• Erfdgt

Mjölkfri gröt från 4 månader, någon som vet?

Vår yngsta dotter blir 4 månader om ca 2 veckor. Hon äter, och har hela tiden ätit, mjölkfri ersättning. Nu när hon passerade 3 månader så började hon kräkas väldigt mycket. Vi tänkte därför tjuvstarta lite med smakportioner av gröt. Vi vill ju ge mjölkfri gröt då.

Jag hittade dock det här www.barnakuten.nu/mat/ge-inte-ditt-barn-risbaserad-grot-eller-valling-om-tungmetaller-i-barnmat/ där det står om höga halter arsenik i risbaserad välling och gröt, så det vill vi ju inte ge henne.

Någon som har tips på vad man då kan ge för gröt?

• Svar på tråden Mjölkfri gröt från 4 månader, någon som vet?
  • Pastella

Nu har jag inte kollat på din länk men enago tex tog ju bort sina gröter för att det var för höga halter arsenik men de är tillbaka nu så jag antar att det är fixat. Men vid den åldern skall de ju helst bara smaka ytterst lite så ett helt paket är ju onödigt att köpa då de inte håller så länge öppnade.. Gör lite potatismos eller så som hon kan få en klick utav kanske? Jag har en fyramånaders(mitt andra mjölkallergiska barn) och jag kommer inte att ge något annat än ersättning på ett tag till. Vår första ratade flaskan direkt när vi började med smakportioner och vi vill inte riskera samma problem direkt.
    Nu hade vi inga kräkproblem så ni vet nog bäst angående ert barn.

• Bling1975

Jag hade nog också väntat lite, våra små som är allergiska kan ju ha extra känsliga magar. Jag tycker också att du ska ta upp det med en läkare, barnet kan ju vara känsligt även mot den ersättning ni har. Vi upptäckte allergin runt 3,5 månad så det kanske är känsligt då. Kräkningar är ju ett av symtomen på allergi.

Men om du vill ha lite mer att välja på än vad som finns på Ica så har jag köpt mycket mjölkfritt här:

webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling-flingor/grot/4-manader

Utomlands har man inte mjölk i grötpulver utan man blandar gröten med mjölk, ersättning eller bröstmjölk. De har inte heller alltid rekommendationen 6 månader som i Sverige vilket gör att de har sorter från 4 månader.

• Erfdgt

Tack, men vi kommer inte vänta och det var inte heller min fråga. Första barnet började äta gröt vid 4 månader och det gick hur bra som helst. Och pga av mjölkallergin, så vill vi inte ha något sojabaserat heller.

Vi har pratat med många som haft "kräkbebisar" som blivit väldigt hjälpta av att tjuvstarta lite och börjat ge smakisar av gröt, så vi tycker det är värt att pröva.

Angående att hon inte skulle tåla sin mjölkfria ersättning, så har vi redan tagit upp det på BVC. Där sa dom att det skulle visas fler symptom än bara kräkningar och att det mest troligt skulle ha visat sig tidigare då.

Tydligen är det inte helt ovanligt att vissa barn bara helt enkelt börjar kräkas mkt kring den åldern.

Och det finns ju gröt som är från 4 månader.

• JA77

Varför mjölkfritt? Är hon konstaterat allergisk?

• Bling1975

Ett annat tips om du är orolig för miljögifter (vilket jag också är) är att varva olika märken och sädesslag för alla innehåller något men det är lite olika hur mycket och vad. Det kan nog skilja sig mellan olika förpackningar av samma sort också då föroreningen beror på grundvattnet där spannmålet växer. Tar leverantören spannmål från flera bönder /vilket de flesta gör) så kan det skilja en del.

Lite risgröt ska inte vara någon fara men barn under 6 år ska inte dricka rismjölk, barn kan ju dricka ganska stora mängder mjölk.

Men kika gärna på länken, där finns det många olika sorter av olika sädesslag. Jag tror dock inte det är någon direkt skillnad mellan 4-månaders och 6-månaders gröt. Det är nog bara tillverkarna som har anpassat sig till svenska riktlinjerna.

• Jul11a

Min dotter äter sinlac från nestle och det funkar bra. Vet att även Semper har en mjölkfri från 4 månader. Båda hittar du i vanliga livsmedelsbutiken

• Frida87

Vilken mjölkfria ersättning har du?:) min snart 5 månaders dotter är konstaterad mjölk allergiker, och hon har althera. Och fick en liten recept bok från doktorn på hur jag gör olika gröter och välling baserad på altheran:)

• Erfdgt

Japp, det blir alternativet att göra egen gröt :) Tack för alla förslag!

Svar på tråden Mjölkfri gröt från 4 månader, någon som vet?