• Archandra

Föräldradagar kvar

Vår stora tjej fyller sju år om en måndag och börjar ettan till hösten. Vi har kvar ca 40 SGI-dagar och ungefär lika många lägstanivådagar. Hur bör vi lämpligast ta ut dessa? Kan vi ta ut dem under helger? Både jag och min man är lärare, vilket gör uttag av föräldraledighet på sommaren problematisk.

Frågan är alltså: Vad kan vi göra för att minimera antalet föräldradagar som brinner inne? Vi räknar med att kunna ta ut fyra-fem dagar under skolledighet nästa läsår.

• Svar på tråden Föräldradagar kvar
  • Försäkringskassan

Hej!

För att få ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på dagar som är arbetsfria så behöver du ta ut lika mycket föräldrapenning en arbetsdag i anslutning till ledigheten. Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller kortare.

Om du till exempel arbetar måndag-fredag och är ledig lördag-söndag så behöver du ta ut föräldrapenning fredagen före eller måndagen efter helgen för att få ta ut föräldrapenning på helgen.

Du kan däremot ta ut dagar på lägstanivå under helgen utan att ta ut någon föräldrapenning en arbetsdag.

Du kan även ta ut en hel dag på lägstanivå om du avstår från arbete och är tillsammans med barnet minst 1/8 av din arbetsdag.

Som lärare kan du ta ut föräldrapenning under sommarlovet, men först efter det att dina semesterdagar är slut.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Archandra

Gränsen för att ta ut föräldrapenningen går ju vid åtta års ålder. Dottern fyller åtta i slutet av juni nästa år. Kan vi ta ut föräldrapenning under nästa sommarlov också (juli augusti) eller går gränsen vid åttaårsdagen?

• Archandra

Bara för att det ska vara alldeles tydligt för mig:

Min semester räcker till den 27 juli. Jag börjar sedan arbetet igen den 8 augusti. Däremellan finns mina inarbetade dagar (som jag ju också får betalt för).

Är det under dessa förutsättningar ok att ta ut SGI-dagar mellan den 28 juli och 7 augusti?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du menar detta år med att du har semester fram till den 27 juli så kan du ta ut föräldradagar efter det så länge du vårdar barnet större delen av dagen och barnet är helt ledigt från förskolan.

Ni har även möjlighet att ta ut föräldradagar antingen på sgi eller lägstanivådagar även under jul- sport- påskloven fastän ni får lön från arbetsgivaren när ni är i tjänst på papper (helt arbetsbefriade) så länge ni vårdar barnet och barnet ej går på fritids.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldradagar kvar