Problem med kläder, hur bör jag gå till väga?
Hej allesammans, tack till de som orkar läsa och de som orkar svara :) Inser att det blev långt men jag vet inte hur jag annars ska få in allt.
Hur jag ser ut (om det är relevant):
Jag är rätt så rak i kroppsformen om man kollar på mig framifrån, mina axlar är dock bredare än resten. Min överkropp är smal och därför ser nederdelen av min kropp oproportionerligt stor ut om man kollar på mig i sidled. Jag är ganska blek och solen gör mig bara röd (har inget minne av att jag någonsin blivit brun), jag har mörkblont hår och avlångt ansikte.
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av kläder förrän rätt nyligen då jag har insett att jag ser ut som en ovårdad tonåring, något jag gärna vill lägga bakom mig (speciellt nu när jag snart är klar med min utbildning och ska ut i arbetslivet).
Det jag har mest problem med är väl vad jag bör rikta in mig på för stil, efter år av vad-för-jeans-som-helst + t-shirt så är det sånt jag dras mot i affärerna, fast ibland stannar jag och beundrar något vackert färgglatt plagg eller nån rolig klänning och tänker "fint, men inte på mig". Jag kan få för mig att prova en rolig hatt eller en klänning, men klänningarna är oftast för korta och hattarna för stora. Det blir att jag köper tröjorna som bara hänger och sen att jag kombinerar dem med gamla jeans och en jacka jag har haft sedan innan högstadiet började.
Jag tycker inte att jag ser speciellt kvinnlig ut.
Jag har ärligt talat ingen aning om hur jag bör gå vidare, jag har följt råd på internet och sparat ner en massa bilder på folk som jag tycker ser fina ut i sina kläder, jag kollar på kändisar och olika märkeskläder men kommer bara fram till att jag tycker allt kan vara snyggt. Men jag kan ju inte börja köpa och prova allt, tror inte kläderna passar speciellt bra ihop heller och jag vill gärna hitta någon typ av stil som fungerar för mig.
Jag har försökt att dra med mig klädintresserade vänner när jag är på stan, men allt de gör är att föreslå kläder som de brukar ha som bara ser helt fel ut på mig (de verkar dock inte se detta). Jag sitter inte på speciellt mycket pengar heller så jag kan inte chansa på att något kommer fungera...
HUR ska jag bära mig åt?!
(är tacksam för alla råd, känns lite hopplöst)