Har uteslutit mjölk och gluten
Man 40 år, med bechterews och adhd. Bestämde mig för två veckor sen att, efter att läst flera spaltmil om ämnet, att utesluta både gluten och mjölk. Inte bara laktos, utan allt som är baserat på, eller innehåller komjölk.
Pga bechterews har jag sedan jag var 16 år haft ont i rygg/höft i skov, haft irit (regnbågshinneinflammation) fyra gånger. Även mellan skoven har jag varit väldigt öm längst ner i ryggen, precis där rumpan tar vid.
Nu har jag uteslutit mjölk och gluten i två veckor, inte lång tid alls, men jag har inte känt av ömheten vid ett endaste tillfälle. Skullde det bero på placebo så får det vara så, men jag har som sagt inte känt av värken vid ett enda tillfälle. Vill även poängtera att under de 24 år som jag levt med detta har detta aldrig inträffat innan.
ADHD, åh herregud vilken röra. Det jag hittils märkt av är att hyperaktiviteten lagt sig. Jag har länge funderat på varför jag beter mig som en duracellkanin omkring samma tid varje dag, vecka ut och vecka in, år ut och år in, dag efter dag.
Det slår aldrig fel, runt kl 13 så går min mun i ett och min omgivning får ha öronproppar för att slippa lyssna på mitt konstanta babblande, och se mig pilla och plocka med allt och ingenting.
Det sammanfaller med mitt vidiga, numera före detta, intag av bröd. Jag har aldrig kunnat äta frukost. Det fungerar inte. Det vänder sig i magen bara vid tanken på att äta på morgonen.
Omkring kl 11 däremot, då har jag blivit hysteriskt hungrig, och det är bröd som jag tryckt i mig.
Ett par timmar senare är jag så hyperaktiv man bara kan bli utan att hjärtat ger upp. Haha...
Detta har upphört helt och hållet. Jag är lugnare, har lättare att exempelvid diska klart utan att börja torka en spegel mitt i alltihop, för att upptäcka att sängen är obäddad, börja bädda den och ser att blommorna behöver vattnas, släpper bäddningen och ger mig i kast med blommorna...etc etc i all evighet.
Har även haft stora problem, i princip hela mitt liv, med att väldigt ofta känna mig nedstämd, och håglös och väldigt uppgiven.
Det är långt ifrån borta, men det är betydligt bättre. Det är trots allt bara två veckor sen jag slutade med mjölk/gluten, så jag hade inte förväntat mig något alls egentligen efter så här kort tid.
Det är lite krångligt, det får jag allt säga. Men det är värt det, alla gånger!!
Mitt sockersug förresten, det får inte glömmas. Jag har matat mig själv med oboy-pulver med sked, jag har suttit på en bänk halvvägs hem från affären och tryckt i mig dajm, nougat och allt vad det heter.
Suget kommer fortfarande emellanåt, men inte i närheten av lika ofta som innan.
Ska säga också att jag är fortfarande lika trött som innan, men ändå känner jag att en ny slags energi finns där. Det går inte förklara. Jag känner en renare energi som ligger i kroppen och väntar på att få utlopp.
Varför jag skapade den här tråden. Vet inte! Ville bara skriva av mig.. :)
Berätta gärna om egna erfarenheter, förresten!!