. i sommar kommer hon vara 1 1/2 och vi planerar att hon ska få prova sova i ett "eget" rum, vi kommer ha babyvakt kopplat till.

dottern började sova fram till nattamning (cirka halva natten) i spjälsäng när hon var 1 mån vilket funkade väldigt bra. vi tänkte då om vi skulle testa en vagga till den kommande bebisen, då vi inte är helt hundra på att dottern kommer kunna sova bra i en växasäng eller liknande redan vid två års ålder.

någon som provat detta, och har det funkat? vi har ju lite tidspress på oss om man säger så... Flört

• Svar på tråden ettan två år när tvåan kommer, vagga som sovlösning?
  • Jacqueline

Jag har exakt 2år mellan mina tjejer och ettan fick eget rum vid 1års ålder (bara andra sidan hallen typ) och när lillasyster föddes fick storasyster en växasäng gick super bra!!

• Stårschan

Jag har också två år mellan mina. Storasyster fick flytta ut till eget rum med växasäng några månader innan lillasyster kom, så att hon skulle hinna vänja sig och inte se lillasyster som någon som kom och tog hennes plats.

• isolande
    Stårschan skrev 2014-06-02 12:38:49 följande:
    Jag har också två år mellan mina. Storasyster fick flytta ut till eget rum med växasäng några månader innan lillasyster kom, så att hon skulle hinna vänja sig och inte se lillasyster som någon som kom och tog hennes plats.
    Vi gjorde liknande, storasyster var 18 mån när hon fick juniorsäng, 4 månader senare kom lillebror till världen. Funkade hur bra som helst.
  • Stårschan

Jag ska väl inte påstå att det gick smärtfritt, men det hade mer att göra med att dottern var kvällspigg. Hon var lika svårsövd oavsett om hon låg i spjälsäng, vår säng, på madrass på golvet, på luftmadrass i tält eller i sin egen växasäng. Jag tror inte att det är någon bra idé att göra ett större problem av sovandet än det behöver vara. Behöver man få loss spjälsängen för att det kommer ett nytt barn så får man som förälder ta det beslutet åt barnet, och göra nattandet i nya sänglösningen så bra som möjlig.

• Flickan och kråkan

Om ni testar eget rum i vanlig säng (rekommenderar varmt vanlig säng istället för barnsäng, så får man plats och ligga med och natta lätt också, och dessutom brukar små barn ha en tendens att breda ut sig ) och verkar hon inte vilja sova själv så kan väl ni föräldrar dela på er. Fungerar ju när nytillskottet kommit också....att ni sover med var sitt barn.

• The Fugly

Vi har två år (och tre dagar) mellan våra.

Storasyster fick en växasäng när hon var ca 17 månader men hon hade visserligen börjat nobba spjälsängen så det var inget hon sörjde. En knapp månad innan lillasyster föddes fick hon eget rum där hennes pappa började sova med henne på en extrabädd. Vi sover fortfarande i olika sovrum nu när lillasyster är två månader och vi föräldrar behöver bara väckas av ett barn på natten vilket jag tror gett oss alla bästa möjliga nattsömn.

Ever stop to think, and forget to start again?
  • WSalma

Vi har 23 månader mellan våra.. Storebror sov i spjälsäng (med långsidan borttagen!) som stod i kloss med vår säng. Lillasyster sov i en babybay på andra sidan dubbelsängen. När hon blev rörlig fick hon en spjälsäng på samma ställe. När de var ca 7 månader och 2 år flyttade vi ut dem tillsammans till eget sovrum (de delar alltså). Det var helt smärtfritt, fast de kommer ju in till oss om de vaknar på nätterna förstås (lillasyster har fortfarande spjälsäng, så henne få vi hämta). Storebror fick en juniorsäng i samband med det.

Nu kommer snart nr 3 (syskonen är nu 1 och 3 år) och det är tänkt att storebror får en vanlig säng och lillasyster tar över juniorsängen när lillebror flyttar ut ur vårt sovrum (eller strax innan, det beror på hur snabba vi är, vi vill bygga om sängarna lite innan...)

• tomsfru

Ok, tack för lugnande tips. Nu har jag lite mer förtroende för det än innan Sista man vill är ju o stressa en tvååring liksom....

jo madrass eller växasäng har vi inte bestämt oss för om de blir än.... beror mest på hur de går för henne att sova i eget rum överhuvudtaget. .. hon ska ju känna sig trygg givetvis

• The Fugly

Ska dock säga att hade jag vetat då vad jag vet nu hade köpt vanlig säng direkt och struntat i växasängen!

• Alexi

Vi bytte till en resårbotten direkt på golvet när dottern var 20 månader, sjukt jobbig period. Vi bytte för att syskon skulle komma tre månader senare men vi hade ett helvete i en månad efter bytet, dottern tyckte det var alldeles för kul med stor säng och hoppade och studsade och läggningarna tog timmar. Någon månad efter bytet började hon komma in till oss på nätterna från att ha sovit hela natten i sin säng plus att det blev ett stressmoment med trappgrind och det när hon kunde gå upp själv.

Så nej, det var ingen höjdare. Hade vi inte varit så snåla borde vi köpt en spjälsäng till. Lillebror sov för övrigt inte i spjälsängen förrän han var över halvåret så det kunde vi stressat mindre över.

• anyXX

Vi har två år mellan våra och köpte helt enkelt en till begagnad spjälsäng. Ingen större utgift och storasyster fick ha kvar sin säng så länge det passade henne.

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden ettan två år när tvåan kommer, vagga som sovlösning?